Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettmjuka-kakor
Läst 270 ggr
[SonjaG]
2

Sockerkaka

Hej

Det är inte så ofta numera som jag bakar en kaka. Men idag blev det av,  en sk Tigerkaka med choklad varvat med vanlig smet.

Men den reste sej inte så bra, blev ngt lite för platt, tycker jag. Smaken var perfekt och konsistensen oxå.

Vad kan vara anledningen, bakpulver, mjöl, Socker o dyl är inte för gammalt.

Kan det beror på formens storlek?

• Redigerat 2021-09-21 16:05 av Carmarino
Carmarino
1

Här är lite tips för en lyckad sockerkaka. 

https://www.recepten.se/artiklar/kakbakningstips.html

Där står, beträffande att sockerkakan blir platt:

"Det kan bero på att du antingen vispat ägg och Socker för lite - eller för mycket som är vanligast. Var särskilt försiktig med att inte vispa onödigt mycket efter du tillsatt tyngre ingredienser som vetemjöl.".

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
0

Hejsan , Åhh , så tråkigt , 😏 Det kan vara äggen ( har du kollat datumet på ägg kartongen ?) Jag vispar 3 ägg med 2 dl Socker , poröst , innan har jag smält 50 g smör , blandat 2, 9 dl vetemjöl ( kakao -1-2 msk - silat ) sen haft i vaniljsocker - 1-2 tsk , 1 tsk bakpulver , Blanda mjöl sorter , Sen efter ägg + Socker -vispa , Häller jag i smöret med mjölk i ( 3/4 dl ) har i lite citron pressad med, Sen rör du försiktigt i smeten , har i mjöl blandningen . Rör om igen , försiktigt . Ha i 1/3 av smeten i en kakform som jag smörjt med smör och kokos , I Resten av smeten blandar du i kakao -2 msk, ( silad) rör om. Ringla över smeten med kakao i resten av kak formen , Sedan in i ugnen , mitt i ugnen , som du har satt på före , 175-200 , dem första 10 min har jag på 200 g , sen sänker jag värmen till 175 g, Öppna INTE ugns luckan innan kakan är klar , jag tar ut kakan några minuter före , då blir den saftig . . are. Tycker jag ! Lycka till ! 😀

HH 🙂

Soligajag1
0

Sen står det alltid i recepten att man inte ska ta mjöl ur påsen - då kan det bli ’kompakt’ , eller vanilj Socker , bakpulver ur burken , göra i ordning små skålar innan man börjar baka ,

HH 🙂

Carmarino
1

Framför allt bör man väga ingredienserna. Det blir stor skillnad om mjölet är packat i måttet/skålen eller om man väger upp exakt mängd. Det finns bra tabeller på nätet hur mycket olika ingredienser väger. Då är det dessutom lättare att få bra resultat varje gång.

http://www.xn--brdrecept-17a.nu/ingredienser.html

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
1

# 4 Tack för denna länk om att baka och vilka fel man kan göra , om kakan blir platt tex , jag sparade den ! 😊👍 Läs igenom det , Sonja . 😊👍 mycket bra tips ! Tack Carmarino.

HH 🙂

[SonjaG]
2

Mycket bra länk, tack för den.

Alla ingredienser är färska,  jag smälter smöret och låter det svalna i lite kallt vatten.  Jag gräver i mjölet med dl-måttet. Men så har jag alltid gjort och det brukar bli bra. Jättekonstigt det hela.

Det står att Socker o smör ska röras poröst. Jag hade alltså smält smör o rörde. Kan det vara anledningen? Brukar ni ha smöret i fast form? 

Tror ni inte det kan bero på att formen är för stor? Ifs tog jag den storleken som stod i receptet.

Soligajag1
0

Min kaka , tigerkaka. 

Läste du inte mitt recept ??  Jag  har alltid 3 ägg + Socker = Vispar poröst , inget fast smör , smälter det. men gör som det stod i länken , om det blir fel . Smälter smör , tar av kastrullen när det smält lite , sen smälter smöret av värmen,  

Bakar alltid snabbt , kakan ska in i ugnen så fort som möjligt , då tror jag med att kakan blir bättre .

HH 🙂

dennas
2

Om det står att Socker och smör ska röras poröst, så ska smöret vara rumsvarmt. Möjligen kan man värma det i micron, men inte smälta. Ska smöret smältas brukar man i stället vispa Socker och ägg poröst.

Det är föga troligt att det är äggen, oavsett vilket datum som står på kartongen. Dåliga ägg luktar riktigt illa, så det missar man inte. Ägg klarar sig i regel mycket längre än bäst-före-datum. 🙂

[SonjaG]
1

Jo jag läste vad du skrev. Men jag följde ju förstås receptet (som jag använt tidigare) och där stod i vilken ordning det skulle blandas.

Jag gissar att det kan vara förklaringen, borde gjort som dennas skrev ang smöret. Mitt misstag antagligen.

Soligajag1
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

# 9 , Ok , det kan hända alla ! Mig med ! Lycka till nästa gång ! Kan säga att jag brukar vispa smör + Socker , när jag bakar mina Jordgubbs muffins , Såna här : Men dessa är med blåbär i, dessa formar är så bra. Köpt dem på Ica ,

HH 🙂

Soligajag1
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Äppel muffins

HH 🙂

Carmarino
1

#9 Säkerligen beror det på att du smälte smöret. Det bli inte alls samma resultat då, som när smöret är rumstempererat (mjukt).

När man bakar kakor där smör och Socker vispas ihop blir de tyngre och kompaktare. Vill man ha lätta och porösa sockerkakor ska man använda ett recept där man vispar Socker och ägg. Det gäller t.ex. för tårtbottnar, som man ju oftast inte vill ha alltför kompakta.

Här är ett recept på en tårtbotten som blir väldigt god. Fick den när jag gick en förberedande konditorkurs:

Ingredienser:

4 st (250 g) ägg
2 dl (100 g) strösocker
1 dl (60 g) vetemjöl
1 dl (80 g) potatismjöl
2 tsk (10 g) bakpulver

Ugnstemp: 175ºC

Arbetsbeskrivning:

Smörj en springform 20 eller 24 cm i diameter. (Bottnen blir högre med den lilla springformen.)
Vispa ägg och strösocker poröst. Man ska se spår efter vispen i smeten när den är klar.
Sikta vete- och potatismjöl väl med bakpulvret, vänd ner i äggsmeten och blanda väl.
Häll smeten i springformen.
Baka i nedre delen av ugnen i ca 40 minuter.
Låt svalna, plasta in och förvara i kyl eller frys åtminstone till dagen efter.

Det är lättare att dela tårtbottnen om den varit frusen först.

[SonjaG]
1

Det måste beror på det där med smöret. Jag brukar vispa ägg och Socker. Men i det här receptet stod det annorlunda. Jag gör inte om det faktiskt. 

Men den är jättegod, både smaken och konsistensen är perfekt.

Tack för alla synpunkter och recept!