era kladdkaks recept?
Finns ju så otroligt många olika recept på kladdkakor,vilket är ert favorit recept?
Mitt är väldigt enkelt!
200g smör
200g mörk choklad
4 ägg
ca 1dl stevia strö
1/2 tsk vaniljpulver
1. Sätt ugnen på 200 grader. Smält smör och choklad på låg värme.
2. Vispa ägg, stevia strö och vaniljpulver så fluffigt det går och vispa i chokladen.
3. Grädda i mitten av ugnen i ca 6-8 minuter beroende på hur kladdig du vill ha den. ställ kallt och låt den stelna.
Hitta detta på en lchf blogg (länk) och var tvungen att testa, tycker detta va bra mycket godare än tidigare kladdkakor jag gjort, dessutom är receptet så lätt så man kommer ihåg det i huvudet.
Jag använder mig oftast av receptet från sockerrus blogg. Tycker det är bra, om än ganska onyttigt.
/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus
#2 det kan man nog säkert göra :)
#3 Då ska det receptet provas 
/ Lisa
Jag brukar faktiskt oftast göra vanilj-kladdkaka. Men ska testa några recept jag hittat som t ex apelsinkladdkaka med chokladganache, citronkladdkaka, kladdkaka med toscatäcke, kola-kladdkaka, ljus kladdkaka med nougattäcke och vit chokladkladdkaka.
Oj… jag har väldans många recept har jag kommit fram till. Hur ska man hinna testa allt?
/T
#5 Åh vanilj, recept önskas 
#6 Självklart :) Det är supergott med en hemmagjord hallonsås till! Dvs bara koka ihop hallon(ev även mango) med Socker till önskad sötma men låt den gärna vara lite syrlig, mixa ev ihop till en slätare sås. Red med lite maizena eller potatismjöl till önskad konsistens. Såå gott! 
Vaniljkladdkaka
150 g smör
3 dl socker
2 ägg
2,5 dl vetemjöl
1-2 st Madagaskar vaniljstång(om man inte vill lägga så mkt pengar på det så ha i 1 - 2 tsk extra äkta vaniljsocker till önskad smak, dvs inget vanillin)
2 tsk äkta vaniljsocker
Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret. Häll över smöret i en stor skål och rör sedan ner Socker, ev dom svarta kärnorna från urskrapade vaniljstänger samt vaniljsocker.
Rör ner ett ägg i taget och avsluta med mjölet.
Smörj och bröa en form, ca 24 cm i diameter, helst med löstagbar kant, och häll sedan i smeten.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 20 minuter. Kakan är ganska lös när man tar ut den men när den får stå till sig blir den perfekt ändå!
Den blir ännu bättre om den får stå ett tag i kylen.
Hoppas du tycker om den! 
/T
#7 tack, gör nog en sån imorgon, låter godare med vanilj än vanlig choklad.
#7 Det tycker jag faktiskt att det är! Speciellt med syrliga färska bär eller en bärsås till!
/T
#9 hallon och mango, skulle ju tom jag kunna äta..
#10 Precis. Jättebra ju!
/T
Tessen, Hade du något bra recept på apelsinkladdkaka med chokladganage? Vill du dela med dig av receptet? :) apelsin och choklad är en av de godaste blandningar jag vet!
/ Lisa
LisaF - Jag har inte hunnit testa receptet själv än. Jag bakar ju helst bara kladdkaka och liknande om jag ska ha fikabesök eller ska ha med fika hem till en vän. Men absolut kan du få receptet så kan du ju tala om vad du tyckte om den sen
Jag älskar själv citrusfrukter i tårtor och andra bakverk så denna lär nog testas av mig också nån gång snart! Jag skulle dock smälta ihop ganachen först eftersom en kladdkaka går fort att svänga ihop och hur rinnig ganache som helst vill man ju inte hälla på kakan för isf måste man ha en låg krage i för att det inte ska sätta sig choklad på kanterna av springformen. Så gör ganachen först, häll i en bunke, täck över med folie och ställ ut på en balkong eller vid ett öppet fönster så den börjar tjockna iaf. Alternativt om det är över 10 grader ute så ställ ganachen långt ner i kylskåpet (det brukar inte vara lika kallt där som längst upp) så den får en seg konsistens så att du kanske till och med kan bre den över kladdkakan, vilket jag nog hade föredragit för då blir det kortare väntetid efter att kakan är bakad, avsvalnad och ganachen på. Och gillar man lite småkladdig, smått seg ganache behöver den såklart inte stelna helt
Nej nu måste jag nog testa detta receptet snart bara för det! Haha det lät ju så gott. Sen om man vill ha riktigt mörk, lite halvmörk, mjölk eller vit choklad kan man ju välja själv. Men tar man vit choklad kan det nog vara bra att ta vit baksirap ist för vanlig sirap. Det är ju helt en smakfråga!
Apelsinkladdkaka
100 g smör
2 dl florsocker
2 ägg
1 dl vetemjöl
3/4 dl marsankräm-pulver
rivet skal från 2 apelsiner
saft från 1 apelsin
Smält smöret och låt det svalna något. Blanda alla torra ingredienser i en skål och häll på det smälta smöret, rör om.
Det kommer bli som en kakdeg, men ingen panik, häll i äggen och rör om igen.
Riv det yttersta orangea skalet på apelsinerna, pressa sedan några droppar apelsinsaft över skalet och hacka med en vass kniv
fram och tillbaks över det rivna skalet tills du får som en puré-liknande orange gegga.
