Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketterverktygtillbehör
Läst 2869 ggr
Tessen
0

Färga extravit kavelmarsipan?

Är det någon här som har testat att färgat Örebro bagerivarors extravita kavelmarsipan?

Den är ju redan färgad vit så jag tänkte om den redan är mättad med färg vilket jag hört från ett håll men undrar om någon här har erfarenhet av det?
Jag vill nämligen inte köpa färdig ljusblå vilket är grundfärgen jag ska ha för det blir inte rätt vintriga nyans. Min storebrors sambo Anna fyller år den 18e och min storebror Mikael den 19e december, dom har även sin årsdag sompar den 17e december så vi ska fira med tredje adventsfrukost vid kl 10 på morgonen söndagen den 16e, dvs nästa vecka. Dom har nyligen köpt hus som är riktigt mysigt så det kommer nog bli väldigt trevligt och mysigt med vintervädret.

Jag visste att jag skulle göra tårtan då jag erbjöd mig att baka den (man tar varje chans att få baka och dekorera tårtor såklart Flört)

Men om ni någonsin färgat in extravit kavelmarsipan från Örebro bagerivaror så snälla tala om hur det fungerat! Jag behöver nämligen beställa snarast.

/T

Tessen
0

Ni får gärna ge tips på något djur ni kommer och tänka på när ni tänker på vinter för jag vill modellera några djur att ha som caketoppers så det inte bara blir "grattis"-texten ovanpå. För jag ska ha december och vintertema med snö och sådär eftersom det är riktigt vinterväder nu.

Men skriv om ni har någon erfarenhet av at färga extravit kavelmarsipan, gärna den från örebrobagerivaror.

Ni som inte testat kan ju också hjälpa genom att skriva dom 4 första djuren ni tänker pånär ni tänker på vinter och snö.

Jag vore så otroligt tacksam för all hjälp jag kan få för jag känner att jag verkligen behöve lyckas att bli någorlunda nöjd med en tårta nu för att inte helt tappa baklusten då ag är så otroligt självkritisk ochhittar fel i allt :(
Så tack på förhand för ev hjälp jag kan få med dessa två frågor!

/T

powderpuff
0

Tyvärr vet jag inte om hur den är att färga. Ta en liten bit och testa och se hur den blir Glad

Det första djuret jag tänkte på nu i jultider så är det en ren. Gör annars små möss med en tomteluva på Glad

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

Tessen
0

Det är ju så att jag måste beställa marsipanen och då jag ska göra en väldigt hög tårta så ska jag köpa iaf 1 kg och jag hinner ju bara få hem om jag beställer en enda gång under en vecka. Jag skulle kanske kunna maila Strössel Och Annat och fråga dom vad dom tror om det då dom har dom riktigt hög kartongerna och även riktigt tjocka och bra guldfärgade brickor.
Hittade den naturella ofärgade på en sida. Men den kan jag dock inte få helt vit själv till snöflingorna.

Ja jag också också funderat lite på en ren. Möss var ju ett bra förslag också då dom är himla söta. Sen så har jag fått tips på säl och isbjörn också varav jag föredrog isbjörnar. Men har inte helt bestämt mig än.

/T

Chocopops
0

Jag har färgat extra vit Marsipan och just den från strössel och annat det tog lite tid innan färgen bröt igenom ordenkligt men slutresultatet blev i alla fall bra :)

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

PrinzeZz
0

jag har inte färgat den extravita men jag har lagt in röd färg i den gula från örebro bagerivaror och det gick bra, men kanske inte är samma sak

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Pelle Långlös
0

Djur som jag tänker på är isbjörn, pingvin och säl. Sen kanske en ljuslykta och igloo. Skrattande

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Tessen
0

Okej. Jag ska ha ett helt kilo då jag ska göra en så hög tårta jag kan med dom fyllningarna och utan att ha för mycket botten :) Jag vill även ha den lite mer isblå än babyblå, så jag köper nog en babyblå och en vit och blandar ner 200 - 250gram av den vita i den babyblå sen så det helvita ska bara göras lite dekor med och borstas med antik silver, pärlemor och två rader ruffels längst ner ev målade i isblå pulverfärg. Sen hur resten ska se ut avslöjar jag inte innan den är färdig :D Men tack för dom fina tipsen iaf.
Jag tror den extravita är lite väl mättad med färg redan så jag kör babyblå med inknådad vit, sen om det blir alldeles för ljust kan jag antingen orsta hela tårtan i isblå pulverfärg vilket iofs vore en härligt glittrig isblå effekt, eller så testar jag att ha i lite mer blå färg, men endast ytters lite då den absolut inte får bli det minsta mörkt blå utan ska ha den härligt vintriga blå färgen :)

/T

Tessen
0

#6 Tack så mycket för tipsen Glad Jag har nästan bestämt mig och det blir förmodligen tre - fyra stycken av ett av dom djuren du nämnde. En ljuslykta vore ju himla fint också

