Jultårta
Jag ska baka en tårta till julafton och har redan nu funderat kring vad det ska vara för smak på den. Vill göra någon slags pepparkaka som botten, men vet inte vad för slags fyllning som skulle kunna passa. Gärna någon tunn och inte för söt fyllning.
Har ni några bra recept på mjuk pepparkaka eller någon idé på passande fyllning? :)
#1 Nämen gud vad gullig! Riktigt fin dekorering. Men det lär bli svårt att hitta jordgubbar i december och jag har redan andra planer på dekoration. Men om jag hittar gubbar så överväger jag starkt att göra denna :)
Mousse/kräm med vitchoklad och lime? Fräscht, lite sött och vitt, så borde kunna passa?
Kanske någon god moussetårta med pepparkaksbrownie som botten :)
Jag hade gjort cheesecake med pepparkaksbotten :) alternativt göra fyllningen uppepå med pepparkaka 🙂
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
Mjukpepparkaka som botten? Kanske lite smulig dock…..
#6 Ja, det är nog det som jag har funderat mest på. Men jag ska ha en tårta där den dominerande smaken ska vara pepparkaka så jag får klura lite på saken för att få den bra :)
Det bör väl gå att göra en pepparkaksmousse(ursäkta stavningen) att ha i din tårta. Och ta någon mer "neutral" botten. ?
Har också ätit pepparkakscheesecake. Min personliga åsikt; den va sådär. Smuligare än vanlig cheesecake i alla fall :P
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
#8, mousse är inte min starka sida, hur skulle jag kunna göra moussen? Jag menar, jag har endast gjort mousse på frukt, hur ska jag då få in pepparkakssmaken? :)
Istället för frukten så tar du pepparkakskrydda skulle jag tro :P
Testa sökfunktionen uppe till vänster, finns säkert någon som haft det uppe innan här :P
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
Till tårtbotten så är det ju bara att baka en helt vanlig ljus tårtbotten men ha i 1-3 teskedar(beroende på hur mkt smakman vill ha) pepparkakskrydda som finns att köpa färdigblandat.
Om du inte har något speciellt recept du använder till tårtbotten så skulle jag absolut tipsa om det här, bara byt ut vaniljsockret mot kryddan.
Ljus tårtbotten
5 ägg
3 dl socker
1 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 dl potatismjöl
2 1/2 tsk bakpulver
1-2 tsk vaniljsocker
Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och Socker tills det blir vitt och poröst (luftigt).
Blanda potatismjöl, vetemjöl och bakpulver i en skål. Blanda gärna med gaffel för att vara säker på att allt blandas ordentligt.
Vänd ner mjölblandningen i äggsmeten lite åt gången, men rör så lite som möjligt.
Smörj och bröa (gärna med mannagryn) en rund 24cm bakform och sätt dit krage.
Grädda i nedre delen av ugnen i cirka 40 minuter, gå mer på stickprov än tiden.
När tårtbottnen har svalnat, skär den i tre lager.
Tips!
1.Gör tårtbottnar en dag innan. Dagen därpå är den väldigt "stabil" när man sedan ska dela den, plus att den smular mindre.
Förvaras lättast i rumstemperatur och täck dem lite försiktigt med plast- eller grillfolie.
Har man bråttom kan man lägga sin tårtbotten i frysen någon timme, det går jättebra det med.
2.Fukta tårtbottnarna innan varje lager med saft eller liknande.
Särskilt om man fyller tårtan med mousser av olika slag, som inte tillför fukt.
3.Använd en krage på formen, det gör att tårtbottnen blir högre. Klipp en remsa dubbelt så hög som formen, av bakplåtspapper.
Smörj kanterna på formen med smör och sätt fast pappret runt.
4.Öppna absolut inte ugnsluckan dom första 20 minuterna, då sjunker tårtbottnen.
Som fyllning så funkar det, enligt mig, riktigt bra med till exempel lingonmousse, apelsinmousse eller chokladganache på vit eller mjölkchoklad. Man kan kombinera det ihop som man vill, själv så har jag testat lingon + mjölkchoklad, lingon + vit choklad och lingon och apelsin. Men även smakerna apelsin och choklad går riktigt bra ihop.
Recept på både lingonmousse och apelsinmousse hittar du här inne. Även glöggmoussen i det inlägget skulle ju fungera bra ihop med pepparkakssmak, lingon och apelsin.
Hoppas att tipsen är till någon hjälp! :)
/T
#11 tack så jättemycket! :)
Till pepparkaksbotten blir det väldigt gott med rårörd lingonsylt blandad med grädde som fyllning. Gärna med ganska sparsamt med Socker så det blir lite syrligt.
#12 Det var så lite så :) Sen när tårtan är gjord, om en månad visserligen, men ändå, så får du gärna lägga upp bild samt skriva vad det blev för smaker till slut. :)
/T