Överblivna äggulor
Jag har märkt att jag blivit smått beroende av de maränger jag lärt mig göra hemma. Det är ju så hiskeligt lätt och gott, speciellt med glass till. Så nu vill jag göra maränger en gång i veckan typ.
Det som händer då är ju att jag får överblivna äggulor. Katterna får ibland och jag skulle kunna göra glass på dem (har glassmaskin) men finns det något annat jag kan göra med dem?
du kan få väldigt fina tårtbottnar, sockerkakor och pannkakor med äggulor.
Majonäs så klart! :)
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
#2 vad gör jag sen med majonäsen? Här hemma äts inte värst mycket majonäs.
Ni borde börja. Det är ju SÅ gott med hemmagjord majonäs och passar till allt kött och fisk.
Annars kan du stoppa in en äggula i barnens gröt t ex.
#4 så fort min son kommit ut och börjat äta mat så ska jag göra det. Hm, tills dess får jag kanske börja lära mig äta majonnäs eller göra mängder med sockerkakor.
Det är en enorm skillnad på köpt majonäs och en god hemmagjord. ;-)
Eller så kan du köpa äggvita på dunk 😉
inte alla butiker som har det tyvärr
Better than a thousand hollow words is one that brings peace
Kan man göra maränger på det? Det är ju massa annat i dunkarna..
hmm ja det är la lite konserveringsmedel i så att dem håller bättre men det funkar ju lika bra som vanliga ägg
Jag som då är utbildad kock tycker det är bra att det blir mer vanligt med såna produkter som man annars bara kunnat använda när man va i skolan eller på praktik/jobb :)
Vad smidigt! En del innehåller ju dock vatten också? jag har alltid en dunk hemma själv så det är därför jag är nyfiken i en strut. 😃 jag har bara fått för mig att maränger är känsliga, så jag trodde inte att det funkade.
skulle la misstänka att om man köper lite billigare så kan dem nog innehålla en del vatten och då skulle nog resultatet inte bli det samma som med riktiga ägg
så om man ska använda det är det bättre att kanske ta den lite dyrare varianten, då är chansen att den innehåller mindre konserveringsmedel också :)
Hela grejen med att göra eget bröd och godsaker är att inte ha konserveringsmedel eller annat gojs där i. Så ska jag göra ett storbak med marängen så skulle jag försöka hitta en dunk (vart man nu hittar det i finska butiker) men annars använder jag helst ägg.
#1 hur doserar man då? Vaniljsås gör man väl på äggulor? Kanske vore något? :-)
Hemmagjord vaniljsås är ju något av det godaste
Jag har recapt på det både äkta och en som är lite enklare
Kräm kan du göra också
haha bara för att jag ville hitta receptet på vaniljsås behövde jag ta fram alla mina recept jag sparat från skolan .. det blir ganska många recept efter tre år 😉
så nu har jag hittat en av mina favorit desserter: vaniljbavaroise
vilket man har äggulor i så nu sitter jag och skriver det receptet på datorn och kommer skriva lite andra recept: zabaione, crème brulèe ( finns det nått som är godare tror inte det 😃)
så om ni vill ha recept är det bara att säga till för jag hade redan planerat att skriva det på datorn ändå
#15 Låter som mycket goda saker du hittat recept på, jag tar gärna recepten :)
Vill även tipsa om hemmagjord bearnaisesås (om du äter det), då använder man ganska många äggulor åt gången. Finns inget godare än hemmagjort bea.
haha japp hittade dem i min inte så organiserade "recept och andra viktiga papper-låda"😉
så det var ju bra att jag äntligen tar mig tiden att skriva dem på datorn så får jag skriva ut dem och sätta i en pärm sen.
vill bara varna att recepten är skrivna i en ganska stor mängd då det är ett recept för typ 10 portioner
har även skrivit med recept på vad som är väldigt gott att ha till :)
Vaniljbavaroise
8 gelatinblad
5 DL mjölk
2 vaniljstänger
8 äggulor
250 G socker
5 DL vispad grädde
Lägg gelatinbladen i kallt vatten
Dela och skrapa ur vaniljstängerna
Koka upp mjölken med vaniljstängerna
Ta bort kastrullen från plattan och lägg i gelatinbladen
Vispa ägg och Socker poröst och vitt
Tillsätt under fortsatt vispning den kokta mjölken lite i taget
Sätt ner bunken i kallt vatten och fortsätt vispa den, byt vatten lite då och då
När det är rumstemperatur ca 18 grader vänd ner den vispade grädden
Häll upp i spritspåsar och spritsa i portionsformar
Ställ kallt
Jordgubbssås
Tina djupfrysta jordgubbar och mixa det med flor socker
(är det sommar kan man säkert använda färska istället )
Mandelflarn
60 G hyvlad mandel
130 G mjöl
125 G socker
125 G smör
125 G glukos ( mitt tips är att skölja skeden med lite varm vatten då blir det lättare att få av glukosen)
Blanda alla snabbt, har du en stor mixer hemma så använd den.
Grädda på silopatduk i ca 5-7 minuter 175-200 grader
har du inte en silopatduk ska nog smörpapper gå minst like bra :)
Crème brulèe
UGN 150 grader
7,5 DL vispgrädde
2,5 DL mjölk
7 äggulor
150 G
socker
1 vaniljstång
farinsocker
Blanda grädde och mjölk i en kastrull
Dela vaniljstången och skrapa ur fröna
I med det i kastrullen och koka upp det sakta
Vispa under tiden äggulorna och sockret
Häll på den kokande grädd-mjölkblandning lite i taget. Rör hela tiden med en träslev.. jätteviktigt att man inte använder aluminium när man jobbar med ägg det kan lätt få en ful grå färg då.
Sila smeten
Häll upp i cotte-formar
Gädda i vattenbad i ca 45 minuter
Låt dem svalna
På med farinsocker och bränn av dem
Och sist men inte minst ÄT OCH NJUT :D
Ser ut att vara underbart goda recept. 🙂 Tack så mycket. Jättebra också med serveringstipsen till bavaroisen
#19 nam!
Tänkte tipsa om creme brule men såg att #19 hann före :). Vet inte riktigt om pannacotta innehåller mycket äggulor? Tror man kan slänga i ett gäng äggulor i ungspannkakssmeten om man vill? Där kan man ju bara ösa på med ägg typ. Så får man middag med. Har inte folk äggulor i potatismos?
Anna och taxen Max
#22 Pannacotta= grädde,smaksättning,socker och gelantin :) Potatismos kan man ha (eller ska) äggula i om man ska göra duchesse! :)
Gott med äggula i vispad grädde, till ex fruktsallad
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
#24 Är det? Intressant tips! Det måste jag prova. :) Hos mig är dock problemet att bli av med överblivna äggvitor.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Om du gillar maränger, varför då inte göra äggulemaränger? http://mumsmums.bloggspace.se/1650995/Aggulemaranger/
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
TS Vad är det för marängrecept du hittat? Blev lite sugen.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Äggtoddy om man har ett par stycken äggulor är vansinnigt gott (med eller utan sprit).
2 äggulor och 1 msk Socker vispas pösigt. 0.5 dl vispgrädde vispas fluffigt men inte hårt. Blanda allt, tillsätt ev lite whiskey. Pudra lite kakao över. (ca 1 port)
#28 jag har bara googlat maränrecept. Tror det är från icas sida.
#27 ska absolut pröva. Låter gott