Våningstårta i olika smaker?
Alltså om man har en våningstårta på.. låt säga tre våningar. Den understa på 24cm, den andra på 16 och den översta på 9/10cm (inte mätt den ännu). "Måste" man ha alla våningar med samma smaker då eller kan man ha olika på de olika våningarna?
För jag har hittat massor av olika smakkombinationer jag vill testa i tårtor nu, men jag får inte baka så ofta jag vill så det kommer aldrig bli av. Då tänkte jag att man kan slå ihop allt och göra en våningstårta istället, även om jag inte får göra så stora heller men jag skänker bort den till någon istället haha. Men blir det för rörigt i tårtan då tro?
Exempel bara;
* våning 1 - ljusa bottnar, jordgubb-och limemousse
* våning 2 - ljusa bottnar, rårörda bär och vit chokladmousse
* våning 3 - chokladbottnar, päronmousse och A8-fluff
Känns som att tårtan i sig kommer bli ganska rörig då eller detta funkar?
Är medveten om att detta inläggen är sjukt osammanhängande men hoppas någon förstår iaf!
Allt handlar om smak o tycke och visst kan det bli "rörigt" med så många smaker det är trots allt hela 6 olika…nja jag skulle inte göra det med tanke på att det blir rörigt och dessutom både ljus botten och chokladbotten….
Har aldrig gjort nån våningstårta men skulle jag så skulle jag satsa på ljusbottnar eller bara tex chokladbottnar och fylla den första med vanilj+valfri smak och den översta med vanilj+valfri smak dock lika som den första och den i mitten om man har 3 vån med 1 smak som går ihop med dom andra på första och sista. Hoppas du förstår hur jag menar…
Lycka till.
Såg på Masterchef Desserts häromdagen och då gjorde de våningstårtor med olika smak på de olika våningarna. Så länge smakerna passar ihop så tycker jag att det funkar i alla fall :)
#1 jo men jag menar, man tar ju inte mer än en bit ändå och man tar ju inte alla tre våningar på samma gång. Så tekniskt sett boorde det inte bli rörigt men jag är osäker. Smakerna var bara ett exempel, jag har gett upp det dumma påfundet med chokladbottnar ändå! Men tack för svaret! #2 åh det har jag missat, vilken kanal? :)
#3 Uhm, möjligtvis trean eller sjuan :)
Varför inte chokladbottnar förresten? Det som är så gott :D
#3 tack, får kolla upp när jag kommer hem. #4 nej jag tycker inte det faktiskt, var ganska torra trots att jag saftat bottnarna rejält. Inte enligt min försökskanin till bror dock, han tyckte om dom. Sen blev dom så hårda när jag skulle testa så jag har gett upp!
Ja, smaken är ju olika :)
Jag kör med kakao i samma recept som jag använder till ljusa bottnar och det brukar funka fint :)