Era åsikter
Otroligt att jag glömt bort detta forum, eftersom att jag har varit lite aktiv här förut, men nu är jag här för att stanna.. haha.
Jag pluggar just nu på gymnasiet, konditori och bageri för att vara exakt. Första året också. Baka tårtor och andra bakverk har alltid varit min hobby, något jag blev glad av och det som gjorde mig allra gladast. Speciellt kul tycker jag är tårtdekorationer och skulptering (kan säga att min systerson blir ledsen varje gång som jag inte kommer med en dinosaurie-formad tårta). Men har av ärlighetens namn sällan ätit eller ens provsmakat det jag gjort.
Jag lider av övervikt och sockerberoende och det enda som har funkat för mig är.. LCHF. Strikt lchf för att vara exakt, vilket innebär ungefär 15g kolhydrater om dagen, vilket är pisslite och 0 Socker, mjöl, mm som alltid finns där när jag bakar. Jag klarar det utan problem, blir aldrig sugen men jag får jämt höra kommentarer.
- Du kan väl inte bli en konditor om du aldrig smakar?
- Du måste väl äta upp det du bakat?
- man kan inte bli konditor och inte äta kolhydrater.
Visst måste vi provsmaka ibland, men mina trevliga klasskompisar smakar åt mig och jag litar på vad dem säger.
Kommer/är jag en dålig konditor/bagare för att jag inte äter det jag gör? Vad tycker ni kring det hela? Vad har ni för åsikter?
alla åsikter och svar är välkomna :)
Precis som att en kock måste smaka sin mat innan den serveras måste en bagare se till att det den gjort smakar gott.
Håller med #1. Man kan inte alltid förlita sig på sina Medarbetare, speciellt inte när man så småningom kommer ut i arbetslivet eller om man vill experimentera med olika smaker och konsistenser.
Men det innebär ju inte att man måste vräka i sig. En smakbit behöver ju inte vara stor. Men att helt låta bli är nog omöjlig.
Precis, man behöver inte vräka i sig. Men att smaka är ett måste om man ska jobba med det.
Jag håller inte med. Jag tror visst man kan bli en bra konditor utan att äta sina egna alster. Men det gäller att man verkligen litar på de man jobbar med. Det finns kockar som är vegetarianer men ändå lagar fantastiska kötträtter. De brukar inte vara "moraliska" vegetarianer då, utan av hälsoskäl. Jag tål inte kakao överhuvudtaget men kan ändå baka chokladkakor åt familjen. Nu är inte det nåt jag lever på, men jag litar ändå på att om de säger det är gott så är det gott.
Så, om din livsdröm är att bli konditor men du inte tål kolhydrater så är det inget hinder! Eller, jo, lite hinder kanske, men inte oöverstigligt. Det kommer bli svårt med alla kommentarer du får, men om du orkar med den biten så tror jag det kan gå bra.
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
4 och om man jobbar ensam? Kag anser inte att en kock är såbra den lan om den litar till andras palett. En riktigt bra kock smakar själv, för det är den som ska kunna stå för den!
Hera, jag håller inte med dig och jag har rätt till min åsikt.
Jag får inte heller ut vad du syftar på i sista meningen, vilken "den" ska kunna stå för vilken "den"?
Ebmfh
Trollcaféet
Den som i kocken pch den maten :) Undrar fortfarande hur du tycker man ska göra om man jobbar ensam. Chansa? Jag är själv kock och skulle aldrig lägga över ansvaret på MIN mat på någon annan. Jag har ett ansvar och tar det. Anser att alla som är stolta över sina yrken bör göra det samma.
#4 Jag känner en vegitariansk kock som trotts att hon egentligen inte äter kött smakar på allt det hon lagar även kötträtterna. Helt enkelt för att hon anser att det är en del av hennes jobb. Men som jag har sagt innan så innebär det ju inte att man äter det man lagar/bakar. Man smakar och känner om smakerna är balanserade, konsistensen är bra osv. Hon säger att det är som att en sjuksköterska skulle säga att hon inte tänker arbeta med nålar för de skrämmer henne.
Visst kan man lita på sina Medarbetare men då begränsar man sig kraftigt i sin kreativitet. Det innebär att man aldrig kan ta fram nya smaker hemma eller efter arbetstid, man måste jobba i team och helst då med människor som delar ens visioner.
Ett annat stort problem är att det faktiskt är väldigt svårt att förmedla smaker verbalt. Speciellt när det gäller komplicerade maträtter och bakverk. Jag vet bara hur svårt det är för mig när någon frågar hur man vet att lagen till ingefärspäron är klar. Jo det känner man på konsistensen och smaken. Men hur förklarar man hur den ska smaka? Den ska vara söt, men inte för söt, med lite sting och så ska den liksom rulla bak på tungan. Det är verkligen inte lätt för den som fått en sådan beskrivning att sedan försöka kolla av sin egen lag.
Det går, men jag personligen tror att man inte uppnår sin fulla potential om man väljer att helt lita på andra.
Hera - jag känner ingen kock som jobbar ensam. Så jag vet inte hur stort det problemet är.
Jag vet dock att tjejen som förr drev kondiset hemma i byn INTE provsmakade bullarna var dag för hon var så urless på samma tråkiga bullar hela tiden. De var inte tråkiga för oss kunder, men för henne var de det. Känner mig mycket skeptiskt till att hon provsmakade sina tårtor med. Det är lixom lite svårt att smaka en färdig tårta utan att det syns. Standardmördegskakorna kunde hon göra i sömnen utan att prova dem. Pepparkakor brukade hon äta första dan de bakade dem, men inte sen. Man blir helt enkelt lite le på samma kakor dag ut och dag in. För många bagare är inte jobbet så kreativt, det är istället väldigt upprepande.
Det finns sjuksköterskor som aldrig skulle våga sätta en nål i sig själv men ändå inte är på nåt vis dåliga i sitt arbete! Dålig liknelse, det är väl inte så att TS är rädd för kolhydrater! H*n mår bara inte bra av att äta dem.
Ebmfh
Trollcaféet
jag vet inte vad jag tror…
Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!
Kag känner flera både bagare och kockar som oftast jobbar ensamma. Och nej, man smakar inte på ett klart bakverk, däremot på ingrediensernai dom för att vara säker på att inget blivit fel. Alla gör som dom vill, men för sin och kundernas skull bör man smaka innan man säljer något. Det kan gå fel även i saker man gör på rutin. Att smaka av är en grundsten och något alla seriösa yrkesmän och kvinnor gör.
Jag jobbar som konditor men tål inte vetemjöl (både luftburen och att äta) vilket betyder att det är rätt mycket jag inte kan smaka på. Den andra konditorn är allergisk mot mandel och nötter så hon kan inte heller smaka allt. Vi får förlita oss på varandra och smaka det vi kan, annars ber vi någon annan smaka.
Det funkar jättebra och har inte blivit fel ännu :)
Jag följer inte LCHF då jag anser att de kloggar igen artärer mm men de är en annan tråd de ;)
Så visst kan du jobba som konditor :)
12 då måste jag fråga!! Jobbar du på bageri?
Ja vi har både konditori och bageri :)
Bara en varning angående så pass strikt LCHF, vet flera som fått problem med ögonen efter de kört strikt LCHF i ett par år eftersom ögonen behöver just kolhydrater/socker för att fungera.
Besök min blogg: http://bumpi.se