Marängsvisstårta
Hej
Jag planerar att göra en marängsvisstårta men jag oroar mig för att den kommer bli för söt… Jag har redan gjort ett försök och tyckte att den blev lagom söt men jag blev inte supernöjd och tänkte göra några ändringar så att den blir bättre estetiskt… Vill att den ska se elegant och vacker ut inte så kaosartat som desserten brukar se ut…
Just nu består den av:
Marängbottnar
Karamelliserade bananer
Grädde
Choklad dekorationer
Vanliga maränger
Jag funderar på att använda vitchoklad ganache utanpå för att på en fin slät yta… men blir det för sött?
Funderar även på att göra lite kolasås och/eller chokladsås, men blir det för mycket?
Detta är en tårta som jag ska bjuda ca 20 personer på så jag behöver fler åsikter än mina egna…
Har ni några tips jag kan använda mig av så att den inte blir för söt? Har tänkt på att använda frysta osockrade hallon men är osäker på om det kommer passa, vad tycker ni?
Nu blev det många frågor och funderingar på en gång men skulle verkligen uppskatta er hjälp :)
Only the dead fish follow the stream...
Vit chokladganache blir säkerligen väldigt sött, jag tror nog mjölkchokladganache av en fin, lite mörkare mjölkchoklad skulle passa bättre, et brukar ju vara chokladsås i men då har du ju ganachen istället. Det är dock väldigt svårt att få en slät yta med ganache om man inte har spacklat en tårta riktigt slut först. Istället för hallon så tycker jag mandariner inlagda i sin egen juice för att minska det söta i marängsviss är riktigt gott.
/T
Hmm… Hade tänkt mig en vit tårta… fast när jag tänker efter så skulle det kanske vara snyggt med bruna kanter… kan nog fixa till det på något bra vis ;) tack för förslaget!
Jag får fundera vidare på mandarinerna, är själv inte överförtjust i dom men det kanske skulle funka… Tack i alla fall ;)
Uppskattar gärna fler förslag och tips!
Och nu behöver jag även något att göra med alla äggulor som blir över… ;) Några förslag?
Only the dead fish follow the stream...
Key lime paj Vänligen Åsa
Du kan pensla marängbottnarna med någon form av choklad om du vill för att få med chokladen.
Vad passar för övrigt bra med choklad om inte apelsin ;) Så att göra grädde med apelsinsmak (apelsinfluff) är nog inte helt fel. Då blir den heller inte så söt :)
Annars tror jag också på hallon :) Kanske med en gnutta lime? :)