Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettövrigt
Läst 5871 ggr
[Sabina]
6

Sockerrosor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag har jag suttit och gjort sockerrosor till min dotters födelsedagstårta. En helt underbar förmiddag med kreativitet och Joe Cocker ❤️. Två goda ting med andra ord 🙂.
Just dessa rosor är mellanstorleken dvs ca 7 cm i diameter. De största jag gör är ca 10 cm i diam men de är väldigt tunga också. Den är inte målad eller fixad med alls utan ligger på tork till imorgon 🙂

Brukar ni också skapa med sockerpasta?
Vad gör ni för något?

Edit här kommer bilden som jag glömde tillfoga 😊

• Redigerat 2022-03-26 16:28 av Carmarino
Jenny
0

Riktigt fint! Köper du sockerpasta, eller är det något du tillverkar själv?

// Jenny Blomma
Sajtvärd på Nintendo iFokus

[Sabina]
0

Tack snälla!🙂
Ja, jag köper flowerpaste då den torkar snabbare och blir hårdare än sockerpasta/sugarpaste. Fast sugarpaste kan man använda när man gör mindre saker dom här rosorna är dock ganska stora 🙂

Gör du själv saker i Socker? Det skulle vara roligt att samla olika sockerarbeten i denna tråd tänkte jag.🙂

Jenny
0

Åh okej!

Nej, tyvärr inte. Men jag är ganska intresserad av att börja med sådant! Jag vet bara inte riktigt var jag ska börja! :)

// Jenny Blomma
Sajtvärd på Nintendo iFokus

[Sabina]
1

Jag tycker att man (jag) lär sig mycket genom att titta på youtube. Jag har bara gått en enda kurs (rosor) för ett par år sedan men kan göra de flesta blommor genom att ha tittat på en massa youtube filmer så det rekommenderas starkt 🙂.

LinaLj
4

Jag tycker det är enormt kul att arbeta med sp. Det här var mitt första försök till blommor (dålig bild).

Men jag gillar nästan mer att göra figurer.

Nu sist provade jag att göra blomma i draget Socker. Jäkligt varmt och man hade nästan ingen tid att arbeta. Men det blev en liten blomma i alla fall.

[Sabina]
0

#5 Ojoj så fina saker du kan göra 😍. Du är jätteduktig! Har du hållit på med sockerkonst länge?
Figurer är jag inget vidare på att göra. Hur lär man sig göra blommor i draget Socker? Det låter både varmt och svårt.
Det är en rolig hobby, hur som helst 🙂

LinaLj
0

#6 Tack. Jag började förra sommaren, tårtan med blommor är gjord till midsommar förra året. 

Jag tittade på youtube 😃. Men sedan hoppade jag över vissa verktyg som värmelampa och specialhandskar. Utan värmelampa stelnar sockret fortare. Sedan använde jag vanliga fingervantar med latexhandskar över. Isolerade riktigt bra.

[Sabina]
0

#7 Tack, då ska jag sätta mig framför youtube så fort jag har tid. 😃 Detta med draget Socker verkar väldigt spännande 🙂

[Sabina]
3

Nu är rosen och lite andra blommor klara att läggas på tårtorna. Nu efter målning ser blomman ut så här 🙂

[Sabina]
3

Här är sockerblommorna på tårtan

Tessen
1

#10 Vilken jättefin tårta med riktigt fina blommor på! Du är så duktig :)

/T

[Sabina]
0

#11 Tack snälla du 😊