/T

Pelle Långlös
0

Vad roligt. Hoppas du får en fin tårta sen. Skrattande

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Tessen
1

#9 Det hoppas verkligen jag också för det är till min bror och hans sambo som ska fira sin årsdag och sina födelsedagar(årsdag den 17e dec, Annas födelsedag 18e dec och Mickes födelsedag den 19e december Flört) nästa söndag alltså den 3e advent så jag vill ha en vacker, vintrig tårta som är något speciellt och lite ovanlig och det kommer det bli till smakerna. Ska bara lyckas med det yttre på tårtan också men jag har ju en vecka på mig att planera, modellera och även fast jag vill ha det modellerade mjukt i Marsipan så att även det går att äta då det finns riktiga gottegrisar i släkten och dom5 anslagen och 4 lagren med fyllning kanske inte räcker (Flört) så kommer allt modellerat att förvaras i zip-lockpåsar och burkar för att vara mjukt och fräscht och smaka så bra som möjligt :)

/T

Pelle Långlös
0

Låter otroligt spännande. Har själv aldrig gjorde något annat än en enkel gräddtårta. Hehe.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Tessen
0

Man måste ju börja någonstans! För ett och ett halvt år sedan hade inte jag heller gjort annat än gräddtårtor med vanliga tråkiga(enligt mig) mosad/skivad frukt och vaniljkräms-fyllningar, sen dekorerad med lite frukt och bär ovanpå.

Sånt blir det inget mer av, vill någon i familjen ha det kan dom gå till närmsta konditori, jag har nekat min kusin prinsesstårta flera gånger då det bara är vaniljkräm och enorma mängder grädde och ibland lite lite jordgubbssylt. Usch och fy, jag skulle faktiskt själv aldrig äta något sånt då jag inte tycker det har någon direkt smak! Jag älskar syrliga, fruktiga, bär eller citrus-smaker ihop med lite choklad eller eller något annat lite sött som bryter emot det syrliga. :)

Om du har lust börja experimentera lite med tårtor eller ev cupcakes också så har du massvis med tips på fyllningar i denna tråden(det går även gröpa ur och fylla en cupcake). Du behöver ju inte täcka tårtorna med Marsipan eller sugarpaste det första du gör utan öva dig på att spritsa goda smörkrämer och frostings istället vilket man kan göra riktigt vackert. En massa recept finns här inne. (både smörkrämer och frostings går att toppa cupcakes med men att spackla tårtor är smörkrämer bäst till)

Jag har själv investerat i två små springformar på ebay som är 12cm i diameter och om man gör en smet för en 20cm-tårta så får man 2 precis lagom höga 12cm-fyllningar som man kan trimma av den rundade tuppen på den att få en jämn grund att jobba med. Jag betalade ynka 86kr för 2 st med flygfrakt ifrån Storbritannien istället för att köpa en inne på Åhlens på 12cm/diameter för 79kr st i butiken.
Men dom små tårtbottnarna kan man öva på smakkombinationer, tekniker att spritsa och även att täcka sina tårtor. :) Jag tycker iaf det var en superbra investering jag som älskar att baka och experimentera med smaker och utseende på min bakverk :)

Det är ett set med två stycken såna här små söta formar jag köpte. Dom är dock låga, endast 4,5cm så man måste ha en krage i. Vilket jag i och för sig alltid har när jag gör mina tårtbottnat för ibland blir dom lite högre än andra tillfället och då får man antingen en svampformad tårtbotten eller massa kladd i hela ugnen vilket är väldigt tråkigt och framförallt jobbigt Flört

Då jag även älskar te, speciellt kryddiga teer så ska jag ta och baka några chai-cupcakes om ett litet tag med dom typiskt kryddiga smakerna både i muffins och i frostingen om man vill, eller så ska jag göra mina vanliga supersaftiga vaniljmuffins och ha lite extra chai-kryddor i frostingen för att framhäva den extra mycket Glad Chai är verkligen min favorit, då som löste med mycket mjölk i, iaf 50% och en stor klick med honung. Det är det bästa jag vet varje sig jag är frusen, trött, sugen på riktigt gott te, vill piggas upp lite, skämma bort mig själv eller nät som helst, och vad passar då bättre än en saftig muffins med chaifrosting? Skrattande

/T

Zofia89
0

jag använder själv bara sockermassa om jag ska ha riktigt kritvitt så vet inte hur det funkar att färga =(

Tessen
0

#13 Ingen fara, jag beställde 500g babyblå som jag ska knåda in ca 200gr extra vit Marsipan i för att få en ljus vinterblå bägärg och dekoren ska ändå göra nästan allt i vitt borstat med pärlemor. jag ska ju göra en vanlig 24cm-form men med en smet för 28cm och med ca en dl eller 1,5 som vänds i precis det sista. Jag siktar få att få ut 5 anslag så att jag kan få i alla 4 fyllningar jag vill ha. Två fyllningar blir nog ganska tjocka lager gör att bygga på höjden. Så det kommer nog krävas en hel del Marsipan att kavla ut till locket. ska av borsta hela tårtan med ätbart Ice Blue pulver Nu är det bara hålla tummarna för att posten sköter sig trots att det är snö ute för jag vill verkligen inte stå här utan riktig kavelmarsipan på fredag, det skulle vara katastrof! Men jag köpte den igår vid kl 16 och betalade direkt med kort så det borde gå bra :)

/T