Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettrecept
Läst 13318 ggr
IceTee
6

Passionsfruktspuré

Detta verkar nästan omöjligt att få tag på i en vanlig butik, så jag har bestämt mig för att göra egen, eller i alla fall något liknande så man kan ha det i en ganache! Någon som har tips? Har googlat utan resultat…

Medarbetare på Skor iFokus

skogstossan
0

Passionsfruktspuré finns att köpa på Strössel och Annat.

bakministeriet.blogspot.com

Sabsan
2

Vad ska du göra med den? *Nyfiken*

Tessen
2

Jag har ett recept på mango & Passionsfrukt-rippel(puré) som jag använt dels som fyllning i tårta och dels som avbrytande smak i en vit chokladcheesecake. Det bör fungera bra med endast passionsfrukt. Det ska vara 125g fryst mango i, men det borde funka bra att ersätta med samma mängd passionsfrukt.Det kan hända att du får öka på syltsockret (som redan i receptet är väldigt fritt hur mkt man vill ha) för att få den konsistens du önskar.
Väg det urgröpta innehållet i passionsfrukterna så att du får 125g och sen 2 till då som det står i receptet.
Sen så får du helt enkelt koka upp passionsfrukten ihop med syltsockret och smaka av så att det blir lagom sött och låta det småkoka till önskad konsistens. Om det inte blir så tjockt som du vill ha det så ta lite potatismjöl i taget utspätt i lite kallt vatten och rör ner. Var dock försiktig då så att det inte slutar med att du har en kräm istället.
Vill du inte ha med kärnorna så får du ett väldigt pill med att rensa bort dom först. Orkar du inte med det så köp en bra passionsfruktsjuice och koka ihop med syltsocker och lite potatismjöl.
Det är dom sätt jag kan komma på iaf då passionsfrukt är en lite knepig frukt att göra puré av med tanke på alla kärnor. Färska passionsfrukter ger ju en mycket bättre smak än om man gör det av juice och jag själv har inget emot dom varken i mousse eller i puré, men alla har ju inte samma smak.
Hoppas att det är till någon nytta. :) Skickar med receptet på Mango&Passions-rippeln nedan.

Mango & passionsfruktsrippel:
½ pkt fryst Mango
2 passionsfrukter
½-1½ dl Syltsocker

Koka mangon ihop med syltsocker.
Smaka dig fram hur mycket Socker du behöver (hur söt du vill ha den)
När mangon är riktigt mjuk, mixar du den med en mixerstav.
Sätt purén på plattan igen och gröp ut passionsfrukten.
Låt kompotten få ett uppkok.
Smaka av så den blir så söt som du vill ha den. Låt kallna.

/T

Tessen
1

Jag hittade ett recept till i samlingen som kanske skulle kunna fungera. Det är ett bra recept om man vill slippa kärnorna. Det blir ungefär samma krämiga konsistens som på Lemon Curd. Den blir såklart tjockare när den är kall och mer krämig i rumstemperatur pga smöret.

Passionsfruktskräm

8 - 10 passionsfrukter(jag skulle rekommendera att använda 10st)
2 ägg
2 dl råsocker
100 g mjukt smör
Ev. färskpressad citronsaft

Så här gör du:

Dela passionsfrukterna och skrapa ur fruktköttet. Lägg det i en kastrull och värm upp men låt det inte koka, då försvinner vätskan.
Rör runt ca 1-2 min tills en del av kärnorna har släppt ifrån sig vätska och fruktkött.
Häll allt i en sil och rör runt och pressa med en träsked, för att få loss saften från kärnorna.
Om du inte får ihop 1 dl passionssaft kan du dryga ut det hela med färskpressad citronsaft.
Vispa 2 ägg och 2 dl råsocker pösigt. Tillsätt passionssaften.
Värm krämen på låg värme under omrörning, tills den blir tjock och pösig, det tar ett par minuter.
Ta bort krämen från värmen och klicka i 100 g smör under omrörning. Låt svalna först i rumstemperatur och sedan i kylen.
Förvara i burk med lock i kylen.

/T

IceTee
0

Tack så himla mycket! 😃

Medarbetare på Skor iFokus

Tessen
1

Det var så lite så :) Hoppas att du blir nöjd med resultatet vilket recept du än använder!

/T