Överblivna äggvitor
Hej.
Jag tänkte att jag kunde fråga här vad man kan göra med överblivna äggvitor.
Maränger skulle vara roligt, men jag har gasugn och den lägsta temperaturen är 160 grader.
Tips och recept emottages tacksamt👍
Du kan göra sorbet :)
Better than a thousand hollow words is one that brings peace
#1 Har du något bra recept på det?🙂
Hittade detta: http://www.tasteline.com/Recept/Brownietorn_med_pistaschtwist Verkar ganska gott :)
http://www.glassrecept.se/recept/sorbetrecept/78-hallonsorbet Hollonsorbet :)
Båda recepten lät goda. Men hallonsorbet'en föll mig mer i smaken.
Tack snälla du för tipsen och recepten 🌺
sorbet man kan ju smaksätta med nästan allt
citron och lime är gott
rabarber, jordgubb
ah det är ju bara att testa sig fram och ta det man tycker bäst om själv :)
Jag gjorde italiensk maräng med gelatin så det blev som marshmallows :) behövdes ingen ungn alls,bara massa visptid. Annars är det kanon att veta att äggvitor går kanon att frysa. :)
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
#6 Tack för smakförslagen🙂.
#7 Åh, det lät juh gott det med😃. Recept på det^^?
Jag hade åtta äggvitor över :) så dessa vispades mes en tak salt och 1r Tak citron till fast skum. Dessa börjar man vispa när sockerlagen var ca 100 grader. Sockerlagen kokades på 2dl vatten och 8dl Socker till 120 grader. Viktigt här att inte röra eftersom sockret då kristalliserar sig. Bara vänta snällt bredvid. Ta stor kastrull med tjock botten och kokmarginal (som när man gör knäck. Detta är basen till den italienska marängen. Nu är det dags att även tillsätta smaksättning (tex vanilj) i sockerlagen och ett paket gelatinpulver (sånt där ljusblått. Ca en halv dl (hade ju en liter sockerlag. När äggvitorna är ordentligt styva hälls socker-gelatinlagen i äggvitorna sakta under kraftig vispning. Var försiktig, sockret är 120 grader! När all sockerlag matats in i äggvitorna fortsätter man vipa tills dess smeten är rumsvarmt igen. Då är den seg som marshmallow-fluff/mumsmumsfyllning. Häll upp i oljad form, bred ut jämt, ca 2cm tjock. Låt svalna helt och kyl. Sen skär man kuber och rullar i florsocker eller varför inte florsocker-kakao i valfri styrka. Gott även med florsocker-lakrits eller varför inte smaksatt färgat florsocker från affären. Vad man tycker. De förvaras bäst i frysen, de blir inte hårda, bara kalla. Proportioner: 8äggvitor 8dl Socker 2dl vatten 1/2dl gelatinpulver (3msk) Smaksättning Olja till formen Och Socker att rulla i. Jag lät mitt stelna över natten i kyl innan jag skar upp. Receptet delad med fördel på 2 eller 4.. Åtta ägg är MYCKET! Det blir 4-5 liter smet! Och en stor långpanna. Jag hade många äggvitor över.
//Ida
Tack snälla för receptet:). 👍
De blev sjukt goda :)
//Ida