Priser på tårtor
Hej igen! Fått en liten beställning på en gräddtårta för 8 personer med hallon och jordgubbar på, fylld med hallon, grädde och vaniljkräm. Jag har räknat lite och kommit fram till att det kommer kosta mig ca. 150 kronor för bottnar, fyllningar, bär osv. Jag ringde sen runt och frågade två bagerier i min stad vad de tog för en liknande tårta, och svaret var runt 180 kronor. Jag har inte för avsikt att tjäna några större summor på mina tårtor, men 30 kronor i vinst är inte särskilt mycket.. Speciellt inte när man ändå lägger ner ett par timmar på en tårta. Priserna är räknade på vad det kostar för mig att handla sakerna på Coop, för jag kan inte handla hos någon grossist eller så. Hur gör ni när ni sätter priserna? Och vad tar ni på ett ungefär?
/ Amanda
300-400 för en "normalstor" tårta brukar jag ta, kanske 250-300 om det är en gräddtårta. Har aldrig haft suckar över mina priser…
Jag har lagt till 100kr på priset för alla ingredienser. Tycker det blir lagom med en enkel tårta iaf och ingen har klagat över det, dom har bara varit glada att baka själva men ändå få hembakt tårta utan ansträngning och få mer personligt än från bagerier :)
Mer avancerade tårtor med modellering och pill kan man ju ta lite mer för, men en gräddtårta är ju inte så avancerad.
30kr känns ju absolut för lite.
Men sen beror det såklart på om det är nära vänner/släkt eller inte också tycker jag.
/T
#0 Man får också tänka på att ett bageri är ett företag och därför köper ingredienser till ett annat pris. Dessutom så brukar kilopriset minska ju större kvantiteter man kan köpa. Så priset på ingredienserna i deras tårtor hamnar nog en ganska bra bit under dina.

Sen kan det ju också vara så att bageriet inte lägger i lika mycket av de dyrare ingredienserna. Mer sockerkaka är ju rätt billigt, och höjden under den vispade grädden påverkar ju också storleken. Någon direkt viktjämförelse har du väl inte gjort, utan bara priset och angivelsen av ungefärlig storlek.
Jag tycker att runt 180 kronor låter väldigt lågt för en tårta för åtta från ett bageri; de som skyltas på mitt lokala konditori är endera mindre eller ligger högre i pris. Så det hänger väl till stor del på precis hur liknande en "liknande" tårta från bageriet är.
Jag jobbar på konditori och vi tar ca 350 kr för en 10 bitars tårta, på vanlig så som prinsses eller en gräddtårta. Tårtor som har lite dyrare råvaror tar vi 50 kr extra på.