Cheesecake
Jag ska för första gången göra cheesecake och tänkte ha philadelphia mjölkchoklad(vet att det är gott :P)
Så jag tänkte höra med er om ni har något gott recept :P
Och så tänkte jag höra hur långt tid innan jag kan göra den? Jag ska göra sån man fryser! :)
Den ska inte ätas förrens i slutet av första veckan i feb, det vill säga om ca 2 veckor :P
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
Ingen?
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
Om du gör den allt för lång tid innan så är risken att det kan bli iskristaller i, beroende på vad du har för ingredienser. Jag kan kolla om jag har något passande recept senare i eftermiddag då jag ska iväg på ett möte strax. Det låter för övrigt gott med chokladcheesecake :)
/T
#2 Tack. Ja gör gärna de, har som sagt aldrig gjort det innan :P haha.
Det är någon gång nästa vecka den ska ätas, kanske ska vänta tills i slutet av veckan att göra den då ?
/ J
Jag kan ett recept på god chokladcheesecake, men dock är måtten från Australien. Jag tycker inte man bör frysa in cheesecake, den blir inte särskilt god enligt mig efter man tinat den :)
#4 Okej. Det lät spännande , vad har dom för mått? 😛
För mig är det ett måste :P haha. Har testat att göra en cheesecake i ugnen den va rätt god (fast vi misslyckades lite) men jag föredrar nog en i frysen 🤪 Tycker inte man ska tina den alls, den ska bara stå ett par minuter efter man tagit ut den till man serverar 🤪 haha
Du får gärna skriva receptet här 🙂
/ J
#5, jag syftade mer på att man inte ska "frysa in" cheesecaken, receptet jag har är helt på engelska och jag har inte översatt det.. hehe. Det är en cheeskake som ska stå i kylen i några timmar och sedan är den klar :)
Länk: http://www.howtocookthat.net/public_html/chocolate-cheesecake-recipe/
#6 Okej. Den versionen att den ska in i kylen har jag aldrig hört talas om faktiskt 😛
Ska genast kolla receptet . Tack 🙂
/ J
Den enda frusna cheesecake jag hade recept på var en med banan och choklad men jag lägger in receptet iaf ifall du skulle vara intresserad av det. :) Du skulle ju kunna dela upp smeten i 2 och göra hälften med phiadelphia marabou, eller om du vill ha hela med chokladsmak.
Frusen banancheesecake
6-8 personer
16 digestivekex
100 gr smör
2 msk kakao
2 msk sirap
3 mogna bananer
3 ägg
3 dl vispgrädde
1,5 dl socker
400 gr färskost, typ Philadelphia
50 gr mörk choklad
Gör så här.
Välj en springform ca 24-28 cm i diameter. Smält smöret och låt det svalna.
Krossa kex och blanda med smör, sirap och en matsked kakao. Tryck ut blandningen i botten på formen.
Mosa bananer i en skål tillsammans med färskost. Riv mörk choklad i flisor och blanda hälften i smeten.
Knäck äggen och separera gulor från vitor. Vispa äggvitan fast. Vispa sedan grädden i en annan bunke.
Vispa äggulor och Socker.
Blanda samman alla ingredienser: blanda äggulor och Socker med banan och färskost. Rör sedan i den vispade grädden och till sist den vispade äggvita.
Det gör du försiktigt så luften inte ska försvinna från smeten.
Sikta kakao över smeten med en sil och rör sedan försiktigt med en slev så kakan blir lätt marmorerad.
Häll smeten i formen och ställ in den i frysen, några timmar eller över natten.
Ta fram kakan 30-60 minuter före servering och låt den tina i kylskåp.
/T
Här är mitt favorit recept på cheesecake - fryst.
#8 och #9 Tack så mycket ska kolla igenom recepten nu under helgen och troligtvis så gör jag den måndag eller tisdag så får vi se när den äts :P haha.
/ J
Hoppas att det blir bra vilken du än gör. Smidigt att ha i frysen för att bara ringa 30 - 60 min i kylen när man blir sugen på att äta den! :)
/T
Mmm, men samtidigt lite farligt ;P Blir det extra gott kanske man går och tar lite där , hehe ;P
/ J
Haha ja jag vet hur det är. När det blivit mousse över när jag gjort tårtor är det svårt att låta bli när man blir sötsugen :)
/T
cheesecake som kan förbredas månader i förväg om man vill:)