Köpesemlans grädde
De semlor man köper har inte riktigt samma konsistens som vispad grädde. Någon som vet hur denna görs?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Är inte det ofta "sifonad" grädde som skjuts ut med luft?
Jag är också intresserad av detta.
De semlor jag ätit verkar ha två huvudtyper av grädde, en väldigt luftig och lätt variant och en tung klistrig sådan. Hade varit intressant om konsistensen är framställd på olika sätt eller om det är själva råvaran som skiljer sig.
Köpt vart menar du? I någon mataffär där dom brukar ha paket om två på domflesta ställen som kan bli stående där i 1 - 3 dagar efter dom bakats och fyllts med mandelmassan och grädden eller tänkte du på semlor som säljs på konditorier?
Sen är det ju väldigt olika från konditori till konditori om dom använder en gräddsifon eller om dom vispar grädden och har i stora sprits-påsar och spritsar på.
På vissa ställen så tillsätts bland annat marsanpulver eftersom grädden då inte blir rinnig lika fort om semlorna blir stående i rumstemperatur en längre stund. På andra ställen är det vaniljsocker tillsatt, då är det ju mer för smaken och då står det, åtminstone för det mesta, att det är vanilj-semlor.
Sen finns det självklart en massa andra olika faktorer som spelar in somt ex fetthalt i grädden, alla använder inte fullfet vispgrädde och då kan både konsistens och smak ändras, samma om man skulle använda låglaktos-produkter.
Så två semlor kan det skilja flera saker på i konsistens och smak, även om dom skulle se likadana och ha en kardemummabulle, mandelmassa och grädde på båda två.
Jag personligen är lite lat när det kommer till bakning med jäst och tycker ändå att dom bullar man kan köpa färdiga är helt underbart luftiga och goda, om man köper av rätt märke och helst dagsfärska. Men mandelmassan brukar jag blanda med lite av inkråmet från bullarna där man ändå ska fylla dom och sedan spritsa på lagom lätt/hårt(olika efter vad man tycker om) vispad, riktig, vispgrädde smaksatt med lite vaniljsocker. :)
/T
Tack för alla svar.
Alltså jag menar på både de man köper på konditori samt i mataffärer, den grädden mår jag inte illa av, så som jag gör om jag bakar semlorna själva. Så jag ska prova med marsanpulver, kanske i kombination med en sifon.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Marsanpulvret gör ju grädden stadigare när man vispar den och ger även en mild vaniljsmak.
Om du använder sifon så är den bara att hälla i ovispad grädda, ev med lite vaniljsocker nedrört om du vill ha det då det annars kan bli lite för tjockt av marsanen när grädden är i sifonen och blir då inte så luftig som man är ute efter när man använder en gräddsifon.
Men hoppas att semlorna blir bra när du väl gör dom! Skriv gärna hur du gjort med grädden här då och hur du tyckte resultatet blev. Alltid kul att få veta!
/T
Jag jobbar på konditori och har haft praktik på andra konditorier innan. Där använder man ju en gräddmaskin, där man häller i ovispad grädde (arlas 40%) och så sugs den upp och kommer ut som färdigvispad. Så kan man själv ställa in tjockleken på grädden. Vissa blandar grädden med lättmjölk innan den vispas medans andra blandar den med mjölk och vitsirap för mer sötma. På konditoriet jag jobbar på nu vispas enbart grädde. Oftast när man gör semlor hemma då åter man dom direkt efter man fyllt dom. På konditorer så står dom ju kylda innan någon köper dom.
#6 Hur mycket sirap/lättmjölk har man i?
Läste någonstans, tror det var på vegan i fokus, att en del har i gelatin i grädden. Det gällde nog tårtor, men kanske också i semlor?
Har du provat att använda laktosfri grädde? Jag har aldrig gillat mjölk och mått dåligt av vanlig grädde. Men det funkar utmärkt med laktosfri. Bara en tanke
Anna och taxen Max
Gillar över huvudtaget inte semlor, men annars skulle jag kunna tänka mej laktosfri.
#8 Hmm, gelatin kanske skulle funka. Kommer få baka många semlor i år. 😃
#9 Jag tycker den är alldeles för söt, dessutom tål jag grädde i andra maträtter och bakverk, det är bara i semlorna som den känns för mycket (även om jag gillar semlor).
På ett konditori där jag praktiserat vispade vi upp Arlas 40 % grädde som vanligt med lite vaniljkrämspulver samt gräddstabilisator.
Det är den enda skillnaden jag kan komma på, iallafall vad jag har erfarenhet av! :)
/ Amanda
Vet du vad gräddstabilisatorn var för något?
#14 Intressant. Undrar vad den innehåller.
#15 ja, jag tänkte aldrig på att titta närmare på den, och nu är jag inte kvar så kan inte kolla upp det. Hittar inte heller någon innehållsförteckning när jag googlar. Men jag misstänker att den innehåller någon form av förtjockningsmedel som "aktiveras" när grädden vispas upp.
/ Amanda
Jag använder grädde och blandar i florsocker sen vispar iag grädden
Obiter dictum .**_ Ut pictura poesis,
**_