Annons:
Etikettövrigt
Läst 1136 ggr
Carmarino
2019-01-24 19:27

Mina bakverk

Upptäckte att det blivit två stycken "Vad bakar du idag 8", så därför har jag döpt om den här tråden. Här kan du istället visa bilder på sådant du har bakat, även om det var längesedan.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
2019-01-24 19:28
#1

Travis D visade en bild på en kladdkaka, men bilden på den färdiga kladdkakan kom aldrig med.

Du får försöka igen Travis D. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

shia
2019-01-24 21:53
#2

Vart en annans kaka typ? Vart lite för mkt "sockerkaka" samt tryckte ned annanasen(vilket gjorde den kom som i mitten å ej syntes på ytan) så tro nästa gång kör jag på mindre smet, ksk lite citron I smeten å så lägger jag annansen på ist för trycka ned ismeten 🤣👍 Sitter å räknar för fullt på ev kostnader för bakning osv å redskap å ja allt sådant.

Carmarino
2019-01-25 04:11
#3

Spännande. Du får starta en tråd om ditt caféprojekt. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

lillnessie
2019-02-02 19:54
#4

Årets första semlor 😋

lillnessie
2019-02-02 19:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5
[Adream]
2019-02-02 22:41
#6

Tjusiga dem såg ut ^

Annons:
Carmarino
2019-02-03 14:54
#7

Fina med dekorationerna på locken. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

lillnessie
2019-02-03 15:52
#8

Tack! Dekorationen var mest av praktiska skäl då en inte ville ha mandelmassa och en inte ville ha så mycket grädde. Blev lättare att skilja på dem då

Carmarino
2019-02-03 16:11
#9

Smart! 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Bjallstal
2019-02-05 15:57
#10

Både jag och sambon satt med ett rejält sötsug idag så vi slängde ihop en panna med Brownies. Nu ska dem bara få svalna lite

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Carmarino
2019-02-05 16:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Har bakat citronsockerkaka idag, men den blev inte så bra. Vet inte om det var något fel i receptet eller om det berodde på att jag bytte ut strösockret mot kokossocker.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2019-02-08 16:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Bakade en ny citronsockerkaka i förrgår. Den blev inte heller jättebra, trots att jag använde ett väl beprövat recept. Det enda jag ändrade var att jag bytte ut det kokande vattnet mot kokande citronsaft.

Ändå blev kakan både platt, torr och lite bränd. Fast den smakade mycket citron, och han som skulle ha den tyckte den var god.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2019-02-12 17:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Den här har jag inte "bakat" själv. Tror inte den hade gått in i min ugn ens. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
2019-02-13 12:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Tog den sista skivan bröd igår, så idag var det dags att baka nytt surdegsbröd.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2019-02-13 12:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Experimenterar även med vetedeg. Den står på jäsning nu, och ska snart bakas ut till bullar. De ska sedan jäsa en gång till innan de ska in i ugnen. Det blir spännande att se hur de smakar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2019-02-13 16:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Här är bullarna utbakade och står på jäsning. Gjorde en liten miss med bullarna till vänster. Glömde nämligen att de skulle jäsa en gång till innan de skulle in i ugnen, så jag penslade dem med ägg och satte in plåten i ugnen. Kom som tur var på det efter någon minut, och det verkar inte som om det gjorde någon större skillnad.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2019-02-13 16:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Här är bullarna nyss uttagna ur ugnen. Bullarna jag satte i ugnen innan jäsningen är de till höger. Möjligen ser de lite torrare ut på ytan än de andra, som penslades med ägg efter jäsningen. De smakar dock likadant.

Experimentet jag gjorde var att jag vispade smöret först och tillsatte sedan mjölet. Sedan blandade jag ner degvätskan och sockret. I receptet står att man ska tillsätta smöret i vetemjölet och smula samman det med mjölet. Därefter ska man tillsätta Socker och mjöl-/smör-blandningen i degvätskan.

