Tips på bakverk
Hejsan, jag känner att jag gärna vill ha tips på något gott som jag kan baka ikväll, ni kan t.e.x. berätta erat favorit-bakverk som ni brukar göra, det är alltid roligt och så kanske jag vill testa att göra det :) Min bror är allergisk mot jordnötter och nötter så det får inte innehålla det :)
Vaniljkladdkaka med bär och glass till är nog min absoluta favorit! Fast det bakar jag mest på sommaren när man kan få tag på färska jordgubbar för då marinerar jag dom i lime och har till kladdkakan och någon god gräddglass som passar till. Men det skulle absolut funka bra med någon lite syrlig frukt till som finns färsk att köpa nu :)
/T
Hej!
Jag fullkomligt ÄLSKAR vitchokladmousse! Såå gott! Till nyår gjorde jag en bakelse med vitchoklad- och päronmousse, och till det skivade jag jordgubbar som jag sen kokade upp i vatten, Socker, limeskal och limesaft. Det blev verkligen en hit!
Vetebullar älskar jag också. När jag vill lyxa till det använder jag riktigt smör och nystött kardemumma i degen. Av det kan man göra sockerbullar - ännu en favorit! Antingen på snabbvispad marsánkräm, eller om man vill avancera det kan man göra egen vaniljkräm. Riktigt smarrigt :) du vet sånna som man ska försöka äta utan att slicka sig om munnen? Försök utmana brorsan i det, du! ;)
Uppdatera gärna om vad du bakat och lägg upp en bild i den nålade tråden "Vad bakar du idag?" Alltid kul med inspiration, och kul att se vad andra bakar! :)
/ Amanda
#1 åh det lät ju jättegott, har du lust att pm:a mig receptet och hur man gör? 😃
#2 Det lät också jättegott, skicka gärna receptet på vetebullarna ;) Jag är inte så stort fan av mousse tyvärr :P
#3 Absolut kan jag göra det! :) Eller, kan lika gärna skriva det här direkt ifall någon annan skulle vilja ha receptet :)
Vaniljkladdkaka
150 g smör
3 dl socker
2 ägg
2,5 dl vetemjöl
1-2 st Madagaskar vaniljstång (eller ca 1 - 2tsk malen vaniljstång)
2 tsk vaniljsocker
Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret. Häll över smöret i en stor skål och rör sedan ner Socker och "fröna" från vaniljstänger samt vaniljsocker.
Rör ner ett ägg i taget och avsluta med mjölet.
Smörj och bröa en form, ca 24 cm i diameter, helst med löstagbar kant, och häll sedan i smeten.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 20 minuter. Kakan är ganska lös när man tar ut den men när den får stå till sig blir den perfekt ändå!
Den blir ännu bättre om den får stå ett tag i kylen.
För att slippa köpa hela vaniljstänger och skrapa ur kärnorna så kan du köpa en burk med malen vaniljstång, det blir samma goda vaniljsmak av den! Många använder mer vaniljsocker ist men det blir inte alls samma smak. Dom burkarna med malen vanilj står i avdelningen för bakning i lite större matbutiker och ser ut såhär.
Sen så är det bara att välja en eller flera frukter man tycker om och servera kakan ihop med frukten och någon glass du tycker om :)
/T
#5 Tack så jättemycket! Låter såå smarrigt! 🙂
#6 Det var så lite så. Det är verkligen supergott och om man låter den stå i kylen någon timme efter den svalnat så blir den riktigt seg och god som kladdkakor ska vara. :)
Åh nu måste nog jag baka denna idag bara för det. Haha
/T
#7 haha förstår att du vill det, jag ska prova det ikväll om jag hinner ;)
#8 Den tar inte alls lång tid att göra, 5 minuter så är den i ugnen sen. Jag brukar faktiskt göra så att jag rör ner sockret och alla ingredienser till smeten i smöret direkt i kastrullen som jag smält smöret i för att få så lite disk som möjligt ;)
/T
Om man klämmer fast bakplåtspapper i botten på en form med avtagbara kanter så är det enklare att kunna lyfta upp kakan på ett fat eller en tallrik sen också. Ett litet tips bara. Jag gör så när jag bakar tårtbottnar också för att absolut inte riskera att den fastnar i botten och går sönder.Sen om man bakar kladdkaka eller mjuka kakor blir det ju enklare att bara lyfta av. :)
/T
#11 Tack :D
Jag glömde helt bort att baka igår, ska försöka komma ihåg det idag :) Lägger upp bild när jag har gjort det :)