Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 396 ggr
millan21
0

rice crisp-tårta

Hej

Jag såg ett ett recept på någon blogg på rice crisp-tårta. Man skulle göra en marängsmet och blanda i rice crispen.  Sedan fyllning med en chokladräm och grädde.

Jag gjorde exakt enligt receptet men när jag gräddat marängbottnarna i 150 grader 50 minuter så var rice crispen alldeles stenhårda typ som o-poppade popcorn. Marängen var lagom gräddad annars så jag kunde inte grädda kortare tid.

Är det någon som testat baka med rice crisp? Det kan ju inte vara tänkt att de ska bli så hårda.

Jag köpte följande sort:

https://www.willys.se/produkt/Rice-Krispies-101275194_ST

Carmarino
0

Har aldrig bakat någon rice krispies-tårta så jag vet inte vad som gått fel. Det enda jag kan se i recepten jag hittat är att samtliga skriver att man ska stänga av ugnen och öppna luckan på glänt och låta marängen svalna sakta. Eftersom du skriver att du gjort exakt enligt receptet så gissar jag att du även har gjort detta?

Det är också viktigt att inte öppna ugnsluckan under gräddningen. Inte för att jag vet om det kan ha med saken att göra, men det är det enda jag kan komma på till vad som kan ha orsakat att rice krispisen blev hårda.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

millan21
1

Ja precis, jag öppnade luckan och lät stå så en kvart efter jag stängt värmen. Men ingen aning om det var för kort tid.  Jag trodde inte det hade nån betydelse alls för konsistensen på ricecrispien. Blev så besviken för maräng och fyllning blev så bra annars. Och inte kul att bjuda på en tårta som är en massa hårda "stenar" i så jag bakade en vanlig marängtårta som blev bra.

Men här är receptet jag följde

https://www.matplatsen.net/2019/06/19/ricekrispiestarta-med-chokladkram-chokladcrisptarta/

Carmarino
0

Tror att man ska låta tårtbottnen stå kvar tills den har kallnat. Kanske blir det bättre konsistens då. Har som sagt aldrig provat, men det verkar ju vara ett populärt recept, så jag tror inte att alla har fått stenhårda bottnar.

Du kan ju testa att kontakta tjejen som skrivit receptet och fråga om det är vanligt att bottnen blir så hård.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker