Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettövrigt
Läst 1397 ggr
Mitralis
0

Glass au four

För någon dag sedan så satt jag och googlade på Glass au four.
Då hittade jag ett recept som såg ganska enkelt ut. Lägg ett 0,5l gb glasspaket på en sockerkaksbotten och skär bort överflödig sockerkaka. Lyft glassen och lägg på hallon och sedan tillbaka med glassen.
Resten kommer jag tyvärr inte ihåg och jag hittar inte det receptet igen 😕
Någon som vet vad jag pratar om och har en länk? 🙂

Tårttanten
0

Du vispar en marängsmet och brer över, sen in i ugnen 2-3 minuter på 275 grader.

Lycka till :-)

Mitralis
0

Tack tack 🙂 Hur gör jag marrängsmeten?

jagga-ewe
1

Enklast gör du den genom att vispa äggvitor tills de är så hårda att du kan vända på bunken utan att det rinner ut. (Testa över en annan bunke de första gångerna… Trist att hälla ut allt i slasken! *been there*) Det ska vara lite Socker i smeten för att det ska räknas som maräng tror jag, men är inte nödvändigt för efterrätten enligt mig. Dessutom råder det motsättningar om när man ska ta i sockret, från start, vid halvvispat eller sist. Jag vet inte vad som är rätt och brukar skippa sockret helt.

Se till att du får marängen helt tätt mot sockerkakebotten under glassen. Marängen isolerar mot värmen, så glassen håller sig fryst där under. Det är hela hemligheten med "glassofonen," som mina barn kallar det. :) Tja, både grammofon o glace au four är ju typiska 70-tals fenomen, så varför inte…

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Mitralis
0

#3 Stort tack 🙂 Jag ska prova detta på Nyår.