Höstig fyllning?
Vad har ni för idéer på höstiga (sen sept-tidig okt) fyllningar i (bröllops)-tårtor?
Middagen kommer att vara ganska stabbig så tårtan ska vara ganska fräsch. Är ute efter "rena" och naturliga smaker. Den kommer inte att ha någon sp eller Marsipan, utan ska vara spacklad och mycket enkel utseendemässigt. Inspirationen kommer från bilden nedan, troligen snor vi utseendet rakt av med björnbären på toppen. Björnbär skulle alltså kunna vara en av smakerna på fyllningen.
Kan nämnas att vi båda är mycket förtjusta i mascarpone och annan färskost, kanske kan man få in det i fyllningen på något vis?
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Höst för mig är nypon. Det har både rätt färg och smak för min del. JAg har provat att göra nypon mousse en gång och det gick förvånandsvärt bra.
Även plommon tycker jag smakar höst.
Något med äpple är ju friskt. Vad sägs som en äppelmousse? Finns väl smaksättningar gissar jag på. Och blandar man i mycket, får jag känslan av att det kan bli lite syrligt det med. Och syrligt, tycekr jag kan vara fräscht ibland!
Till någon äppelmousse (har inget recept på det dock) kan man ju ha vit chokladmousse till. Det går säkert bra!
Spackla tårtan med någon smörkräm (även den smaksätta med äppel kanske? eller kanel?). Och sen då lägga på ett lager med sugarpaste över.. och dekorera den höstligt!
Botten gissar jag på vanlig sockerkaksbotten, men kanske med någon citronsmak?
Om ni gillar mascarpone kanske man kan göra som i tiramisu? :-D gott! Men det kansk inte passar i tårta, har aldrig provat.
#1 Tack för tipset, men nypon är inte riktigt min grej. Gott som hemlagad soppa, inge vidare annars :) Plommon, vad tänker du då? Det ända jag spontant kommer på att ha i en tårta är plommonmarmelad eller plommonkompott.
#2 Äpple har jag inte ens tänkt på, det kan ju vara lite fräschsyrligt. Kanel och/eller kardemumma i botten, kanske? Äppelsmaksättning är dock inte aktuellt, får bli någonting med färska äpplen i så fall.
Någon sugarpaste blir det som sagt inte, utan den ska bara vara spacklad.
#3 Ja, jag brukar göra "snabbtiramisu" med tiramisu-kräm som jag blandar lite kaffe i och serverar med digistivekex. Brukar bli oerhört omtyckt. En sådan kaffekräm skulle kanske vara gott… Men då känns det som att det givna tillbehöret är choklad och det vill vi nog inte ha. Hellre någonting lite fruktigt.
Ni får gärna komma med fler tips, har fått lite att tänka på nu men det är alltid roligt med fler idéer! :)
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#4 det lät toppengott! Finns det något recept på den snabba varianten? :-D Här tyvärr inga bättre tips än de som nämnts ovan.
#5 Recept och recept, jag gör så här:
Vispar 2 äggulor pösigt med 2 msk Socker och vispar därefter ner 250 gr mascarpone. Använder elvisp för att slippa klumparna. Sedan blandar jag ner kaffe tills jag är nöjd med smaken. Konsistensen får inte bli för rinnig! Bättre att ha ett riktigt starkt kaffe, jag brukar dubbelbrygga espresso eller använda snabbkaffe i för lite vatten. Vill man ha lite sprit i så droppar man i det nu, amaretto är gott. Diskar visparna ordentligt och torkar dem lika ordentligt, vispar de 2 äggvitorna till ett hårt skum och vänder ner dem försiktigt i krämen. Klart!
Jag brukar servera desserten i glas, då häller jag på lite kräm i botten, pudrar över kakao, lägger på lite smulade kex, häller över lite kräm, pudrar med kakao, lägger på lite smulade kex… Varvar på det viset och avslutar med ett lager kräm + kakao. Ser tjusigt ut.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#4 Plommon mousse är riktigt gott det går även att göra ungefär som man gör lemon curd men man använder plommon saft, underbart gott.
#7 Har du recept? Låter gott! Provar gärna, min lilla farmors plommonträd svämmar över av plommon i år så jag kommer ha kilovis att göra marmelad, saft och kakor av.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#6 tack, det ska jag prova :-D
# 8 Moussen gör man på 2,5 dl vispgrädde, 250 g plommon, Socker efter smak och 3 gelantin blad.
Lägg gelantinen i blöt.
Kärna ur, slå sönder med hjälp av stavmixer i mindre bitar och koka plommonen tills de är mjuka. Smaka av med Socker i önskad mängd. Låt plommonen svalna.
Vispa grädden fluffig men inte för fast. Vik ner plommonen i grädden.
Krama ur och smält gelantinen i micron eller över vattenbad. rör ner en msk av gräddblandningen i gelantinet och sedan häller man ner gelantin blandningen i grädden och rör så det blir jämt fördelat.
Låt stå i ca 3 timmar eller tills det har satt sig.
Curden gör man så här: 1 dl plommon saft, 75 g smör, 2 dl Socker, 2 ägg.
Häll saften, smöret och 1 dl Socker i en kastrull och låt koka upp så sockret löser sig och smöret smälter. Ta av från värmen.
Vispa resten av sockret och äggen fluffigt.
Rör ner äggsmeten i plommonen och koka upp under omrörning på svag värme. Låt puttra tills det tjocknar. Låt svalna.
#10 Tusen tack LinaLj!
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg