Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettrecept
Läst 2075 ggr
storadochlillas
4

Vegetariska tårtfyllningar

Hej,

jag tänkte göra en tårta till min dotter som fyller ett. Min tanke är att göra blåbärsmousse, vaniljmousse och sedan ett lager lemon curd direkt under marsinpanlocket. Vad tror ni om det? Bra smakkombo?

De recept jag hittar på olika mousser innehåller nästan alltid gelatin och min stora dotter är vegetarian. Om jag ska byta ut gelatinet till vegetariskt gelésocker; hur mycket behöver jag av det för att det ska vara jämförbart? Eller finns det andra bättre alternativ?

Tack på förhand!

Alenzi
0

Det här undrar jag också. Min sambo laborerade med agar agar en gång, det blev fullständig katastrof.Kanske värt att fråga på vegan i fokus?

Tessen
0

Ni båda skulle ju kunna testa med VegGel som tydligen ska vara enklare att använda än agar agar. Jag har sett att det finns i större matbutiker som t ex Maxi och finns då på baknings-hyllan. Hoppas att det hjälper något iaf! :)

/T

Camillhe
3

Jag hade hellre kokt ihop blåbärssylt med pektin och sen vänt ner i grädden. Det blir ju som mousse.

Alenzi
6

#3 Smart!
#4 Oooh det låter ju fantastiskt :D :D :D Skönt att slippa gris i tårtan, det är ju egentligen fruktansvärt äckligt.

[Louisez98]
0

Jo, gelesocker är super! Det ända man måste tänka på är att omvandla det rätt, jag tror det var 1dl gelesocker till 5dl vätska eller nåt sånt :)

Zofia89
0

Jag har för mig att det finns gelatinblad som inte innehåller animaliska produkter men nu kommer jag inte ihåg vilket märke det var…