Sugarpaste
Nu har jag massor med frågor om sugarpaste här som jag hoppas att nån kan svara på, några av dem är lite dumma men vaddå, jag brukar baka muffins och chokladbollar:P
Hur använder man sugarpaste? Vart får man tag i det? Hur köper man det, i tub eller så?
Den finns att köpa på Kakburken och Tårtdekor. Bägge länkarna finns, om du kollar under artiklar. Den är inte på tub, utan i en förbackning som är färdig att kavlas ut. Om du oxå läser under artiklar, så finns beskrivning av hur man använder det, lycka till

Sugarpaste fungerar på samma sätt som MMF. Man täcker alltså tårtor med det. Det är en massa som är kritvit. Det står i en artikel. Man kan göra egen. Men vanligast är att man köper. Jag köper alltid från Tårtdecor. Kakburken har oxå, men den tycker jag smakar kemiskt.
Kika i artikeln.. att täcka tårtor har jag för mig det är =)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Är Sugarpaste lika "kletigt" som MMF?

Nej, det är det inte. Långt ifrån faktiskt :)
Does it become a walk?
/Ida

Okej tack:) Men jag har kikat runt och det är flera gånger dyrare än mmf också, om man beställde för en tårta så med frakt så blev det nästan 90 kronor bara för sp:n :/
Du kan göra din egen SP coh receptet till den finner du under artiklar. Jag har gjort min egen efter det receptet och det blev riktigt lyckat och ganska billigt.

Jo, SP är myyycket dyrare än MMF. Som #6 säger så finns det recept på SP som man kan göra själv. Det är nån ingrediens man måste köpa hem från tårtshop ändå har jag för mig.. Glycerin behöver du iaf o det köper man på apoteket. Glycerol heter det ibland oxå, det är samma sak. Problemet på apoteket är att dom som jobbar där tror att det inte är okej att äta Glycerolen.. vilket inte stämmer. Det är helt ofarligt att äta :) Men om dom frågar vad du ska ha det till så säg att du ska ha det till att konservera blommor och blad. Annars riskerar du att inte få köpa det.
Does it become a walk?
/Ida
Här är receptet på SP. Innehåller ingen glycerol och receptet är hämtat här på Bakverk.
- 9 1/2 dl florsocker
- 1/2 dl vit baksirap
- 2 msk kokosfett
- 3 msk vatten
- 1/2 msk gelatinpulver
Finns ett recept oxå som innehåller glycerol
- 1/2 msk gelatin
- 2 msk kallt vatten
- 0.625 dl (= 4 msk + 1/2 tsk) glucos (går att ersättas med vit sirap)
- 1/2 msk glycerol(glycerin)
- 1 msk vegetabiliskt fett(blir vitast med kokosfett)
- ca 10 dl florsocker(siktat) ( 10 dl = 600 g)
- 1-2 droppar smak och färg, om man så önskar

så e det ja.. det finns två olika.. jag lär mig aldrig det där eftersom jag köper färdig :)
Does it become a walk?
/Ida
#9 den första är jätte enkel att göra och god dessutom.

#10 Det är den säkert ;) Men jag är på tok för bekväm =P
Does it become a walk?
/Ida
#11 jag måste testa Ballinas SP oxå.

Det tycker jag..:) Jag använder inget annat om jag inte absolut måste ;)
Does it become a walk?
/Ida

Va bra, tror jag ska testa den första nästa gång det ska bli tårta. Ska sp ligga i kylen över natten som mmf?
#13 är det inge bismak i dom då?

#14 Varken MMF eller SP ska ligga i kylen ;)
#15 i Ballinas? Nej.. det är den enda som inte har nån bismak tycker ju jag :)
Does it become a walk?
/Ida
#16 skönt att höra. kanske det kommer att bli att jag alltid använder det.

#16 Haha det kanske var därför min mmf var minst sagt svår att kavla ut efter en natt i kylen då^^

#18 Kan ha varit så ;-P
Does it become a walk?
/Ida

Men om man gör sp:n själv, behöver den ligga över natten då eller kan man kavla ut den direkt?

Vet ärligt talat inte.. behöver gör den väl inte.. men den mår nog bäst av det. Precis som MMF. Tror jag :)
Does it become a walk?
/Ida

OK:-) Men är den lika kladdig och klistrig som mmf?

