Värma vispgrädde
Jag funderar på om man värmer upp vispgrädde (inte vispad) och sedan låta den svalna kan man då vispa den och få den fluffig?
Jag funderar nämligen på att göra en infusion men då behöver grädden värmas för att smakerna ska kunna överföras. Inte så att den kokar, men så att den nästan sjuder. Men som sagt, då är frågan om man kan vispa den när den har svalnat. Någon som provat?

Ja om den inte överstiger 80 grader så går det.
#1 Tackar! Då kan experimentet börja 😃
menar du att göra fluff? alltså smälta godis, choklad, m.m. i grädde?.
Jag brukar värma grädden tills den blir varm men inte kokar, sen drar jag av den av plattan och har i det som ska smälta, sen smälter der ganska fort utan risk att grädden kokar. Enkelt och idiotsäkert.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
#3 Nej jag vill infusera smaker i grädden utan att behöva tillföra något. Till exempel att lägga i örter, värma grädden så att smaken överförs till grädden och sedan sila bort örterna.
Jag använder det ganska ofta inom matlagning och har ett par idéer på hur jag vill använda det inom bakning.
Gammal tråd men jag vill ändå tillföra att det GÅR att vispa upp grädde som kokat. Det är inte att rekommendera, men har man tur funkar det.
Jag gjorde en tårta med nougatfluff för några år sen. Alltså skulle grädden värmas o nougaten smältas ner. Det var sent på kvällen, jag var stressad, o vände ryggen åt spisen. Som alla vet kokar vatten vid hundra grader och grädde (o mjölk) när man vänder ryggen till. Så ja, jag hade plötsligt storkokande grädde i kastrullen. Eftersom det var sent kunde jag inte få tag i ett nytt paket grädde, så jag tänkte att jag testar. Jag smälte i nougaten o lät det hela kallna. Testa på morgonen efter att vispa upp eländet, tänkte att funkar det inte så får jag åka in till ica o köpa vanlig grädde. Men, det funkade! Tog längre tid att vispa, men om det berodde på kokandet eller nougaten kan jag inte säga. Men det funkade o blev gott. Kan vara bra för nån annan att veta, som lyckas med samma dumheter som jag.
Vad gäller infusion låter det spännande, funkade det? Jag har gjort liknande när jag gjort chilikola, fast så ska ju inte grädden vispas o den behöver inte kallna. Men har funderat på att testa göra chiliglass på det viset. Tänkte inte på att man kan ju värma grädden för att dra ur mer smak ur chilin - tack för tipset!
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet