Vilken choklad är bäst?
Ja, vilken choklad är bäst att ha i en riktigt härlig chokladganache?
Jag skall baka 2 tårtor till nästa helg. Har testat med marabou och det blev inte bra😕Heller inte med premiumchokladen. Jag vill ha mjölkchokladsmak dock åt det chokladigare hållet. Kanske skall ha i kakao för att fördjupa smaken?
En riktig chokladbomb och en med jordgubbspannacotta.
Chokladtårtan blir enkel chokladbotten och chokladganache täckt med brun Marsipan. Ge gärna tips på vad för chokladbotten. Gärna en med en del mandelmjöl i? Eller åh hasselnötter?
Något pynt säkert kanske skall köra som en chokladask med praliner på.
Den andra är jag lite osäker på! Lutar åt att jag gör en MP att täcka med och snygga band runtom i olika färger (vi skall resa bort och jag måste dekorera på plats) Så får bli enkelt och cleant.
Vad ska jag ha som andra lager till jordgubbspannacottan? Bottnarna blir vanliga vaniljbottnar. Funderar på att lägga ett lager karamell över anslagen. Eventuellt fukta med mjölk/caramellsessense.
Kanske någon creme burlléfyllning?
Jag brukar göra med Marabou, men du skulle ju kunna testa med Fazer då den inte är lika söt. Annars vet jag inte riktigt.
Vill du ha en tyngre chokladbotten eller luftigare? Vill du ha mandelmjöl i är det bara att byta ut en liten del av det vanliga mjölet. Kanske även finhacka hasselnötter (inte för mkt då det kan tynga ner) och även "bröa" formen med finhackade nötter.
MP? Ska du täcka med modelleringspasta? Kanske tolkade förkortningen fel.
Men att bara täcka och ett kantband runt kan vara riktigt fint! Du skulle kunna spritsa ett mönster i choklad i en vanlig liten spritspåse med pyttelitet hål i. Jag brukar använda NonTemp-choklad och spritsa mönster på bakplåtspapper, ibland lite böjt så man får form på dekoren. Sen stelnar det form och smälter inte i rumstemperatur. Passar nog bäst på cupcakes och gräddtårtor dock.
När jag tänker på en fyllning ihop med jordgubbspannacotta så blir det snarare citronmousse eller limemousse eftersom jordgubbar är ganska sött och likaså pannacotta, även om man inte har i så mycket Socker.
Men det är alltid en smaksak om man gillar sött eller om man vill bryta av med syrliga smaker. :)
/T
Jag gillar Odense, ganska så stark chokladsmak har jag för mig.
Har du testat marabou mörk choklad? Den tycker jag ger bättre smak iaf i muffins och den har fortfarande den där mjökchoklads kännslan.
Besök min blogg: http://bumpi.se
#1 Haha förstod du skulle skriva lime eller citron till pannacottan men jag är ju ingen citrusmänniska och heller inte gänget som skall med. Dessutom har jag funnit en pannacotta som nästan skulle kunna ha lite mer Socker i då den är väldigt mild med sötman. Jordgubbarna är ju mixade i och de är syrliga jordgubbar🙂Glömde skriva det! Däremot blir det för sött med den creme brullefyllningen jag hade tänkt. Varför egentligen inte göra en klassisk vaniljpannacotta! Då borde jag väl kunna täcka den med det också eller smälter Marshmallowfondanden då? (det jag menade med MP) MF kanske det heter?
Kanske kandera/rosta hasselnötter och hacka ner i ganachen?
Bra tips med chokladen. Är ju en som fyller 50, skulle vara snyggt att skriva något med choklad och sedan bara lägga på!
#2 Hum undra om det är blockchokladen du menar? Den har en riktigt bra chokladsmak ja! Känns lite fult att ha "bakchoklad" i fyllningen men är den god så är den!
#3 Den jag menade med premium chokladen😉Blev inte alls bra, varför vet jag inte men fick inte fram den där mjuka chokladsmaken. Smakade bara mörkt.
Om mor min bara skulle hitta receptet på hasselnötskakan hon alltid bakade i sockerkaksform. Tyvärr har hon inget minne ens av att ha bakat sådan. Märkligt då det var min favorit i många år ^^ Kanske bara jag som lade vikt vid den kakan.
#4 fast jag menade inte premium, utan den som heter "Marabou mörk choklad"
#5 Jaha OJ den har jag helt missat faktiskt☝️ Hur smakar den? Smakar den mörkt eller smakar den marabou med djupare/kraftigare chokladsmak?
#4 Jämför man med Icas bakchoklad t ex. så smakar Odenses choklad verkligen choklad, att ha den i en tårtfyllning skulle nog gå bra 🙂
Men Marabous mörka choklad är annars också väldigt bra och med bra chokladsmak.
