Cakepops RECEPT
Söker goda recept på cakepops, tänker smulad tårtboten men vad för god frosting ska man ha i smeten.
Alla recept och tips mottaget tacksamt.
Jag tycker iaf det är supergott att blanda i en tjock chokladganache och lite philadelphia i en nedsmulad mjuk kaka!
Enkelt att göra bollar och andra former av sen också.
/T
Hur gör man Chokladganache`? choklad som man smält i grädde?
Ja beroende på hur tjock man vill ha den så kan man ha i olika mycket grädde, det beror även på om man använder vit, mjölk eller mörk choklad!
Här har du ett enkelt och bra recept:
Chokladganache
100 g mörk choklad (150 g för ljus eller vit choklad)
1,5 dl grädde
Smält chokladen över vattenbad.
Tillsätt grädden lite i taget medan du rör om.
Låt ganachen svalna innan du använder den.
Vill du ha en tjockare konsistens på den (om du till exempel ska spritsa den),så sätt in den i kylen en stund.
Tycker du fortfarande att den är för lös, låt den stå i kylen en stund till tills den är helt kyld och vispa sedan upp den med elvisp, då blir den fluffigare.
Använd gärna choklad av hög kvalité, dvs inte bak/blockchoklad.
/T
tack =)
Det var så lite så :) Det är dock svårt att låta bli att slicka av skeden en sådär 17 gånger för mycket om man har en mjölkchoklad eller vit chokladganache stående i kylen! ;)
Även cakepopsmeten är ruskigt god!
Jag gjorde "cakeballs" på smultronkex, dvs mördegskex med smultronfyllning ihopmixade med lite philadelphia och vit chokladganache och doppade dom sedan i smält rosafärgad vit choklad. Dom försvann illa kvickt så jag fick bara en enda själv!
/T
det sista lät ju också jättegott..
Ska försöka få till ett dessertbord till min dotters dop om 2 veckor.
Dom är riktigt goda faktiskt!
Jag gjorde ett mini-dessertbord när jag fyllde år för 2 år sedan och gjorde då en fluffy cake (ljusa bottnar fyllda med en gräddkräm och rårörda bär täckt i en varmvispad maräng och lade bara på några bär ovanpå), supergod tårta där bären bryter fint mot gräddkrämen och marängen!
Sen så var det lite rosa tema på 3 sorters "kakor", smultron cakeballs, rosa macarons fyllda med vit chokladganache med mosade hallon i och mini-vaniljcupcakes (av det receptet jag tipsade om i annan tråd) med en hallon och jordgubbsfrosting.
Det var väldigt uppskattat av både stora och små!
Lägger med en bild på lite av det. :)
/T
#7 Åh, vad gott!😍😃
Ha en trevlig dag!
#8 Tack så mycket och ja, det var det! :D Men jag fick minsann bara en av varje, resten tycktes försvinna spårlöst inom minuter. Mystiskt det där ;)
/T