Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettövrigt
Läst 1878 ggr
Odd
4

Pepparkakshus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu hade jag äntligen tid att klista ihop bilderna på huset! Jag önskar att jag hade kunnat ta lite finare bilder på det, men det blev färdigt kvällen innan jag skulle flyga upp till Uppsala och då var det alldeles för mörk för att fota, så jag hade bara morgonen dagen efter på mig att få några bilder. Men det får duga!

Allting på den är ätbart och jag hade planerat så att man ska kunna stoppa kanelen och sötmandlarna i glöggen medans man äter huset, men min mor vill inte att det ska förstöras. Hon vill spara det i flera år även om jag sagt att det håller bara några månader max 😕 Själv ville jag slå sönder det med en slägga samtidigt som jag sjunger "I came in like a wrecking ball…"

Det är gjort av:

• Hemmagjord pepparkaksdeg
  • Kristyr
  • Gelatinblad till fönster (ingenting jag rekommenderar, de sitter dåligt och får delarna att skeva, nästa år ska jag testa smält Socker istället)
  • Sötmandlar (taket var det som tog längst tid, inte lätt att sitta och klistra på en mandel i taget med kristyr 😂)
  • Strössel: Vita och Silvriga småpärlor som jag dekorerade fönsterbräckena och den ena gaveln i ett vit/silver/vit/silver mönster men glömde ta ordentliga bilder på. Större silverpärlor samt blå och vit sockerkristall.
  • Hel kanel delad på olika sätt för att få fram de intressanta formerna innuti
  • Hackade hasselnötter
  • Pecannötter
  • Torkade gojibär och en stjärnanis

Huset till höger (sedd framifrån) är ihåligt och precis som trappräcket gjort i endast kristyr. 

"Bräderna" är pepparkaksbitar som jag skar till för att få lite mer timmerstockskänsla på huset, men alla större bitar som ser ut som stockar är hel kanel.

När allting var ihopsatt fick småtomtarna flytta in och marken täcktes av bommul, en lustig sten, en hasselnöt och några warhammer träd som jag hittade på vinden. Sen kan man självklart inte kalla det Jul utan en älg och Pumbaa, så tomtarna fick en staty och ett husdjur också 😃 Grusgången är gjord av hackade hasselnötter på lite kristyr och hela hasselnötskärnor som lite större stenar.

Det här är mitt allra första pepparkakshus, så det är täckt av misstag och idioti, men det var extremt roligt att bygga! Det enda jag stör mig på är skillnaden på sprits-kvalitén och att det är snett på en del ställen. Eftersom det även var första gången jag spritsade blev de första fönstren och husknutarna väldigt tjocka och kladdiga jämfört med de detaljer jag gjorde mot slutet. Det blev även lite ihopslängt på slutet eftersom jag började få ont om tid, var en hel del som jag ville förbättra och lägga till som jag inte hann med. Personligen tycker jag att allting ser bättre ut på nära håll än så här på avstånd, tycker att det ser så kladdigt ut🤐 Allt som allt känner jag mig ändå nöjd med det! Men jag ska göra ett till nästa år, så då kan jag använda mig av den erfarenheten! 👍

~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

• Redigerat 2022-03-26 16:27 av Carmarino
VildaVittra
1

Spraylackar din mor huset håller det nog ett tag. 

Superfint, verkligen!

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Glorious
1

Asså wow. Ditt första pepparkakshus? Det ser perfekt ut i mina ögon. Så så fint, tappade hakan på riktigt haha. Älskar idén med sötmandel till takpannor :)

tlover
3

Wow, jag tycker du ska tävla med den inne på jul i fokus

l'm back

[Yllhilda]
1

Det där.. 

.. är nog det finaste pepparkakshus jag sett. 😭 Så fint att jag vill gråta.

nickiee
1

wow så snyggt . är det finaste jag sett. åååååå nej nej nej inte slå sönder det är alldeles för vackert för det .gör som nr 1 säger istället

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Odd
2

Tack så jättemycket alla! Vad roligt att ni tycker om det 🤗

#3 Hade helt glömt bort att det faktiskt fanns ett Jul iFokus ens 🤐Tittade in lite snabbt på tävlingstråden, riktigt fina pepparkakshus! Älskar idén med en liten brunn på gården som #6 har! Och kristyrgranar måste jag försöka mig på något år 😍

RödPanda
1

Wow! Underbart… Bra gjort! 😍

[Sabina]
1

Det var det finaste pepparkakshuset jag sett! ❤️ Jättebra att du är med och tävlar på Jul iFokus.

Vad du än gör, slå inte sönder ditt fina hus, det är det alldeles för fin för!😍

[Daisy-Moa-Elsa]
0

jag vill bo i ett sånt fint hus😂

Odd
0

#8 Tack så mycket Sis!

#9 Haha, det är nog lite dragigt och snålt inrett på insidan