Det krävs en hel det "smulande" innan det inte finns så många smörklumpar kvar, så det är rätt jobbigt och tidsödande. Det funkade dock alldeles utmärkt att göra som jag gjorde istället, så det kommer jag att göra i fortsättningen. Degen blev väldigt smidig och inte alls kladdig.

Nästa experiment var att jag bytte ut sockret till Sötin florsocker, för att göra bullarna sockerfria. Eftersom det bara ska vara en halv deciliter Socker i degen och en halv deciliter i fyllningen så fungerade det bra.

Om man känner efter riktigt noga så kan man kanske ana en liten "metallisk" smak, men jag tror mest att det berodde på att jag visste att det inte var vanligt Socker i. Vet man inte det så tror jag inte man märker någon skillnad.

Eftersom jag har ett antal diabetiker i bekantskapskretsen så är det bra att veta att jag kan göra goda vetebullar som de kan äta med gott samvete. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tant Grön
2019-02-13 17:07
#18

Jag penslar alltid bullarna innan jäsning. Det är ju mycket enklare att pensla då. Så på med pärlsocker och så skall dom helst jäsa under plast. Det var en bagare som lärde mig detta + lite andra knep. Fast om de skall vara sockerfria kan du ju inte ha pärlsocker på, så då funkar det inte.

Carmarino
2019-02-13 17:29
#19

Ja, det blev ju ingen större skillnad på dem som jag penslade innan jäsningen och dem jag penslade efteråt. Jäste dem utan plast den här gången, men jag brukar göra det annars.

Nej, pärlsockret hoppade jag över. Man kan ju ta flagad mandel också, men så långt tänkte jag inte idag. Var ganska trött efter att först ha bakat surdegsbröd. Själva bakningen är inte så jobbig, men all disken…! 🥵😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
2019-02-13 21:09
#20

Ser smaskens ut 🙂

Annons:
Carmarino
2019-02-14 13:02
#21

Det var det också. Fast det luktade kanelbullar i hela lägenheten till sent på kvällen igår. Visserligen luktar det gott, men det kan bli lite för mycket också. 🙂

Surdegsbrödet blev också fantastiskt gott.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

tiger tok
2019-02-15 16:57
#22

Maräng på kikärts-spad istället för ägg. Gick bra faktiskt, jag kände lite smak av kikärtorna dock, men de som bjöds på dem verkade inte brydda.

Carmarino
2019-02-15 17:08
#23

#22 Spännande. Har du ingen bild på marängerna? Jag har frusit in kikärtsspad, men inte gjort några maränger än.

Tror att det är lätt att man själv känner smaken, eftersom man dels vet vad det är i marängerna och dels att man har lukten "i näsan" efter att ha stått och vispat dem. Förmodligen kommer du inte att märka av smaken om några dagar.

När jag bakade de sockerfria bullarna (#17) så tyckte jag ju att de hade lite smak av Sötinet, men när jag åt en till fikat igår så märkte jag inget. Fikade tillsammans med en av mina diabetikervänner och han tyckte bullarna var väldigt goda. Han märkte ingen bismak, trots att jag frågade honom om det.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2019-02-16 12:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#24

Idag bakade jag mördegskakor. Inte för att jag är särskilt förtjust i mördegskakor, utan för att jag ville testa min präglade kavel.

Det var svårare än jag trodde att kavla så att det blev ett jämnt mönster. Eftersom orken inte räckte till för att försöka hur många gånger som helst, så blev det bara 12 präglade kakor. Sedan tog jag fram mina Kakstämplar istället, och använde dem till resten av degen.

Degen var väldigt god, och kakorna blev faktiskt också ganska goda. Skulle tro att de är jättegoda om man tycker om mördegskakor. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
2019-02-16 19:51
#25

Gott gotti gott gott 🙂

Upp till toppen
Annons: