14 Övrigt

Napoleonbakelsens dag den 17 november

2017-11-17 07:11 #0 av: Carmarino

Idag är det napoleonbakelsens dag.

Själv är jag inte så förtjust i napoleonbakelser. Vad tycker ni om detta bakverk av smördeg, vaniljkräm, äppelmos och hallonsylt?

Vill ni baka själv så finns det ett recept här:
http://tidningenhembakat.se/recept/napoleonbakelser/

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2017-11-17 21:11 #1 av: Pyttelite

Jag har lärt mig att tycka om dom efter att jag själv försökt.

Det blev ett favoritrecept från Allt om Mat som bakades under flera år men då fuskade jag genom att köpa färdig smördeg till baket.

Kan bli jättegod med fina råvaror alternativt en katastrof med en dålig köpevariant.

Roligt att bakverket har lång historia säkert lite modifierad under tiden men ändå med lång tradition.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Anmäl
2017-11-18 10:15 #2 av: Carmarino

Kan det vara detta receptet kanske? Glad

(Det verkar inte som om receptet finns på deras hemsida.)

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2017-11-19 03:38 #3 av: Tarotstollan

Min absoluta favoritbakelse, bara lite svår att äta då grädden och vaniljkrämen "rymmer" från bakelsen så fort man sätter gaffeln i den!Skämtar

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Anmäl
2017-11-19 03:46 #4 av: Carmarino

#3 Tror inte det är någon som lyckas äta en napoleonbakelse på ett snyggt sätt. Glad

Anmäl
2017-11-19 03:59 #5 av: Tarotstollan

Det vore kul med en "dolda kamera" film när folk äter en!SkämtarSkrattar

Anmäl
2017-11-19 10:53 #6 av: Carmarino

Ja, verkligen. Skrattar

Anmäl
2018-11-17 16:51 #7 av: Carmarino

Vill bara påminna om att idag är det Napoleonbakelsens dag. Glad

Anmäl
2018-11-17 19:39 #8 av: lillnessie

Tror att jag aldrig ätit nån sån. Och det blir nog inte idag heller 😊

www.facebook.com/madebynoomi/ 

Instagram - madebynoomi

Anmäl
2018-11-18 00:41 #9 av: Tarotstollan

Fanns inga i bageriet när jag var nere i går, får se om de kanske har någon i morgon istället. Annars får jag väl vänta tills de bakar dem nästa gång.Vilar huvudet i handen

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.