Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 1518 ggr
[trofast]
0

göra tårtan idag?

Hej, jag undrar om man kan göra klart tårtan 2 dagar innan den ska ätas? Fyllningen och dekorationen blir väll inte dålig på något vis? jag ska ha grädde och maräng botten som dekoration.

Intehärutandär
2

Måste Du dekorera den nu? 

Jag skulle rekommendera att fylla den i förväg, så den saftar till sig. Men dekorera så kort tid innan, då blir det snyggast och fräschast.

Marängen mjuknar då den kommer nära fyllning. Därimot kan Du göra som man gör med schwarzwald och pensla botten som ska vara in emot fyllningen med choklad.

Man slänger tårtor/bakelser fyllda med grädde efter 2 dagar, för då börjar grädden surna och bli gul.

[trofast]
0

#1: Ok, då vet jag, jag har marängen på tårtan, har redan fyllt med fyllning och marängbotten är på tårtan nu…

Har dock stoppat en marängbotten i tårtan också, kommer den bli dålig?

Grädden spacklar jag på imorgon.

elinkristina
0

marängen löses ju liksom upp eller hur man ska säga, blir ju inte sådär frasig om den är mot grädden som den är bara.. dålig blir den väl inte men den blir ju annorlunda :p

Tessen
0

Marängen kommer att smälta i/på tårtan när den ligger i kontakt med grädden ja. Du skulle ju kunna lägga på lite extra maräng imorgon om du vill ha det frasiga i marängen.

/T

Intehärutandär
0

# 2

Dålig blir inte marängen, men den kan bli geggig. Med risk för mer marschmallow-smet - beroende på hur marängen är gräddad. Om det var helt torr, eller mjukseg som en Pavlova. 

Du får uppdatera efter hur det blev. Blev det rent äckligt, så är Du en erfarenhet rikare. 🙂

[trofast]
2

Jag tog bort marängen på toppen av tårtan, de blev inge snyggt då marängen gick sönder, har köpt hem Marsipan så ska lägga över Marsipan på tårtan dagen innan servering 🙂