Mango & lime smaksättning.
Köpte mig mango & lime smaksättning idag på Panduro. Dock vet jag inte vad jag kan göra för något med den. Köpte muffinsformar med så vill ju såklart baka cupcakes…. Men ja… Behöver några idéer!
Kan man inte smaksätta smeten eller toppningen med det?
#1: Jo, det kan man. Men om jag t.ex har i smeten, vad ska jag då ha för topping? Vill inte köra smaksättningen i båda, för det kanske blir lite tjatigt ;)
#2 något naturelt kanske, typ lätt vaniljsmak?
Mango och lime går väldigt bra ihop, mangofyllningen kan man ha lite sötare och sedan väga upp med limesmaksättningen.
Problemet jag ser med limesmaksättningen är att syran saknas. Det är bara smak och då måste man för den rätta känslan ändå tillsätta syra i form av pressad lime. Då hade man likväl bara kunnat riva skalet av en lime och ha som smaksättning. Däremot kan limesmaksättningen vara bra att ha för att förstärka just limesmaken som annars kan vara svår att få fram.
Har du smaksättningarna i smeten så kommer det att försvinna väldigt mycket i och med gräddningen. Jag har testat flera gånger att smaksätta smet med smakaromer men dessa är flyktiga och förångas.
Man får testa sig fram just vilka smakaromer som funkar för gräddning och vilka som får stanna i fyllningar/toppingar.
Jag skulle göra kanske cup cakes med hackat mango i för att sedan toppa med en topping på mango och ett uns lime. Då är mangon huvudrollen men limen kommer som en liten touch i eftersmaken.
Limesmaksättningen skulle vara väldigt god en skvätt i toppingen på Morotskaka tex. Där har jag allt för gärna i finrivet limeskal.
#4: Det är både mango & lime i EN smaksättning, så går inte att fördela smakerna, om du förstår. :)
Tack ändå för tipsen!
#5 Jamen dåså då passar ju mitt tips om att smaksätta en topping med det och sedan smaksätta smeten med fryst eller färskmango istället. Kan tänka mig det blir supergott.
Det går för övrigt även att smaksätta mat med det, i en marinad, i en sås eller varför inte i en syrlig yoghurt till det grillade?
Jag använder mina essencer i allt från kaffe till desserter och mat 🙂
#6: Jag gillar inte kött, så marinad är inget för mig… Men det där med yoghurt lät ju gott! (y)
#7 Skrev inget om att marinera kött? Det funkar alldeles utmärkt att marinera quorn och diverse ting tja vad det nu är du gillar ^^ Kan tänka mig det smakar gott både i söt yoghurt på morgonen eller en syrlig till någon god måltid.
Jag hade gjort chokladmuffins med en frosting som jag använde mango- och limeessensen i. Och kanske rev ner lite extra limeskal.