Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketterallergivänligtveganskt
Läst 1726 ggr
[RedHood]
0

Baksugen!

Hej alla! Idag är jag väldigt baksugen men jag är inte bra på att veta vad man kan baka och har bara allmän idétorka. Jag är sugen på något fruktigt eller med bär och gärna lite vanilj! Dock så är vi i familjen lite allergiska så inte med nötter, russin, vindruvor, ananas eller kiwi. Det känns som det bara finns massa nötter i allt så hade varit skönt att ha lite bakverk i bakfickan så man kan vara beredd någon annan gång! Tack på förhand!

jossa5
0

En paj kanske? Finns ju många goda pajer med bär och frukt i. :) Man kan alltid stoppa ner lite frukt och bär i en muffin eller två. :)

Eller såna där små formar, som man sedan häller lite vaniljkräm i, och sedan på med bär på det. (Minns dock inte vad degen heter)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

[RedHood]
0

Jag är även laktosintolerant men det är bara att jag byter ut vanliga produkter till laktosfria :) Vaniljsås är något vi alla älskar här hemma!

[RedHood]
0

#1 Va gott det lät! Det med de små formerna :) Då är frågan bara vad degen heter ;)

jossa5
0

Det är såna här jag tänkte på! http://sarasdelikatesser.blogspot.se/2011/08/mordegsbakelser.html

Tror inte dom är svåra att göra, fast man kanske måste ha speciella formar för dom dock… :/

Mvh,

[RedHood]
0

Lät jätte enkelt! Hade varit bra om man kan använda vanliga muffinformar :o

[RedHood]
0

Tänkte att jag köper de formar man ska ha och sen byter ut grädden mot vaniljkräm och lägger jordgubbar på. Tror du man kan göra så? :D

jossa5
0

#6 Ja, det tror jag. Låter som att det kan bli jättegott! Gör vaniljsåsen lite tjockare så att dne inte bara rinner i väg, så blir det nog bra. :)

Mvh,

[RedHood]
1

Jag får tyvärr fixa det imorgon för jag måste hämta sådana formar hos min mormor :/ Men är så sugen på att baka idag så jag letar vidare!

CatchFatch
0

sockerkaka, kladdkaka, cheesecake?
Chokladbollar, kanelbullar?

Kakor?

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

[RedHood]
0

Tänkte gärna sånt som inte är så vanligt :) Men kan försöka hitta någon speciell sockerkaka! Åkte till min mormor och morfar för att hjälpa till lite och hämta formarna men de glömde jag…så får bli nästa vecka att baka de som Jossa5 föreslog!

Portie
0

Citronkladdkaka och blåbärsmuffins är en favorit hos mig! Till citronkladdkakan kan man ha blåbär och grädde om man vill, blir smaskigt!

[RedHood]
0

#11 Har aldrig hört om citronkladdkaka! Recept? 😃

Holtan
0

Jag gjorde en paj (sockerfri till min syster) här i lördags. Vanlig pajdeg, de går ju bra med smulpaj eller vad som :), men jag marinerade blåbären och hallonen i vaniljessens som går att köpa på vanliga mataffären.  Servera med vaniljkräm, grädde eller glass :) Väldans gott!

Annat gott är att ta dina favvo kex/kakor och krossa, lägg i en rund form och häll över en smet med kladdkaka ;) Grädda som vanlig kladdkaka.
Digestive passar bra tycker jag :D
Servera med rårörda hallon eller varför inte körsbär/biggaråer :)

Portie
0

#12 Fick av en slump fram ett recept på det förra sommaren när jag satt och googlade och var tvungen att testa, nu är det en stor favorit i hela familjen! Riktigt gott. Recept har du här: http://www.recepten.se/recept/citronkladdkaka.html

[RedHood]
1

#13 #14 JAG SKA BAKA IMORGON! Så fruktansvärt gott allt ni skrev lät! Speciellt citronkladdkaka 😂

Portie
0

#15 Lycka till, hoppas det blir gott!

[RedHood]
0

#16 Får fota och lägga upp hur resultatet blev! 😃

[RedHood]
0

Jag glömde ta kort… men det smakade gott och det tyckte både mor och sambo. Dock ska jag ha mindre citronsaft nästa gång för vi tyckte det var lite för mycket men annars är det topp betyg!
Vi hade soyavisp till, smakar lite som vaniljglass plus att jag som är laktosintolerant kan äta utan problem 😃

Portie
0

#18 Kul att det blev lyckat!

[RedHood]
1

#19 Ja, så receptet är nerskrivet och ska provas igen!