Njae.. det sägs att den inte är det.. eller menar du att göra eller använda?
Does it become a walk?
/Ida

Bägge ;)

Haha.. jag tror faktiskt att MMF är kladdigare i både tillverkning och användning :)
Does it become a walk?
/Ida

är inne på tårtdecor nu och kollar. hur mycket behövs för att täcka en tårta.
tårtan blir i samma strl som en vanlig sockerkaksform. typ 25 cm?
har aldrig täckt med sp förr. e där något annat jag behöver förutom själva sp:n. jag har kavel hemma.

Man räknar ca 500 gram till en normalstor tårta. Då blir det lite över men det behövs för att kunna täcka snyggt. Vill du inte ha vit sp kan ju färger vara skoj. Har du träkavel finns en risk att den flisar. Plast eller teflon är bäst.
Does it become a walk?
/Ida
Till receptet där uppe på SP.. Om man bara vill göra en liten sats att bara göra figurer av tex, så blir det vääääldigt lite gelatinpulver eftersom man väljer att bara göra 1/4 sats tex.. Kan man utesluta gelatinpulvret?
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Jag vet faktiskt inte vad gelatinet har för betydelse. Du kan ju testa o se hur det blir att arbeta med och sedan får du gärna rapportera till oss :)
Does it become a walk?
/Ida
#29: Will do!
Blev bättre med gelatin! Bättre konsistens. Hade i en halv matsked olja också ungefär, kanske man inte ska ha, men jag tyckte den blev betydligt!! smidigare efter det.

#31 Bättre med gelatin än med vad annars? :)
Does it become a walk?
/Ida
#32: Satt vid min systers dator och skrev ^^, såg inte att hon var inloggad.
Gjorde receptet ovan med och utan gelatin, blev bättre med! Läs våra inlägg lite högre upp :)
Hur länge håller sig sugarpasten (första receptet i inlägg 8)? och hur ska man förvara den?
#27 menar du att SP:n flisar om man använder träkavel?

#34 Det är i princip bara Socker. Inget som kan bli dåligt med andra ord. Det enda som händer är att det kan bli hårt. Förvara väl inplastat. Man kan även frysa SP om man vill.
#35 Nej, en träkavel kan flisa. Den behöver inte göra det men risken finns ju.
Does it become a walk?
/Ida
#36. Då förstår jag. Ska skaffa mig en i plast senare.

#37 Jag köpte min plastkavel nu i veckan på Rusta för endast 59kr. Billigt och bra. :)
// Nathalie
#37 tack för tipset.

hur använder man de receptet du skev om april4, alltså utan glucos?? 
Smakar det något? Ska man smaksätta när man använder det?

Mmf = muffins med floursocker? Mmf = mat man flätar? Vad är mmf? Vart köper man SP och kan man göra det utan djur i? :)
#43 LOL (men håller med)
Bilder? Varför täcker man tårtor med MMF och SP?
#43 Marshmallowsfondant (marshmallows innehåller gelatin, gelatin = djur)
Sugarpaste från dom flesta märken (ballinas) innehåller inte gelatin men kan då inte läggas på grädde utan man måste spackla med smörkräm för vasslen i grädden får både sugarpaste och Marsipan att smälta.
#44 Man tänker med Marshmallowfondant eller Sugarpaste för att kunna dekorera tårtan enklare och det ger en stabil tårta som man kan bygga flera lager på och även göra olika sorters modelleringar av sugarpaste som kallas modellingpast, dvs modelleringspasta.
Blommor gör man oftast av flowerpaste, dvs blompasta. Det är ätbart alltihop.
Marshmallowfondantoch sugarpaste kan man göra själv men jag själv anser att vissa köpta varianter av sugarpaste är bättre och man slipper allt kladd och klet och att ofta få felkonsistens så det blir som ett kladdigt tuggummi ;)Det står i innehållsförteckningen om det innehåller gelatin.
Sidor ni kan titta på finns här:
http://www.kakburken.se/
http://www.strosselannat.se/
http://www.tartdecor.se/webbutik.html[
](http://www.strosselannat.se/)Sen så finns det självklart en massa andra sidor där ni kan hitta saker till tårtdekor.
/T