Nyårstårta
Jag och mitt Stortroll ska göra en nyårstårta. Planen är en våningstårta i två lager, en 15cm och en 10cm. Sen ska de täckas med mörkblå Marsipan och vad nu Trollet kan fixa för dekorationer. Men vad ska vi ha att fylla med? Det ska vara två lager. Det ena ska helst vara vit chokladmousse, fast med "vit block" från Eldorado som inte innehåller nån kakao. Ett bra substitut för mig som inte tål kakao i nån form alls. Men vad ska det andra lagret vara? Helst nåt lite syrligare, mormor som ska bjudas på tårtan gillar inte när det blir för sött. O sött lär det ju bli med vit block, smörkräm och marsipan… Helst inte nåt med citrus för det gillar inte far i huset i bakverk. Jag funderar på om man kan göra mousse av grädde och tranbär? Vi har tranbärsmos i frysen och det vore smidigt att använda. Nån som vet om det funkar att blanda grädde o bärmos och få det att hålla i en tårta?
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
Kanske blåbär eller osockrade hallon? Tycker att det är fantastiskt gott med vitchoklad och bär! Är lite nyfiket bara, vad händer om du äter kakao? Har aldrig hört talas om det :)
Har varken blåbär eller hallon i frysen, tyvärr, och handlar ogärna bär. Det känns lixom fel att köpa sånt man borde tagit vara på själv. Nu blev det inga hallon här i år, så då är vi utan…
Jag blir mycket dassig i magen och får tillbringa några smärtsamma timmar på holken. Har inte ont av att andra äter nåt med kakao i, så det är inte luftburet, men jag klarar inte att äta det själv. Tycker dessutom inte att det smakar gott, så det är definitivt inte värt obehaget. Men ja, det är en ovanlig allergi som inte många bryr sig om att respektera. Otroligt trist när man beställer in en efterrätt på restaurang, frågar specifikt så den inte innehåller choklad o säger jag inte tål kakao. Sen får jag in den på en tallrik pudrad med kakao… Eller choklad ringlat i spiral under själva kakan. Det må anses att kakao lyxar till vilken halvtrist dessert som helst, men jag tar hellre en halvtrist jag kan äta än en uppsnoffsad jag inte kan äta.
Åter till ämnet.
Nån som vet om det funkar bra att blanda vispad grädde med bärmos och ha i en tårta? Håller det formen? Att lägga moset direkt i tårtan, utan grädde, blir så himla platt…
Ebmfh
Trollcaféet
Du skulle kunna göra någon mousse och smälta ner lite gelatin i tranbärsmoset, sedan blanda i lite färskost(naturell eller med honungssmak) sen så ha i lite ganska hårt vispad grädde för att få den luftigare. Man kan även ha i uppvispad äggvita(vanlig kallvispad maräng) för att göra den luftigare. Söta den kan du göra i början om du värmer tranbärsmoset för att smälta i gelatin(eller syltsocker om någon av er inte äter gelatin). Hoppas att tipsen vart till lite hjälp iaf. Vit choklad och syrlig bärmousse är riktigt gott ihop :)
/T
Hmm, om det funkar med syltsocker borde det funka med pektin på flaska oxo? Jag vill inte söta i onödan, det är sött o sliskigt ändå med all Marsipan och sockerpasta. O gelatin är jag helt oerfaren på, så det tänker jag inte experimentera med på den här tårtan! :D
Jag hittade en gång en tråd med MASSOR olika mousser här, men den hittar jag inte igen såklart. Har för mig jag såg nån variant som bara var vispad grädde och äpplemos, inget gelatin eller sånt. Det var den som spökade i bakhuvudet nu o fick mig att fundera på tranbärsmos. Men det kanske inte blir samma sak?
Ebmfh
Trollcaféet
g tycks inte kunna klistra in länken men om du tittar i tråden "Recept Fyllningar&Toppings odyl". Sen inne på tredje sidan längst upp så finns det en tråd med en massa recept där du kan kika om du kan hitta något att göra om. :)
/T
Här är 3 länkar jag bokmärkt som kan va till hjälp :)
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/