Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettkakor
Läst 1615 ggr
Gasoline
2

Mugcakes

Har nyss upptäckt fenomenet "Mugcakes" och tycker det verkar toppen!

Tänkte att vi kunde dela med oss av recept på detta i denna tråd då jag inte hittade så mycket om detta på denna sajt 🙂
Hoppas att det är OK. 

Gasoline
2

Här är ett recept på nutella mugcakes som leemland delat med sig av tidigare 🙂

http://amyspieceofcake.blogspot.se/2013/04/nutella-mug-cake.html

Gasoline
1
Blanksteg
1

Hur gör man om man inte har en micro?

Gasoline
1

#4 Då går det säkert att köra dom i ugnen, men då har man tyvärr missat lite av poängen 😉

Tessen
1

Absolut går det bra att ni har en tråd om detta! Alltid roligt ärr dela recept och mugcakes är ju också något man bakar och supersmidigt om man är ensam och sötsugen men inte vill baka något stort :)

/T

[erikam]
1

Det är så typiskt att jag med ganska nyligen upptäckte det… Förut bodde jag i en lite studentlägenhet utan ugn och hade behövt de där recepten då! Nu har jag ugn och jämfört med vad man kan baka i den så smakar inte mugcakes. Jag tycker inte de blir goda, men jag ska försöka mig på att göra några egna recept för det är ju kanon när sötsuget slår till lite för fort.

leemland
1

Kul att du starta upp en sånhär tråd TS :) 

Ska se om jag hittar några andra länkar, har för mig jag har sparat ett par stycken :P

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Gasoline
1

Kul att det uppskattas :-)

Cronsell
4

Jag har vidareutvecklat ett recept jag hittade på nätet :)

Tog bara första bästa för att prova och jag tyckte inte alls om smaken.
Receptet jag utgick från innehöll olja, och jag misstänkte att det var den största boven.
Bytte ut oljan mot smör och sen fortsatte modifieringarna.
Resultatet är en mugcake som påminner om den gamla hederliga kladdkakan. (som jag älskar)

ca 20gr smör
2 rutor mörk choklad
0.6 dl socker
0.6 dl mjöl
1½ msk kakao
nypa salt
3½ msk vatten

Smält smör och choklad i micron.
Blanda alla torra ingredienser i en mugg.
Blanda i smör- och chokladröran i de torra ingredienserna.
Tillsätt vattnet och blanda till en klumpfri smet.
Micra i 1 min 30 sek.
Servera med glass, grädde eller frukt.

Man kan även blanda i lite grovhackad choklad :)

Besök gärna min blogg, eller gilla mig på facebook :)

Gasoline
1
[erikam]
1

#10 Jag instämmer verkligen med dig, oljan är boven som gör att det smakade så illa (för min del iaf). Ska prova ditt recept 🙂

[Udoon]
1

Har försökt mig på mugcake ett par gånger, men tycker de blir lite som gummi, inte så jättegott, kanske ska göra ett nytt försökt :)

Gasoline
2

Idag hade jag tänkt bjuda mamma och min sambo på snabb efterrätt :-)