Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 1773 ggr
[Aquelegia]
0

Vånings Jultårta tips och råd

Jag har fått projekt "göra efterrätten" på min lott till den 15e.
Tänkte mig då ta mig an min första våningstårta.

Understa stora tårtan kommer bli som min förra jultårta med pepparkaksbottnar, vit choklad/lingonmousse, mörk chokladmousse.

Sedan hade jag tänkt ha olika bottnar men kom på att det blir lättast att göra pepparkaksbotten till alla formar och slipper då 2 moment med att vispa ihop 3 olika smet.

Fyllningarna då?

Jag kommer ha 3 anslag på varje så 2 fyllningar per våning.

Har fundering kring, nutella, kardemumma, saffran och lingonmousse.
Skall jag då köra lingonmousse i ett lager på varje våning och sedan bara behöva vispa ihop 3 till? Eller blir det för tafatt i smaken om alla våningar innehåller lingonmousse?
Ska spackla med vaniljsmörkräm.

Tårtan kommer att täckas med röd Marsipan. Dock kanske inte den röda räcker till att 3 våningar. Har svart, brun och babyblå till förfogan, vilken färg passar isf till mellanvåningen med rött?
Eller så spritsar jag ruffel med smörkrämen på mellanvåningen!
Dekorationen kommer vara med kristyr på sidorna.
Eller kanske pynta med sådant man sticker i ljusstakar?

Mmnda
0

Är väldigt ny på detta och har inte några direkta tips åt dig, så jag puffar lite istället :)

Min spontana tanke är dock att rött och brunt är ju himla fint tillsammans, och enligt mig är det juligt. Kanske du hade kunnat försöka fixa fram lite mörkgrönt också?

Men som sagt så har jag inte några åsikter ang. fyllningarna eftersom jag är ny på detta, inte gjort så många tårtor så jag har svårt att föreställa mig hur smakerna blir ihop.

Lycka till med din jultårta :)

/ Amanda

skogstossan
0

Jag tycker det räcker gott och väl med en fyllning så som lingonmousse. Tänk på att den ska ju blanda sig med pepparkakskryddor och även vaniljsmörkrämen. 

Däremot tycker jag inte att du ska välja den bruna marsipanen till det röda utan istället köra på den babyblåa marsipanen för att få en tydlig kontrast i tårtan. Har du sedan tid att göra någon enkel dekoration så skulle du kunna göra det av marsipanen som bli över. Några röda blommor på den blå delen av tårtan och blå blommor den röda delen. Alternativ skulle du kunna göra rosetter och försöka få tårtan att likna en julklapp.

bakministeriet.blogspot.com

[Aquelegia]
0

#1 Det där med smaker blir man nog aldrig klok på! Har ju aldrig gjort en våningstårta och det är så svårt att veta om det blir helt galet med 3 olika tårtor fast på varann. I våran familj är vi lite tokiga och vill gärna ha lita av allt. Rena rama smakexplosioner. Bara någon mousse blir ju inget roligt. Då räcker det ju med en tårtbitFlört Vill att man skall vara eggad att smaka på alla lager!

#2 Vi klarar mycket smak och känns lite tråkigt att ha samma lager i hela vångstårtan. Vi är lite galna i våran familj med mycket kryddningar. Har använt mycket kryddor i både mat och bakning så det klara vi dock måste just våningarna passa ihop. Hade tänkt mig att alla börjar med en pyttebit från översta lagret och sedan äter vi oss neråt.
Kanske skall göra smörkrämen utan vanilj så det inte blir någon smak på den. Eller fortsätter på pepparkakastemat och smaksätter med pepparkakaskrydda? Då smälter den ju in.
Hm, angående färgerna och dekoreringen. Är SÅ sugen på att göra om förra årets julstjärnedekoration. Den blev extremt fin. Kanske kan göra den så pass stor att den hänger ner över hela tårtan. Har även snöstjärnor i kristyr klara för användning. Kanske letar reda på några kottar att ha runt kanterna. Gröna band runt skarvarna.