Färga tårtlock
karamellfärg funkar men jag tycker att marsipanen brukar bli väldigt kladdig utav karamellfärg och svår att kavla ut, men om du använder rätt mycket florsocker så funkar det någorlunda :)
annars skulle jag verkligen rekommendera pastafärg, den är verkligen superbra och man behöver bara använda pyttelite (typ några duttar med en tandpetare) för att färga en stor marsipanklump.
Så det tycker jag absolut att du ska testa :)
Ok, låter ju bra.Men vart hittar man pasta färg.Bor i ett mindre samhälle så det är ju begränsat med tillgång på baktillbehör etc.
Det är dwt här också, men det finns många hemsidor :) bla. Kakburken. Men det beror ju lite på ifall du brukar baka ofta, ifall det är värt att lägga lite pengar på det eller om karamellfärg duger till en engångsgrej liksom :) annars kan jag också tipsa om eBay.co.uk som säljer mycket billligare, fast då beror det ju på hur gammal du är :)
*s* Jag har nog åldern inne,men jag ska baka redan till helgen så jag hinner nog inte få sakerna då.Jag får köra på karamellfärg och florsocker.
jag har färgat Marsipan gult för att täcka en tårta med karamellfärg, det gick bra eftersom Gul är en sådan lätt färg att få riktigt skarp, men den blev lite klibbig.
fullt hanterbar dock om man ser till att ha florsocker på bänken och händerna precis hela tiden.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
Har för mig att man skulle pensla Marsipan också innan man lägger på den för att tårtan inte skulle börja svettas.Men vad skulle man använda? Smält smör eller?
#6 pensla behöver du inte göra om du spacklar med smörkräm.
Spacklar du med grädde så säger folk att man behöver pensla med typ olja för att marsipanen inte ska börja svettas, jag har dock aldrig gjort det och mina tårtor har aldrig svettats.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Du kan ju bara måla karamellfärgen på det utkavlade locket. En bred platt och inte för hård pensel. Det blir inte lika jämnt som om man knådar in det men funkar fint tycker jag. Jag gillar lite skiftningar.
Tack alla för svar.Får se hur det hela går.. Jag ska använda grädde så jag får då pensla marsipanen tror jag.