Häll i apelsinskals-purén och pressa i lite av saften från en 1 apelsin tills smeten fått önskad smak.
Bred ut smeten i en springform och baka av i ca 15 – 20 minuter, beroende på hur kladdig du vill ha den.
Chokladganache
1,5 dl grädde
200 g finhackad choklad
½ dl sirap
Värm grädden och blanda samman med hackad choklad och sirap.
Rör tills allt smält samman och häll över kladdkakan, låt stå i kylen i minst en timme tills ganachen stelnat.
/T
Tack! Ska nämligen ha fikagäster i helgen, så testar nog denna då!:) Vad är springform? Kan man inte ha en vanlig med löstagbar kant/botten? Eller det kanske är en sån..haha
/ Lisa
Detta går jag alltid efter.
Kladdkaka
Ett mycket bra recept jag alltid går efter. Går snabbt och sparar dessutom disk.
Tips för att lyckas med din kladdkaka.
1. Använd inte elvisp. Rör ihop ingredienserna till kladdkakan för hand. Rör ihop smeten med en matsked eller en träsked. För att få en kladdig kaka ska man nämligen undvika att vispa ner massa luft i kakan. Vispar du Socker och ägg med elvisp så kommer det ner en massa luft ner i kakan. Resultatet blir då sedan en hög och luftig kaka, vilket är exakt det man vill undvika med kladdkaka. En kladdkaka ska ju bli låg, kompakt och kladdig.
2. Var noga med gräddningstiden!
Grädda kladdkakan med hjälp av en exakt timer och gå efter klockan. Kakan stelnar till en aning efter att den svalnat, så kladdkakan är mindre kladdig än den kan verka när man tar ut det från ugnen.
Man kan också känna med en sticka.
Kakan ska vara lite fastare i kanterna och kladdig i mitten när den är färdig.
När kladdkakan är färdig så släpper också kakan formen en aning i kanterna. I början kan det vara svårt att bedöma med sticka och risken är att man blir osäker, gräddar för länge och står med en torr kaka i slutändan. Så mitt definitiva råd är, gå efter klockan. När klockan ringer, ta ut kakan direkt! Det är bättre med en FÖR kladdig än en FÖR torr kladdkaka.
3. Riktigt smör och ingredienser utan klumpar
När man ska göra kladdkaka blir resultatet mycket bättre med riktigt smör. Kakao och mjöl har en tendens att klumpa ihop sig. Rör gärna ihop mjöl, kakao, vaniljsocker, och sikta/sila ner det i smeten.
Recept
Ingredienser till kladdkakan
100 gram smör (riktigt 80 % smör rek.)
2,5 dl strösocker
2 ägg
1,5 dl vetemjöl
3 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
Smör och ströbröd (till formen)
Florsocker till garnering (valfritt)
med mint
Man kanske också använda ca 10 rutor after eight i smeten som man smälter under vattenbad och sedan blandar i smeten.
Så gör du kladdkakan
- Sätt ugnen på 175 grader.
- Smält smöret i en kastrull.
- Tag kastrullen från plattan.
- Använd en vanlig matsked och rör ner först Socker och sedan ägg. Blanda väl, men rör inte mer än nödvändigt.
- Blanda övriga ingredienser, d.v.s. mjöl, kakao och vaniljsocker och sikta ner detta i smeten.
- Smörj och bröa en form, ca 24 cm i diameter. Häll ner smeten i formen.
- Grädda ca 20 minuter, mitt i ugnen i 175 grader. Vill du ha kakan extra kladdig prova att minska tiden till 15- 18 minuter. Ju större form, desto lägre kaka blir det och ju kortare tid bör man grädda.
- Låt kakan kallna, gärna i kylskåp över natten.
#14 Haha jo en springform är en helt vanlig med löstagbar kant! 
/T
jag gör också direkt i grytan. mycket enklare.
mitt recept:
100g smör
2 dl mjöl
3dl socker
2 ägg
ca 1 dl kakao (väldigt gott med mycket chokladsmak)
och lite vaniljsocker 
har ungnen på 175 och gör den likadant som #15
ett tips är att i sista sekunden, innan den ska in i ungnen hälla på lite frysta bär, hallon, lingon, björnbär. tina dem inte, för när de är in ungnen så blir kakan ännu kladdigare och man kanske ibland behöver öka tiden lite. jag brukar köra 15-20 min.
en fråga: jag får aldrig toppen så "knaprig" som jag vill ha den utan att den blir torr, några tips?
Tänkte bara flika in och säga att jag nu testat apelsinreceptet :) Älskar den smakblandningen så jag tycker att det blev jättegott! Jag la lite rivet apelsinskal ovanpå, dels för dekoration och dels för att få lite mer apelsinsmak. Sen la jag också några vridna apelsinklyftor på för dekoration! #13 Så detta tycker jag du ska testa Tessen :)
/ Lisa
#18 Vad kul att du tyckte receptet var bra :) Ja det ska jag absolut testa själv nån gång! 
/T
Med apelsin lät ju sjukt gott, tänkte att jag skulle testa men att det fick vänta eftersom chokladen var slut. Fast sen hittade jag precis 200 gram bak i skåpet.
Fasiken, nu måste jag ju testa x)
#20 Haha ja man kan hitta ingredienser man inte visste fanns lite då och då. Så kör på och baka bara :D
/T