Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettermatig-bakningmatbröd
Läst 4887 ggr
nickiee
4

smörgåstårtor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

har i kväll gjort 3 st smörgåstårtor . 2 ska jag ha i morgon då det kommer lite arbetsvänner hem till mej . och 1 åt jag å en vän upp ikväll + jag gav grannen en bit med pga fanns ej plats i min kyl till den och hon blev glad ..denna åt vi upp ikväll

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

nickiee
4

och denna ska jag ha i morgon då  .

nickiee
4

och även denna ska jag ha i morgon då

nickiee
4

precis gjort 2 smörgåstårtor 1 ska jag börja på ikväll och den andra ska jag ha till pyssel träffen här hos mej i morn .

[Sabina]
2

De är jättefina, nickiee, och säkert jättegoda med. Mums, själv älskar jag smörgåstårta! 🙂

nickiee
2

4… tack   mm dom är mums . går så fort å göra å sen äter man alltid för mycket 😃…

[Sabina]
2

Jo, det där med att äta för mycket känner man ju igen 🤐

nickiee
2

6… oja åt 1/3 del själv ikväll av den ena ojoj

[Sabina]
2

#7 Jamen det är ju godisdag idag så… 😉😃

nickiee
2

8… mm så sant så … nu längtar jag tills imorn då pyssel vännen kommer så man kan äta lite till . nu är det dags å pyssla lite . trevlig lördag kväll

[Sabina]
2

#9 Tack det samma och  ha det så trevligt imorgon med pysselvännen 🙂

nickiee
2

9…tack det ska bli kul här

nickiee
6

jaha då va jag där igen  med å göra en smörgåstårta .är ju så gott .

Tessen
1

Dom ser riktigt riktigt goda ut! Vad använder du för recept? Någon speciell fyllning eller går du bara på vad du tycker är gott och/eller är sugen på för tillfället? :)

Själv tycker jag att smörgåstårtor väldigt lätt blir för mastiga och innehåller på tok för många olika smaker. Men i somras kände jag för att bjuda på smörgåstårta när jag fyllde år och letade recept i ca 2 veckor innan jag hittade ett som jag tyckte lät riktigt bra, men som alltid så ändrade jag på lite saker här och där både i fyllning och dekoren. ^^,
Men det blev i stort ett samma smaker som i en Club Sandwich (kyckling, bacon, tomat och majonnäs), bortsett från att jag använde en blandning av turkisk yoghurt och cream cheese för att binda ihop röran ist för att bara ha i så mycket majonnäs som det stod i receptet samt lite mer smak genom att öka på dom ingredienser som ger mest smak. Sen när den eg bara skulle täckas med cream cheese så tog jag ca 50/50 med turkisk yoghurt för att få ett fräschare, inte lika fett resultat sen såäven lite extra grönsaker ovanpå som dekor och jag själv tyckte om den liksom gästerna, vara två småttingar på 1 år. Min morbrors frågade sin sambo: "Har du blivit sjuk?" när hon bad om en bit smörgåstårta till. Hon hade tydligen aldrig tyckte om smörgåstårta i hela sitt liv innan.
Men ibland lyckas man göra även dom lite mer kräsna, som sig själv t ex, nöjda. 😃

Om du har något recept på smörgåstårta som innehåller lite mindre fett(inte bara majonnäs eller feta röror dvs) samt inte en massa rött kött, leverpastej, kallrökt eller gravad lax så skulle jag uppskatta om jag kunde få det! Kan alltid modifiera recept lite själv också om det bara är en eller två ingredienser om jag inte gärna äter. Att göra recept till sina egna när man väl lärt sig grunderna är något av det roligaste :)
Om du skulle vilja ha receptet på smörgåstårtan jag gjorde i somras så är det bara att skriva så fixar jag det! 🙂 Jag och gästerna tyckte iaf att den var väldigt god och det är inte alla dom(allra minst jag själv) som är så lätta att vara till nöjes. 😉

/T

nickiee
1

jag gör på detta set..

1. brödskivan  1 lager majonnäs behöver ej va så mycket ,sen lägger jag krab sticks blir mellan 12-14 st hela beroende på hur stora dom är.

2.brödskivan majonnäs på båda sidor tunt lager ,sen blandar jag i en bunke  200 gr leverpastej 1 liten burk  creme fresh 1 1/2 mts fransk dijon senap och halv tub pepparrotsvisp lägger ut allt detta .( är till en liten tårta ) till den stora inlägg 0. 1 brödskiva i botten + inlägg 1  hade jag 4 brödskivor i bredd i botten  gick åt 1 kg leverpastej 3 Cream fresh senap 5-6 mts  1 1/2 tup pepparrotsvisp

3.brödskivan toppen då tunt lager majonnäs på undersidan  sen på övre mer  sen tar jag creme fresh  å lägger uppe på + runt om sen färdig grillade rostbiff i skivor delar dom på mitten sen rullar jag dom som en ciggar lägger dom med lite mellan rum skär cocktailtomater i 4 små bitar å lägger i mellan varannan rostbiff skiva sen färsk eller fryst persilja och färsk basilika som jag skär smått å blandar å lägger det i dom andra raderna mellan rostbiffen sen svart + röd kaviar klickar . sen runt om skär jag i små bitar rödlök + schalottenlök blandar väl sen klär jag sidorna med det ….

inlägg nr 2 är de samma  utom i mitten då är det skagenröra istället för leverpastej  + gravad lax skivad  på ovansidan istället för rostbiff …

nickiee
3

jaha då har man gjort årets näst sista smörgåstårta .gjorde denna igår men måste göra 1 till idag för det kommer några på besök brödet ligger å tinar upp ..så 1 till bild kommer sen

nickiee
3

och här kommer bild på föra årets sista smörgåstårta den som är närmast i bild .dessa åt vi på kvällen av  igår

nickiee
3

oj glömt å lägga in dom jag gjorde då jag fyllde år i augusti föra året dom kommer här

nickiee
2

ja då va det 2015 första smörgåstårta gjord då .ska få släkt främmande i morgon så då ska vi äta denna ..

nickiee
2

å så va det dags för en smörgåstårta igen gjord i dag å slut med redan .blev mycket god

nickiee
1

å så va det dags igen med smörgåstårtor till födelsedagen å så här såg dom ut

bild1/2

nickiee
1

å så va det dags igen med smörgåstårtor till födelsedagen å så här såg dom ut

bild 2/2