#6 Jag tycker den smakar mycket choklad, men inte så där bittert som riktig mörkchoklad gör. Utan mer mjölkchokladig-fast med mer smak
#4 Haha ja det är ju jag som är tokig i syrliga smaker.
Men dom flesta frukter och bär, vanilj och choklad passar med jordgubbar :)
Jag brukar faktiskt byta ut nån dl av grädden mot naturell yoghurt i pannacotta och även minska sockret. Då funkar ju t ex jordgubbspannacotta och vanilj ihop :)
MMF förkortas det :) Jag blir tokig och vill ställa mig och stampa på MMF'en när jag försöker få ordning på ett lock :D Hemmagjord MMF smälter sällan i första taget. Det är ju gelatin i marshmallows vilket gör att det inte reagerar som sugarpaste liggande på en tårta tänkt med något med grädde i :)
Ja jag har haft nötter i ganache och tycker det är riktigt gott!
Att göra dekor med choklad som man spritsar ut och låter stelna för att sen lägger på tårtan innan serveringen sparar ju en hel del tid! Det gör det även effektivare när du ska dekorera tårtan först när ni är framme.
/T
#7 & #8 Vad svårt ni gjorde det för mig nu. Undra om det märks om jag smakar lite av chokladkakorna i butiken. Om jag blir upptäckt säger jag "jag köper la inte grisen i säcken heller" ^^
#9 Jag minskar också alltid sockret. Det receptet på jordgubbspannacottan innehåller bara 0.5dl Socker på 5 dl grädde och 300 gram jordgubbar!
Vaniljpannacottan är bara att öka vaniljen och minska sockret så jämnar det ut sig att det är mindre sött. Socker=förstärker smaker. Tar man bort Socker måste man öka smakerna har jag märkt. Om receptet i sig inte redan i ens ögon är för sött!
Åh då skulle jag kunna täcka tårtan redan hemma! Ska bara göra 2 15cm tårtor så behöver inget stort lock.
Får se om det blir som jag tänkt får ni se kort. Annars lägger jag det under misslyckade bak hehe bara fyllningarna blir stabila!!!! Fy vad dåligt det vart med de senaste tårtona som bara sjunkit ihop!
Smarthuvudet jag kom på flera år försent att att söka på tyska recept och VIPS! Så har jag receptet på några sekunder. På hasselnötskaka alltså ^^
Den bakas utan mjöl eller ja med potatisstärkelse men den är så saftig och go😍
Lite fundersam dock, det står 12 ägg och, tja inte vettja men det känns som att det är små ägg de menar eller? Till Angelscake går det iofs åt 10 äggvitor!
Jag tycker helt enkelt att du ska satsa på lite bättre choklad då du gör ganache. Jag köpet 1 kg chokladpellets från Malmö Chokladfabrik för 150 kr, vilket egentligen inte är så mycket dyrare än att köpa fulchoklad på Ica. Bakar man mycket med choklad så går dessutom 1 kg choklad åt ganska fort.
Kolla med Malmö Chokladfabrik om dom skickar choklad med post: http://www.malmochokladfabrik.se/
Annars skickar dom här choklad med post för endast 19 kr:
http://www.chokladshopen.com/index.php?cPath=25.:)
bakministeriet.blogspot.com
#12 Tack! Toppentips då jag i princip alltid bakar något med choklad😇 Nästa projekt efter dessa 2 tårtor blir en devils foodcake med jordnötsmousse och chokladganache. Både ljusa och mörka bottnar, täckt med chokladganache så det går åt!
Glömde av att köpa choklad så fick ta den jag hade i förrådet. Blev ett hopsläng av diverse rester men mest vanlig blockchoklad. Väldigt gott måste jag säga. ^^
Men såklart skulle det vara snäppet mer sofistikerat i smaken med äkta choklad.
Hasselnötsbottnarna blev to die for. Ojoj smaklökarna gör volter av glädje. Så många år sedan jag åt min favvokaka❤️
Heaven and Hell Cake är det om du gör både Devils food cake och Angels food cake med jordnötssmörmousse emellan och täckt med massvis med chokladganache :)
Jag gjorde en sån i vintras. Sjukt mäktig och går bara äta ytters lite av. Men alltid kul att testa att göra :)
/T

Håller med, tycker att det kan vara värt att använda en liten finare choklad. Har du möjlighet så kom till Stockholm runt okt (om du inte bor här), för då är det chokladmässan. Då brukar jag bunkra upp med lite finare choklader, för en bra penning.
#15 Kommer aldrig ihåg vad den heter, det var denjag menade :)
#16 Har möjlighet att åkatillstockholm hoppas det funkar med jobbet då bara, bra tips!