Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettövrigt
Läst 1446 ggr
ilenna90
0

efterrätt

jag skulle behöva lite tips på goda efterrätter (: 
jag tycker det är kul med desserter som ser lite finare ut, som man kan dekorera på något sätt/ringla sås i något mönster/lägga upp snyggt osv. Det behöver inte vara avancerat men får gära se avancerat ut om ni förstår vad jag menar! :) och sedan något som inte hör till det allra vanligaste, dvs. ingen kladdkaka/äppelpaj/cheesecake 
pannacotta har vi bjudit på många gånger här hemma redan så inte det heller. (+ ingenting med nötter, alt. att man kan låta bli nötterna på ett enkelt sätt till en utav personerna.)

finns det någon som fortfarande har tips efter alla dessa krav haha? :D

koralliz
0

Bananoffee paj…..

Ett pkt digistivekex 400g som smulas fint häll sen i 150 g smält smör/-alt margarin blanda ihop tryck ut detta hårt i en rund form på ca 28 cm med löstagbar kant och ställ i kylen några timmar täckt med folie.

En burk kondenserad mjölk kokas i vatten men ta bort etiketten först annars fastnar det i grytan, koka burken i 2-2½ timme men se till att det är vatten över hela burken under hela koktiden annars kan den explodera och det blir kolasås i hela köket…så det gäller att fylla på då det kokas bort under tiden SÅ HÅLL KOLL.

Spola sen burken i kallt vatten och låt den svalna, bred sen ut kolasåsen på digistivkexbotten och lägg på skivade bananer, bred eller spritsa på vispad grädde och garnera med hackad dajm….mumsigt, sött och gott.

ilenna90
0

det lät spännande faktiskt!
jag är inte så förtjust i banan när det kommer till desserter/tårtor men man kanske borde kunna byta ut det till någon annan frukt.
men alltså; kondenserad mjölk, jag har bara använt det en gång tidigare, men smakar det alltså som kolasås? : o

[Aquelegia]
0

På söndag skall jag köra en hallonmousse med vit chokladfluff. Moussen kan man forma såkallade "ägg" utav. Man formar moussen ,med hjälp av matskedar, till järpliknande saker.
Sedan kan man ringla en silad hallonsås (mixa hallon med lite vanilj och vanlig socker/sila) över och kanske göra fina saker, utav mörk choklad man ringlar över en kall bakplåtklädd plåt. Jag som bara hade tänkt servera hallonmousse med vitchokladfluff i glas kom på andra idéer nuGlad

Annars vit chokladmousse med passionfruktsås, havreflarn och riven vit choklad?

Mousse kan man även hälla i en rektangulör/kvadratisk form. Lägga på ett lager gelé och sedan skära i kuber. Servera någon grädde, sås, olika kex, kakor eller liknande till.

[WickedAlly]
0

#3 Mmm, det som är så gott :D
Jag brukar göra hallonmoussen som finns i en av trådarna här om tårtfyllningar och servera i glas istället, himmelskt god och massor av smak :)

[Louisez98]
0

Mini-pavlovor? Så himla gott ju!

[Aquelegia]
0

#4 Bra tänkte följa det receptet med om det är samma du menar. Den som finns i tårtfyllningstråden?
Hallonen var slut idag Rynkar på näsan Får kolla i fler butiker imorgon. Lite halvjobbigt att göra mousse samma dag! Fanns hallon med blåbär men nej tack.

#5 Minipavlovor är nog något sambon skulle uppskatta istället för tårta på sin födelsedag nästa år. Han älskar marängerGlad Bra tips!

[WickedAlly]
0

#6 Japp, den Tessen lagt upp :)

[Aquelegia]
1

#7 Bra, tyckte den borde vara utmärkt som dessert så bra du redan testad den som detSkrattande

Gasoline
0

#1 tack för infon om hur man kokar burken, sätt just och funderade på hur man gick tillväga. :-D Hade jag inte läst detta hade jag garanterat haft kola i hela köket ;-)