Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 3996 ggr
pinkish
13

barbietårta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej!

min dotter fyllde 3 år igår o vi hade kalas idag. gjorde min första barbietårta, det är vanliga vita bottnar fylld med jordgubbsmousse o cocosgrädde täckt med lemoncurdsmörkräm o sedan sugarpaste. den var väldigt rolig att göra :)

får se om jag får upp nån bild :)

Zureel
1

Jag tycker att det var en ovanligt fin Barbie tårta.

pinkish
0

tack så mycket, den var iallafall väldigt kul att göra :)

Tessen
0

Ja det var en jättefin tårta! Måste varit en glad liten tjej som fick den tårtan :)

Jordgubbar bör man ju såklart passa på att använda såhär på sommaren nu när det finns färska. Det doftar ju så underbart när man går förbi där dom står och säljer det ute :) Jag har redan fallit för frestelsen två gånger trots dom höga priserna och gjort limemarinerade jordgubbar med vaniljkladdkaka och gammaldags vaniljglass till dessert. Det är verkligen sommarsmak för mig :D

Lemon Curd-smörkrämen är även en av mina absoluta favorit-smörkrämer och passar enligt mig både att spackla en tårta och att spritsa en liten mängd på cupcakes, man fårvara noga med att vispa smöret länge och väl så att det blir vitt och fluffigt innan man tillsätter några andra ingredienser och alltid använda osaltat smör, då tycker iaf jag att det blir som allra bäst!

Tycker att din kombination på smaker lät bra iaf! Tycktes den om av alla gäster? :)

/T

leemland
0

#3 Måste fråga hur du gör vaniljkladdkakan :) De lät underbart :P Sorry att jag tog tråden lite ;P

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

pinkish
1

#3tack :)

jo den var omtyckt. jag fick ta frysta jordgubbar då det inte fanns färska när jag skulle handla.. o hela tårtan var mjölkfri så hade inte så mycket val på smöret i smörkrämen, (förutom att jag märkte att lemoncurden hade smör i sig… typiskt) jag brukar annars avsky smörkräm men denna var god o så kom jag på att när jag gjort smörkräm innan har jag nog använt margarin… stoooort misstag. ska prova med ordentligt smör nästa gång.

o ja min dotter blev mycket glad över tårtan :)

o på tal om jordgubbar, jag tror typ halva min lön går till jordgubbar på sommaren då jag älskar jordgubbar :) o eftersom jag går på mammapeng nu så är inte inkomsten så hög så makens lön går lite till mina jordgubbar med haha ;) men jag har planterat egna i år så hoppas jag får några där ;)

Tessen
0

#4 Jag kan lägga upp den i en egen tråd. Lägger in det enkla receptet på dom marinerade jordgubbarna också för det är himmelskt gott! :)

#5 Åh typiskt att det inte fanns färska. Det gör ju sån skillnad i smaken. Men självklart fungerar det att använda frysta också.

Åh jobbigt när det ska vara heelt fritt från mjölk. Tårtbotten är ju enkel, och osaltat mjölkfritt smör finns ju inte. Men ja, det är ju smör i lemon curd.
Jag har avskytt smörkräm innan jag började göra det ordentligt.
Margarin är ett stort nej ;) Det är en helt annan smak och ger en helt annan konsistens!
Testa att köpa Valio eller Arla osaltat smör nästa gång, låt bli rumstempererat och låt det vispas tills det nästan ser ut som vispad grädden gärna i hushållsmaskin, men mannen fungerar till att hålla elvispen också! Det kan nämligen ta ca en 15 - 20 minuter att få det riktigt fint och luftigt, det gör nämligen att själva smaken av smör försvinner. Sen så tillsätter du lite florsocker åt taget, sen lagom med lemon curd efter smak, tillsätt lite i taget och smaka av och ev 1 - 2 msk mjölk för att få en bra, len och lätt konsistens. :) Den, en enkel ljus chokladsmörkräm samt gräddsmörkräm har jag fått dom mest skeptiska att tycka om faktiskt! Görs dom bara på rätt sätt och med tålamod så kan dom vara goda att fylla en tårta med, ett tunt tunt lager då det blir mastigt eller spritsa lite fint på minicupcakes t ex. :)

Lemon curdsmörkrämen har jag använt på minicupcakes och det blev riktigt gott!

