Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettercupcakesmuffins
Läst 2599 ggr
[steffie00]
0

Nyårs cupcakes?

Hej! I morgon är det ju nyårsafton, och jag hade tänkt att baka ett par nyårs-cupcakes. Har inte kommit på vilken sort eller frosting jag kan göra. Skulle vara snällt om ni skrev recept också! :) Har dessutom en ny sprits, så jag ska använda den till att spritsa frostingen med. :) 

Tacksam för snabbt svar! Lägger självklart upp lite bilder på mina nyårs-cupcakes sen. 🍸 Gott nytt år på er allesammans! 🌺

leemland
0

Om du kollar in denna länken så finns det en massa tips :) 

Smörkrämer och frosting 

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

[steffie00]
0

Ja, var precis på den tråden! Massor med bra recept. :) Ska bara välja ut ett! 😃

[steffie00]
0

Blev jättesugen på att göra "Swiss meringue buttercream"! 

Kom också på att jag vill göra en slags choklad dekoration. Vet bara inte hur man gör, eftersom jag aldrig gjort det innan. Har ni något recept eller kan någon förklara hur man gör? :)

Tessen
0

Vad för sorts chokladdekoration?

/T

[steffie00]
0

Lite svårt att säga eftersom jag inte har gjort detta innan. Säger med egna ord. Jag har smält mjölkchoklad, sen hällde jag i det i en sprits och spritsade ut lite roliga figurer och former. Sen ställer jag in det i kylen. Har stått där nu ca 1 1/2 timme nu, och har stelnat. Ska sen sätta den på cupcake´n.

Hoppas du fattar! 😉

Tog förresten och gjorde en philadelphiafrosting istället då min mamma tycker bäst om det! 😊

Ha en bra nyårskväll! 🌺

Tessen
0

Okej då förstår jag :) Bäst håller sig såna figurer om man tempererar chokladen först men det kan vara lite krångligt om man inte är van. Det finns även såkallad non temp-choklad men det är eg inte riktigt choklad då det inte finns kakaosmör i. Men när man inte ska ha dom stående framme länge utan gör iordning när man ska äta dom så går det oftast bra sålänge man inte tar i chokladen med varma fingrar. :) Men dom blev säkert jättebra! Vad för smak hade du oå philadelphiafrostingen?

/T

[steffie00]
0

#6 Det blev jätte lyckat! Vi åt cupcakes´n och en nyårstårta som min pappa hade gjort, (kom inte ihåg vad den hette). 

Vaniljmuffins med cream-cheese frosting och så choklad dekorationen. Hade tänkt att göra chokladdoppad frukt också, men vi blev så mätta efter allt gott så får bli en annan gång. :) 

Philadelphiaosten är "original" så är ingen speciell smak. Tycker det är godast och det blir inte för sött med vanlig. Kan testa med choklad-philadelphia nästa gång. Är ju kul med nya recept! :)

Tessen
0

#7 Ja okej den vanoiga som brukar vara på morotskaka och andra liknande kakor då kan jag tänka mig. Den är faktiskt riktigt god som den är, själv föredrar jag att tillsätta lite extra citrus i den men det är en smaksak :) Jag älskar citrusfrukter i alla bakverk och just nu är det ju bra tid för apelsiner så jag ska nog göra en vit chokladcheesecake med lite annorlunda botten som blir som en tjock kaka, sen toppa det med utskurna apelsinklyftor i en gele på åressad apelsin och lite gelatin eller veg-gel. Har inte bakat på ett tag nu pga massa infektioner och inflammationer, får försöka komma igång igen någon dag när jag piggnat till :) Du får gärna lägga upp bilder om du tycker att dina cupcakes blev bra :)

/T

[steffie00]
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är dom! Blev supergoda! 😍🎂

Tessen
0

Dom blev ju jättefina! :) Ser goda ut också!

/T

[steffie00]
0

#10 Tack! Enkla att göra också. Ska göra dom fler gånger. Blev kvar några muffins från nyår, så jag gjorde ny frosting och bjöd på dom när våra föredetta husägare kom på besök! Dom tyckte cupcake:sen var jätte goda!😉