3 Kakor - Frågor & recept

Chokladbollar tips önskas

2018-12-10 15:26 #0 av: beem

Har ni något bra recept på chokladbollar, något som ni tycker har det där lilla extra ungefär som de man kan få på café.

Det finns ju mängder på nätet men jag vill gärna ha något som testats och är bra. Alla på nätet säger ju att de är suupergoda.Skämtar

Anmäl
2018-12-10 15:32 #1 av: Carmarino

Bakar aldrig chokladbollar själv, så jag har inget bra recept. Däremot läste jag någon gång att om man bytte ut kakaon mot Oboypulver, så skulle de smaka som de man får på café (eller Delicatobollar). Vet däremot inte om det stämmer, för jag har inte testat själv.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-12-10 15:34 #2 av: Tant Grön

Har inget recept, men utgår från chokladbollar och ersätter ungefär hälften av fettet med torkade fikon och ev. annan torkad frukt. Kaffet ersätter jag med en rejäl skvätt rom. Drink Rullar bollar och doppar i mörk choklad. Lipar
Fast detta är ju ingenting man får på kafeér. Jag tycker mina är godare. Glad

Anmäl
2018-12-10 15:47 #3 av: Carrosh

Man kan ju alltid experimentera lite. Det här med oboypulver däremot lär ju smaka mindre, med tanke på att det är typ 80 procent socker och därmed bara drygt 20 procent kakao.. känns inte som någon supersmakhit direkt. Men man kan säkert lägga till oboypulver utöver kakaon..?

Har du testat att ha olika nötsmör i? jordnötssmör eller hasselnötskräm? 

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Anmäl
2018-12-10 16:03 #4 av: Lona

Jag har haft i lite cappuccinopulver istället för/kombinerat med kaffet. Tycker att det ger en lite annan smak (dock inte som på café).

"Glass löser allt!" /Källa Glassgård, Öland
Toktantens dagbok - Om hästar, hundar och livet i största allmänhetBlomma

Anmäl
2018-12-10 16:16 #5 av: beem

Jag läste också om de med oboypulver  i och då var det 8 dl havregryn och 2 dl cocos. Liite tveksam  till cocos och tänkte ta allt havregryn och då blir det  10 dl men det smakar väl bara havegryn då.

Det får nog bli de gamla vanliga då. Känner inte för att experimentera just nu utan de måste bara bli bra direkt Skrattar

Anmäl
2018-12-10 17:56 #6 av: Jojaton

Inte koll på caférecept, men min lillasyster brukar rulla hennes chokladbollar i krossade polkagrisar istället för pärlsocker/kokos. Hon har också provat med krossade Turkisk Peppar - gillar man mint/lakrits kan jag varmt rekommendera det - det blir supergott!

Johanna - @mysheltiesam

Anmäl
2018-12-10 18:29 #7 av: Lona

#6, Kul och lite annorlunda idéer!

"Glass löser allt!" /Källa Glassgård, Öland
Toktantens dagbok - Om hästar, hundar och livet i största allmänhetBlomma

Anmäl
2018-12-10 21:02 #8 av: beem

#6 Lakrits mot choklad passar ju så bra. Det är säkert gott.

Anmäl
2018-12-10 21:41 #9 av: Jojaton

#7 #8 Väl värda att testas! Min lillasyster är utbildad bagare/konditor, så hon kommer på massa bra smakkombinationer :)

Johanna - @mysheltiesam

Anmäl
2018-12-12 16:24 #10 av: Fransu

Ha lite salt i. Och doppa bollarna i smält mörk choklad innan du rullar dom i kokos eller vad du nu väljer att rulla dom i. Ett tips är också att mixa ingredienserna, då blir smeten mer slät. Kan vara bra att ha smeten i kylen en stund innan man rullar bollar då. Glad

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Anmäl
2018-12-12 17:34 #11 av: beem

Tack för alla fina tips.

Anmäl
2018-12-17 11:22 #12 av: Annielle

Ett tips till är att bryna smöret, får en lite kolaknäckig smak då. Min granne gör alltid det när han gör chokladbollar.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Anmäl
2018-12-17 11:34 #13 av: beem

#12  Det var ett bra tips. 

Anmäl
2019-01-30 13:09 #14 av: lockar

Chokladbollar

Blanda 250 gr margarin och 2 ½ dl strösocker

blanda sedan i

7 ½ dl havregryn, 2 ½ tsk vaniljsocker, 1 msk kakao, ½ dl kokt kaffe

rör i 10 minuter

Jag brukar använda elviskp går då fortare.

Rulla sedan i kokosflingor

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.