Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 1464 ggr
Karolina-H
0

Prinsesstårta - spackla

Jag ska baka till min sambo när han fyller år och ska då göra en prinsesstårta. Är inte en van tårtbakare och har tittat runt då jag gärna vill göra den dagen innan och har fått veta att man inte ska lägga maripanen direkt på grädden då marsipanen smälter då. Vad ska jag använda istället? Jag vill ju gärna att tårtan ska bli rundad uppepå och det är ju där man brukar ha grädden så förstår inte rikigt hur det går till annars?

Någon snäll person som vill förklara det för mig? :)

Codeavalone.blogg.se

ilenna90
0

Jag har bakat många tårtor i mitt liv, har även gått livsmedelsprogrammet och praktiserat på flera bagerier och där har vi faktiskt inte alls spacklat tårtorna - så det är ingen nödvändighet.

Har du lite tid att göra det sista på tårtan den dagen ni ska ha den? För isåfall är ett bra tips att du gör klart hela tårtan dagen före, dvs. med all fyllning och grädden uppe på, sen plastar du in den och ställer den i kylen. Och sedan behöver du bara lägga på marsipanen dagen efter. Det går ju någorlunda snabbt att kavla ut den, och om du tänkt göra några dekorationer, som marsipanrosor, så går ju det också att fixa dagen före.