Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 10699 ggr
zLindaz
6

Grisar i lerbad :)

…är precis vad jag är sugen på att baka..

Dock behöver jag lite hjälp med idéer.. 
Vad man ska göra gyttjan av tex ? 
Är det någon som har bakat något liknande innan ? Det är en sån tårta där man har kitekat runt omkring.. 

Vad mer kan man fylla den med?

Lottavo
0

Chokladmousse som gyttja, kanske…

zLindaz
30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Slänger upp en bild på resultatet av tårtan, faktiskt en riktigt rolig tårta att göra :)

jagga-ewe
3

Men store tid vilken underbar tårta!! Visserligen kan jag inte äta choklad, men den ser sååå härlig ut! Vad är det i, mer än chokladsås?

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

zLindaz
0

#3 Jag fyllde den med mosade jordgubbar och ahlgrensfluff sen är den ganache på toppen :)

Tarotstollan
3

Har aldrig hört talas om denna tårta! Ser jättekul ut!
Var finns det recept?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Nosen
2

Åh gud vilken häftig tårta!! Måste göra den någon gång :D

Jättesnällt om du vill lägga ut en beskrivning på hur du gjorde 🙂

Lottavo
1

En engelsk version av tårtan finns här…

(Hoppas det är ok att länka)

http://thewhoot.com.au/whoot-news/chummy-mummy/make-a-pigs-in-mudcake

Tarotstollan
0

Hittade inget recept bara hur de gjorde den sista dekorationen.

zLindaz
0

Här kommer då mitt recept på hur jag gjorde tårtan :) 

Jag tog en vanlig tårtbotten (som man köper färdig) men skar den mindre, använde faktiskt runda "rutan" på förpackningen som mått. 
Skar den när den låg kvar i förpackningen. 
Sen fyller man väl bara med det man själv tycker är gott :) 
Jag tog massa jordgubbar och lite grädde i ena lagret och sen ahlgrensbilar-fluff i det andra.
På toppen gjorde jag ganache som jag fick receptet här på iFokus :)
Skickar med det också..  

200g choklad

1,25dl grädde

ev lite smör eller honung (inget måste)

• Hacka chokladen.
  • Värm upp grädden tills den nästan kokar. Ta av den från plattan och häll ner chokladen.
  • Rör om tills all choklad har smält.
  • Rör sedan ned en klick smör eller honung vilket får ganachen lite blankare och smidigare.

Sen använde jag mig av sugarpaste och runt om kitkat. 
Tror det blev ca 9-10 förpackningar (4 i varje) kitkat på det måttet jag använde. Ett tips är att ha ett snöre som man knyter runt så dom inte faller ner medan ganachen stelnar. 
Ett till tips är att dela kitkaten två och två så blir det lite mer stabilt..

zLindaz
0

Ursäkta om det tog lite tid med att svara, inte kunnat gå in här innan :) Hoppas fler av er gör liknande tårtor, skicka gärna bild hit sen om ni kommer ihåg. Kul att se fler idéer av samma tårta :)

zLindaz
0

Nu bombar jag denna tråd men ville bara skriva att den är superenkel att göra. Jag har gjort en del tårtor innan och ingen av dom har varit så rolig och enkel att göra :)

jagga-ewe
1

Alltså, den är så kanonhäftig att jag måste testa att göra en. Problemet är att jag inte tål choklad i nån form. Topplagret kan jag ju göra nån kolasås, men har nån förslag på vad man kan ha som staket? Jag är inte direkt expert på köpe-kakor o sånt heller… :D

Ebmfh
Trollcaféet

Emo
1

Festlig tårta.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

zLindaz
0

#jag vet inte vad man kan byta ut den mot. Det blir ju inte riktigt samma effekt :) Man kan ju struntade att äta kitkaten. Jag tyckte det blev för mäktigt för min smak också! Men man kanske kan köpa ett paket med rån? (Sånna som är fyllda) Det skulle nog funka bra det också ;)

LinaLj
1

Väldigt rolig tårta, jag tror jag ska prova denna när det är släktkalas i sommar. 

#12 Man kan kanske byta ut kitkatten mot rullrån, finger kex, avlånga mariekex eller savoiardi.

jagga-ewe
1

Jag spånade med en kollega, kom fram till att man borde kunna göra kolasnitt fast riktigt smala o skära i lagom långa bitar. Borde bli ganska bra staket.

Ebmfh
Trollcaféet

Tarotstollan
1

Tack för receptet, det skall testas!

appelsinchoklad
1

Jättefin tårta, jag blir sugen på att baka något liknande, fast istället för grisar i lerbad funderar jag på grodor/krokodiler i vatten. Någon som har något förslag på vad man kan ha som vatten?

Tarotstollan
0

#18 Svagt blåfärgad Marsipan kanske. Eller grönt.

LinaLj
0

#18 Gelé med smak av mint eller blåbär kanske. Eller så smälter man något blått godis och gör gelé av.

Madde
1

Oj vilken fin tårta du gjort. =) Riktigt snyggt jobbat.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

LinaLj
10

Jag måste bara tacka för en toppen id'e. Hade stor trädgårds fest och gjorde en variant av denna tårtan. Det blev stor succé. Jag gjorde vaniljbotten sedan understa lagret var lemoncurd (väldigt lätt att göra och bryter så gott av det söta) och andra lagret var jordgubbs mousse och så chokladganache. Jag använde chokladfingrar i stället för kittekat. Tyvärr var de lite för korta så jag fick skarva dem lite. Därför ser de lite skeva ut och det räckte inte till att det blev super tätt. 

Den var superkul att göra och ser så profsig och kul ut. Jag kommer deffinitivt använda den igen.

Jag fick dessutom beställning på två sådanan tårtor till ett dop, med grisar i baby tema 😃. Hoppas det är okej att jag slänger in ett par bilder på min tårta….

Elena-Maria
1

Åh, så underbar!!! :) (Ser galet gott ut också) 😉

Fred och god växt!

[erikam]
0

Vilka fina tårtor ni gjort! Kan även tänka mig att de smakade underbart, det är ju choklad 😉

zLindaz
2

#22 Men vilken rolig idé med badkläder på.. Det ska jag göra nästa sväng :)) Superfin tårta!

Gasoline
0

Tack för bilderna, vilka roliga/fina tårtor ni gjort :-D

LisaF
1

Åh vad jag ler gott när jag ser dessa tårtor! Så rolig idé😃

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

MissUndead
0

Underbara och roliga tårtor ni har gjort!🙂

Kolla in min och min väns blogg: http://pastlifedesign.blogspot.se/