Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettkakor
Läst 2745 ggr
Mmnda
0

Hälften av mina macarons spricker

Har vi något macaron-proffs här?! För mig är det verkligen ett mysterium… I början var jag GRYM på macarons, gjorde massor varje dag. Helt plötsligt började mina macarons spricka. Då testade jag ett annat recept. Dessa blev utmärkta i början - sen började de också spricka.. Nuförtiden så är det 50/50, nämligen att hälften spricker och hälften blir helt perfekta - allt på samma plåt! VARFÖR?! Blir tokig på dessa små jäklarna! Hur kan det bli så olika på samma plåt? Tror inte att det är ugnen, för tårtbottnar och rulltårtor blir jämna och fina. Nån som har erfarenhet av detta? Blir galen!

/ Amanda

HaraldochAlex
0

Jag har gjort macarons några gånger, ibland har det spruckigt och ibland inte. Jag har tagit reda på varför, det är för att det är för mycket luftbubblor när man ska grädda. 

För att undvika detta, bör du banka plåten i bänken hårt, några gånger på varje sida, vänd på plåten flera gånger och banka ännu mer. Små luftbubblor kommer dyka upp på ytan av smeten men de försvinner så småningom.

En annan anledning kan vara att du inte låter de vara ifred tillräckligt länge innan du gräddar dem. Det finns inget exakt mått på hur länge, men ca 15 minuter. Tills du kan nudda smeten med lätt fingertoppen och fingret är fortfarande torrt.

Hoppas det hjälpte !

Mmnda
0

Jag bankar alltid plåten ordentligt för att få bort bubblor, och de får alltid vila ca. 45 minuter på plåten. Känns som att jag gör allt rätt :( Tack så jättemycket för ditt svar!

/ Amanda

Tova.O
1

Låt de vila på plåten i minst 45 min innan. Jag har även läst att om man förbereder äggen dagen innan och låter sedan äggvitan stå i kylen under natten så ska de bli mindre risk att de spricker.

“Fear doesn't shut you down; it wakes you up” - Veronica Roth

Mmnda
0

Ja, det där med att låta vitan mogna är i princip det enda jag inte testat. Får testa det! :)

/ Amanda

Tessen
1

Det enda tips jag kan komma på förutom dom som redan getts är att aldrig använda kylskåpskalla ägg. Lägg upp vitorna i en bunke på kvällen, på med plastfolie över och låt dom stå i rumstemperatur över natten.
Har man inte tid med detta så kan man, i nödfall(det har funkat helt okej för mig), lägga äggen i varmt vatten i 5 - 10 minuter tills dom är rumstempererade.

Och för dom som är rädda att äggvitorna ska bli dåliga av att stå framme över natten, man kan ha dom stående i rumstemperatur i minst 2 dygn utan att det är någon fara. Jag har själv testat när jag inte haft orken den dag jag tänkt baka utan gjort det dagen därpå ist. Dom hinner inte bli dåliga.
Är det högsommar och väldigt varmt inne är det inte att rekommendera att ha stående i flera dagar kanske. Men annars är det ingen fara.

/T