Ganache som inte stelnar?
Jag gjorde en ganache, och enligt receptet kunde man ha mer choklad för att den skulle bli fastare när den stelnade. Så jag gjorde det (tror jag tog dubbelt så mycket choklad som grädde, men minns inte..)
Jag har låtit det stå i frysen nu i ca 5 dagar och den är fortfarande rinnig och kladdig. Något fel måste jag gjort! Men jag vet att jag hört andra använda ganache til att rulla små kulor med och sen doppa i choklad, har till och med sett det! Hjälp… 😕
Medarbetare på Skor iFokus
har du haft nått med alkohol i ganachen? enda jag just nu kan komma på som kan finnas i köket o ställa till det på det sättet. (om jag inte tolka det hela fel o den blir rinnig när du tar ut den ur frysen bara)
har bara gjort efter http://www.recept.nu/marcus_bengtsson/efterratter_och_godis/frukt_och_bar/hallonganache/ det receptet o har aldrig fått nå problem
Jag ställer aldrig ganache i frysen! Det räcker om den står över natten i rumstempratur så blir den fast och bra för mig. Brukar köra ett recept med 400 g mörk choklad och 2 dl vispgrädde, misslyckas aldrig :)
Ganache kan man inte rulla kulor av utan det är nog tryffel du tänker på där :) Men att ganachen rinner när den stått i frysen låter konstigt. Den brukar få en tjock, sås/kräm-liknande konsistens om den fått kallna i kylskåpet.
/T
#3 Jo då! Man kan rulla kulor av ganache om den har fått stelna i kylskåp. Det har jag gjort själv och det fungerar!
TS: Vad har du följt för recept? Har du gjort den i mikron eller på spisen?
Jag körde med 400g vit choklad och 2dl vipsgrädde. Vispgrädden värmde jag på spisen till att den precis börjat koka, sen hällde jag över den på chokladen och blandade. Ställde in det i micron några gånger på ca 10 sek och blandade noga mellan. Har även koncentrerad jucie i, höftade mängden där dock… ingen alkohol!
Den är inte rinnig, men den är seg och kladdig och går inte att ta i utan att bli kletig om fingrarna…
Hm :/ Har aldrig gjort en vitchokladganache förut, vet inte vad som kan ha hänt :/
#5 Jag vet vad felet beror på. Du behöver 700 g vitchoklad till 2 dl grädde. Ju lägre kakao-halt desto mer choklad behöver du. 400 g om du använder mörk och ca 500 när du använder mjölkchoklad :)
Det kanske låter konstigt men sök lite på internet så kommer du få samma svar överalt, har själv gjort detta misstag en gång. Jag skulle dock inte rekommendera att hälla i saft eller annat sött klägg i ganachen :)
kan jag sm'lta den igen, ha i mer choklad och börja om?
#8 Har aldrig prövat, men det lär nog inte vara omöjligt. Du kan iaf försöka om du inte vill börja om :)
#9 ska testa! Tack för hjälpen alla! Hade bjudit på pralinerna om de blev bra sen om jag kunde, men det är lite svårt överinternet :(
#4 Det var jag som tänkte fel där, du har såklart rätt där. :)
Jag stirrade mig blind på ganache som den chokladkräm jag gör till tårtfyllningar, spacklar och täcker tårtor med, har på cupcakes och ibland även i popcakes-smet och tryffel som en tjockare konsistens som man rullar kulor av och sen rullar i kakao, kanel, kardemumma, doppar i tempererad choklad eller vad man nu känner för. Det var därför jag fick för mig att det är olika saker. :)
Ibland har jag lite för mycket i huvudet och då trillar den information som används minst ut för att alla andra tankar och ny information ska få plats, jag skulle nog behöva uppgradera hårddisken i huvudet ;)
/T
Tack alla för hjälpen! Den har blivit bra och ska doppas i vit choklad och sedan ges till min pojkväns syster i julklapp 😃