Smörkräm
Hallå allihopa.
Jag undrar om det är några här som har några tips på hur man gör en god smörkräm. Varje gång jag provar så smakar det bara florsocker om det. Hur kan jag få det att bli gott som det är från bagerierna?
Jag har följt flera olika recept men det blir alltid samma resultat, smakar bara florsocker.
Några tips?
- Redigerat 2021-09-21 16:11 av Carmarino
Har inte gjort smörkräm så särskilt många gånger, så jag vet inte hur man gör en som inte är så söt. Det finns dock en tråd här på Bakverk som handlar om smörkräm. Kanske du kan hitta några bra tips där.
Chokladsmörkrämen med vit choklad innehåller inget florsocker, utan sötman kommer från chokladen. Den har bara tre ingredienser, nämligen osaltat smör, philadelphiaost och vit choklad.
https://bakverk.ifokus.se/discussion/1319437/smorkramerandfrostings-(recept)
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Hittade det här receptet på brynt smörkräm i tidningen Hembakat. Det är inte så mycket Socker i det. (Klicka på bilden för att se receptet i större format.)
P.S. Beträffande att det står att det brynta smöret ska "dofta nötigt" så anser jag det vara "falsk marknadsföring". 😉 När jag gjorde brynt smör väntade jag förgäves på att jag skulle känna den där nötiga doften som alla skriver om. Jag tyckte bara det luktade smörkola. Så om du inte heller känner någon nötdoft är det inte fel. Gå på att det luktar smörkola istället. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2021-04-16 13:00 av Carmarino
Ta lite mindre florsocker helt enkelt.
Vit choklad innehåller kakaosmör, Socker, mjölkpulver och sojalecitin.
Saxat ur wikipedia:
"Inom EU existerar särskilda regler för varor som saluförs under försäljningsnamnet och det bestämmer bland annat innehållet som hur mycket kakaosmör det måste finnas för att få kallas vit choklad. Reglerna säger att vit choklad ska bestå av minst 20 procent kakaosmör, minst 14 procent mjölkpulver och minst 3,5 procent mjölkfett."
Och resten är väl - tjaa, Socker.