efterrätter
Har ni något tips på någon god efterrätt man kan ha till julbordet? :) Något roligare än bara bär (som vi annars brukar ha) eller ris ala malta.
Det behöver egentligen inte vara någonting juligt men något som inte blir Alltför mastigt eftersom dom flesta (förutom jag haha) ätit mycket julmat.
+ kan tillägga att det inte får innehålla nötter :)
Olika typer/smaker av parfait kan kännas fräscht efter den mastiga julmaten (som lingonparfait, apelsin parfait osv). Eller kanske chokladgratinerade färska fikon, Eller glass med varm sås ( varma bär eller ljummen chokladsås). Trifle är också gott, går snabbt att göra och är inte så mastigt.
jaa jag kom själv att tänka på parfait lite tidigare. Har gjort det många gånger men det är ändå som du säger rätt fräscht, och man kan också lägga upp det lite finare vilket jag tycker är kul :)
Trifle har jag aldrig hört talas om :o vad är det för något? :)
det lät ju spännande :) tack för tipset och länken!
En citrus-pannacotta med runt 25% av grädden utbytt mot naturell yoghurt. Ev dekorerad med choklad som man spritsat i fina mönster och låtit stelna innan dom sätts i glasen med pannacotta och är därför lätt att förbereda.
Annars en vanilj-pannacotta, även där kan man ersätta en del grädde med yoghurt för en syrligare smak. Kan serveras med lite färska bär, egna rårörda blåbär(går göra av frysta då odlade är väldigt dyra samt smaklösa så här års), en annan idé till servering är att koka upp en sockerlag med lite kanelstång, stjärnanis och en bit vaniljstång och koka upp för att sedan dra från plattan, lägga i klyftade citrusfrukter som apelsin och mandarin som är fina så här års.
Ett smidigt sätt att klyfta dom ät att skära av skalet och sedan skära ut klyftorna ur "skinnet" som omhölje varje klyfta då det gör att frukten tar upp mer smak av kryddorna i sockerlagen och den fruktsaft som blir på skärbräda kan du hälla i en skål emellanåt och sedan pressa den saft som är kvar ner i skålen.
När frukten fått dra åt sig smakerna över natten kan dom läggas direkt på pannacottan eller så läggs dom i en lufttät behållare, sen blandas lite av sockerlagen med den fruktsaft som blev över, blötlägg gelatin(2 gelatinblad/dl vätska) i ca 5 minuter och värm sedan citrus-sockerlagen tillräckligt för att smälta gelatinet. Ställ svalt och håll koll tills det svalnat för om det stelnar är det svårt att göra om.
Men om man gjort färdigt pannacottan, låtit den stelna och har citrusfrukten i en lufttät behållare i kylen så kan man antingen lägga några få klyftor apelsin/mandarin på pannacottan, sen hälla på den rumstempererade vätskan och låta det stelna till gelé i kylen.
Eller så låter du frukten vänta, häller den avsvalnade vätskan på den färdiga pannacottan, ställer i kylen tills vätskan stelnat till gelé och lägger sedan vid servering på den inlagda frukten.
Det ger en god, fräsch vaniljsmak som bryts av med citrus/krydd-gelén och den inlagda frukten men påminner ändå i tonerna från vanilj och citrus ändå lite om ris ala malta vilket ger det en lite julig smak ihop med kryddorna.
/T