En ny Frillcake
Här kommer en bild på senaste tårtan. Jag tror att jag älskar att göra Frillcakes.:-) Fler bilder finns på bloggen: http://bakministeriet.blogspot.se/2013/05/frill-cake-till-en-syndikalistisk.html
bakministeriet.blogspot.com
snygg!
Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!
Vad fin!!
Fullkomligt underbar!
Har knarkat mig igenom hela din blogg nu ljuvligt! Min tårtstress har minskatoch insåg att man inte behöver massa olika hypade recept.
Jag kommer göra som du TS ha några olika bottnar att utgå ifrån och basrecept på fyllningar som man istället varierar smak på.
En fråga jag har angående dina marängsmörkräm är om din också blir hårdare i konsistensen när tårtan stått kyld?
Den är superkrämig och alldeles ljuvlig ihopvispad och klar men sedan kyld blir den mer åt smörhållet i koncistensen😕
Önskar också att du visar hur man gör frillsen i din blogg😃
Tack för dom fina kommentarerna allihopa!
#4 Jo, jag tycker inte att man måste ha femtielva olika mousser i en och samma tårta. Dessutom så tycker jag inte att mousse överhuvudtaget passar i en tårta som är spacklad med smörkräm och täckt i sp/marsipan eller ganache då dom här har väldigt fylliga och söta smaker. Medan grädde är en helt annan typ av smakbärare.
Så antingen väljer man en tårta med enbart gräddfyllningar eller enbart smörkräm. Dessutom ska ju gärna en tårta baserad på mousse vara ganska kall medan en smörkrämstårta ska vara helt rumstempererad.
Så det är precis som du säger dvs att en kyld smörkrämstårta är hård i sin fyllning. Medan den är mjuk och fantastiskt len rumstempererad. Till bröllopsparet härom veckan sa jag att dom skulle låta tårtan stå i rumstemperatur i minst två timmar innan förtäring.
Sedan är det ju som vissa hävda dvs att smörkrämstårtor är väldigt mäktiga och söta. Men tanken är ju att man tar en mindre bit av en mäktig tårta än av en moussetårta.
Grejen är att marsipanen/sockerpastan smakar riktigt bra med smörkrämsfyllningar/ganache då den håller samma sötma som resten av tårtan. En liten bit av en sådan tårta tillsammans med en kopp starkt kaffe är så fantastiskt.
Sedan så måste jag verkligen propsa på att smaksätta fyllningar med äkta vara så som puré och likörer. Absolut inte med essenser.:-)
Helt underbara blommor du gör.
Är det så att du kan göra och sälja och skicka?
Helt fantastiska och vill lära mig. =)
#6 Nej, jag gör inte blommor till försäljning. Gör bara hela tårtor!
Men tack ska du ha för komplimangen!
Du kan ju alltid följa min blogg på bloglovin för det är steg för stegbeskrivninar på gång.:)
Ja, du får väldigt gärna lägga ut steg för steg på blommor, följer den slaviskt i så fall =)
Men vilken häftig tårta! 🙂
/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus