Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettercupcakesmuffins
Läst 2452 ggr
LinaLj
1

Rabarber- och ingefärscupcakes

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta är en omarbetning av ett recept som jag hittade i boken "Söta frestelser från Primerose Bakery" av Martha Swift och Lisa Thomas. Jag har ändrat lite här och var i receptet efter att ha prövat det på lite olika sätt.

Steg 1: Rabarber kompott och saft

300g rensade och skivade rabarber

3 msk strösocker

1 knivsudd salt

2,5 dl vatten

Häll allt i en kastrull och låt koka upp. Dra ner på medelvärme och låt koka i 5-8 min eller tills rabarberna börjar bli mosiga. Sila av saften och lägg kompotten åt sidan att kallna. Koka upp saften och reducera så det blir ca 0,5 dl. ställ åt sidan för att kallna.

Steg 2: Cupcakes

110g rumsvarmt smör

225g strösocker

2 stora ägg (rumstempererade)

275g vetemjöl

2 tsk bakpulver

1 tsk ingefärssaft (riv färsk ingefära och krama ur saften)

75ml mjölk

1 tsk vinäger

rabarberkompotten 

Sätt ugnen på 175 grader, sätt formar i en muffinsplåt (12 normalstora). Sikta mjölet och blanda ner bakpulver. Blanda mjölk, ingefärssaft och vinäger. Vispa smöret så det blir krämigt. Häll i sockret och vispa fluffigt. Tillsätt äggen, ett i sänder, och rör om tills smeten blir slät innan nästa tillsätts. Häll i hälften av mjölblandningen i smeten och vänd ner med slickepott. Häll i hälften av mjölken och vänd ner. Häll i resterande mjöl och vänd ner. Vänd ner resterande mjölk och blanda till slät smet. Häll till sist i rabarberkompotten och vänd ihop till en jämn smet (den blir ganska kompakt). Fyll formarna nästan hela vägen och grädda i ca 20-25 min beroende på ugn. Låt kallna på galler.

Steg 3: Smörkräm

110g rumsvarmt smör

350g siktat florsocker

rabarbersaften

lite röd karamellfärg

Vispa smöret krämigt. Blanda i hälften av florsockret och vispa till en len smet. Tillsätt rabarbersaften och vispa massan slät. Tillsätt resterande florsocker lite pö om pö och vispa ordentligt mellan varje omgång. Ibland behövs det lite mindre, ibland lite mer, florsocker. Man får gå efter konsistensen. Beroende på vilken sorts rabarber man använder så kan man behöva tillsätta en eller två droppar karamellfärg för att få smörkrämen ljust rosa.

Hur jag dekorerade:

Jag valde att först bre på ett tunt lager ljus smörkräm på toppen av varje cupcake. Där efter tog jag en plastpåse och hällde i ett par droppar röd karamellfärg som jag gnuggade in i sidorna. Där efter vek jag ena hörnet på påsen och klippte ett litet jag mot hörnet, men inte ända ner. Då bildas det en springa på var sida om hörnet. Därefter fyllde jag på med smörkräm och geggade till det lite så smörkrämen blev spräcklig. Sedan är det bara att hålla hörnet över mitten av cupcaken och hålla ett jämt tryck på påsen medan man vrider cupcaken först åt ena hållet och sedan åt andra. Avsluta med ett par sockerkulor i guld och silver.

Josse5233
0

#0 Tack! :)

Ha en trevlig dag!