Ja jag förstår att dottern blev glad! Tycker att du gjorde den jättebra och lite annorlunda från "vanliga" Barbie-tårtor :)

Haha man måste få sin dos med jordgubbar under sommaren, så är det bara! Det är ju så himmelskt gott med sådär vackert röda solmogna jordgubbar!
Jag trodde jag skulle bryta ihop helt när jag fick en allergisk reaktion av jordgubbar förra sommaren. Fick någon korsreaktion. Men i år har jag klarat mig (ta i trä) och får äta mina jordgubbar utan att svullna upp i munnen.
Har kunnat äta ungefär 2,5 liter jordgubbar än så länge så det verkar gå bra igen :D

/T

pinkish
0

jag var gravis förra sommaren o alla sa till mig att ta det lugnt med jordgubbar men jag älskar ju jordgubbar o ville ha det ännu mer under grav. så jag sket i vad alla sa o jag o bebis mådde bra hela tiden ;) hehe

tack så jättemycket för tipsen med smörkräm, ska tänka på det nästa gång. ska göra en tårta nästa vecka till min födelsedag o tänkte ha lite smörkräm att spackla med…

vad tror du passar bäst för smak på smörkrämen till schweizer (?)nötsfrosting (som jag ska fylla tårtan med) ska täcka tårtan med sockerpasta sen.

Tessen
0

En ljus krämig chokladsmörkräm skulle fungera riktigt bra om du gillar choklad :) Annars fungerar hallon eller apelsin som brytning mot choklad.

Men jag skulle nog göra ljusa bottna, safta dom med apelsin så dom blir fuktiga och tårtan känns mindre mastig.Sen fylla tårtan och låta stå inplastad i kylen en dag eller två för att smakerna ska bli riktigt goda och gå ihop. Sen så dagen den ska ätas så skulle jag spackla deni ljus chokladsmörkräm och täcka och dekorera den. :)

Här inne hittar du en massa olika smörkrämsrecept.
Kan lika gärna tipsa om denna tråden också där jag lagt upp recept på olika fyllningar.
Hoppas att du får användning för recepten någon gång :)

Men den ljusa ckokladsmörkrämen gör jag med detta recept_

125 g mjukt smör
2,5 dl florsocker
2 msk kakao
ca 2-3 msk kokhett vatten (känn av konsistensen, skall vara följsam och inte kletig)

Vispa mjukt smör riktigt ljust och luftigt. Tillsätt sedan lite florsocker i taget och sen kakao. Vispa ner vatten, lite i taget om du anser det behövs, till du får rätt konsistens.

Jag använder oboy och 3 - 4 msk istället för att få en mjölkchoklad-smörkräm. Gillar man mörkare choklad så kan man ju följa receptet som det är :)

/T

pinkish
0

tack för tipsen, jag tål inte redigt citrus (får bara klåda så ibland offrar jag mig hehe)apelsin o choklad går ju väldigt bra ihop ;) har gjort bottnarna nu o det blev 6 st i olika lila nyanser, mjölkchokladkrämen lät ju väldigt gott ;) kanske räcker med att fylla med bara den o skippa schweizernöten…. hmm, eller nja var ju lite sugen på schweizernöten ;) ja vi får se hur jag gör ;) hehe

Tessen
0

Jag tror det blir riktigt gott med att fylla med schweizernöt-fyllning. Jag tycker det låter riktigt gott! :)
Jobbigt att du inte tål citrus för det är ju himla gott att safta chokladtårta med.

Om du gör mjölkchokladsmörkrämen att spackla med så gör en dubbel sats så att du inte får ett för tunt lager eller om du tycker det blir för lite. Får du över så går det ju bra att ha på några cupcakes eller till lite vad man nu vill ha det till :)

/T

pinkish
0

jag offrar mig nog på lite apelsin på bottnarna.. är ju inte precis att jag ska dränka dom o äta allt själv ;) haha

jag hoppas alla grejer hinner hem så den har en chans att bli som jag vill ;) får väl lägga ut resultatet sen, om det går som jag vill ;) hehe

tack så jättemycket för alla tips :)

Tessen
0

Det var så lite så. Det är bara kul att kunna hjälpa till lite!
Precis, man fuktar ju bara bottnarna, inte gör dom genomblöta av pressad apelsin. Men det är väldigt gott med brytningen mot all choklad :)

Ja hoppas du hinner få det du beställt och att det blir som du vill. Lägg gärna upp bild här sen för det är alltid kul att få se andras bakverk :)

/T

pinkish
0

tårtan är nu färdig, bild kommer imorn :) jag ska ändå ladda in bilder till min blogg då så gör det samtidigt ;) 

hoppas den smakar gott nu med då :)

Tessen
0

Väntar fortfarande på bilden här inne ^^

Blev tårtan god? :)

/T

pinkish
0

#14 den ligger under frillcake :)

blev skitgod :D men mäktig

Tessen
0