Era åsikter
Otroligt att jag glömt bort detta forum, eftersom att jag har varit lite aktiv här förut, men nu är jag här för att stanna.. haha.
Jag pluggar just nu på gymnasiet, konditori och bageri för att vara exakt. Första året också. Baka tårtor och andra bakverk har alltid varit min hobby, något jag blev glad av och det som gjorde mig allra gladast. Speciellt kul tycker jag är tårtdekorationer och skulptering (kan säga att min systerson blir ledsen varje gång som jag inte kommer med en dinosaurie-formad tårta). Men har av ärlighetens namn sällan ätit eller ens provsmakat det jag gjort.
Jag lider av övervikt och sockerberoende och det enda som har funkat för mig är.. LCHF. Strikt lchf för att vara exakt, vilket innebär ungefär 15g kolhydrater om dagen, vilket är pisslite och 0 Socker, mjöl, mm som alltid finns där när jag bakar. Jag klarar det utan problem, blir aldrig sugen men jag får jämt höra kommentarer.
- Du kan väl inte bli en konditor om du aldrig smakar?
- Du måste väl äta upp det du bakat?
- man kan inte bli konditor och inte äta kolhydrater.
Visst måste vi provsmaka ibland, men mina trevliga klasskompisar smakar åt mig och jag litar på vad dem säger.
Kommer/är jag en dålig konditor/bagare för att jag inte äter det jag gör? Vad tycker ni kring det hela? Vad har ni för åsikter?
alla åsikter och svar är välkomna :)
Precis som att en kock måste smaka sin mat innan den serveras måste en bagare se till att det den gjort smakar gott.
Håller med #1. Man kan inte alltid förlita sig på sina Medarbetare, speciellt inte när man så småningom kommer ut i arbetslivet eller om man vill experimentera med olika smaker och konsistenser.
Men det innebär ju inte att man måste vräka i sig. En smakbit behöver ju inte vara stor. Men att helt låta bli är nog omöjlig.
Precis, man behöver inte vräka i sig. Men att smaka är ett måste om man ska jobba med det.