Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketterverktygtillbehör
Läst 3660 ggr
powderpuff
7

Nu har jag gjort de..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

och blivit fattig som en kyrkråtta…

Jag köpte en rosa KitchenAid idag.

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

[WickedAlly]
1

Kul! :D

Har själv spanat in mig på den gula och den röda, lutar åt den gula dock. Ska bara spaaara först, (är tyvärr kass på det :P)

powderpuff
1

Tack, de ska bli kul att få hem den.

Jag hittade de till bra pris på Tradera och säljaren hade bra omdöme och bra betalningsvilkor.

Så jag gav 4299 för den vilket jag tycker är helt överkomligt för den rosa. Den är ju svindyr annars.

[WickedAlly]
1

Ja, det låter absolut som ett bra pris :))

powderpuff
1

Skrattande Japp den rosa ligger på runt 6500 annars.

[WickedAlly]
0

Då är det verkligen ett kap! :)

Cervera har kampanjer ibland som är riktigt bra, jag tänkte försöka slå till nästa gång :)

powderpuff
1

Önskar dig all lycka till att de har de snart så du också har en  Glad

[WickedAlly]
1

Tackar Glad

Tessen
0

Åhå vilket fynd! Det var ju ett superpris för en sån rosa! Snygg är den också! Vad roligt för dig att utan problem kunna vispa maräng, tårtbottensmet, eller iaf ägg och Socker, vispa smörkrämer riktigt länge så dom blir fluffiga och smörsmaken försvinner, röra ihop kakdegar, knåda ihop lite mindre bull- och bröddegar! Absolut en bra investering då den lätt kan jämföras med dom maskinerna som har iaf 3 gånger så stark motor för den vispar maräng och knådar degar bara någon minut långsammare och eftersom den är helt i metall (och väger 11 kg >.< men den ska ju stå där den står) och har den där runda fina formen så är ju Kitchen Aid's riiiiktigt snygga! Det är bara Kitchen Aid och dom nya Ankarsrum jag tycker är snygga nog att ha stående framme på bänken jämt. Alla andra är så otroligt fyrkantiga och tråkiga och då används dom ju inte alls lika mycket om man ska plocka fram dom där tunga, otympliga och nästan transformer-liknande fyrkantiga sakerna varenda gång! ^^

Jag hade tänkt spara till en björnbärsfärgad som kostar 5600kr på dom flesta ställena. Så jag önskade mig lite bidrag i present (fyller år idag men vi firade i helgen) och mamma visste att jag ville ha en björnbärsfärgad Kitchen Aid och dom är ca 1000kr billigare i Tyskland där hon var söndag - onsdag så hoppades lite i smyg att kaanske men trodde inte direkt hon skulle köpa ngn då hon tycker dom verkar för svaga så motorn kommer bränna för att jag bakar så ofta(typiskt mammor att alltid veta bäst). Så hon tyckte inte att 300watt var nog och att jag behöver något starkare med större bunke också för bröd/bullar/liknande så hon & hennes man, min storebror & sambo, moster & man, morbror & sambo och mina två kusiner med sambos la ihop till en present till mig och tog mitt andrahandsval som är starkare (800watt och känd för att hålla i 40 - 50 år utan problem eftersom mammasjälv har fått ärva en som är ca 40 - 45 år nu) Så jag fick en rosa Ankarsrum Assistent.
Jag vart helt tyst först, sen började skratta av chock för jag hade verkligen inte räknat med att få någon köksassistent öht eg. Dock hade den inte kommit i tid så jag fick utskrift med bild, alla tillbehör som följer med stod på osv så den skulle komma idag eller imorgon.
Jag var lite orolig för den stora 7liters-bunken eftersom det inte finns nå handtag (för att den ska kunna snurra) och för att bunken går lite inåt längst upp och mina handleder håller ju inte för att lyfta den och skrapa ur allt o sådär för ofta utan att typ lägga den ner utan det är bara bröd/bulldegar som är enkla att få ur för dom släpper ju ofta sidorna lätt när dom jäst i bunken och bara trillar ur, men det visade sig komma med en 3,5liters-plastbunke till dubbelvispen som är för maräng, smörkrämer, sockerkakssmet osv Glad
Åker dock till Sthlm på onsdag men på måndag nästa vecka när jag kommer hem så kommer den stå i köket.
Så nu kan jag ta dom 1000kr jag hunnit lägga undan på 3 månader och hitta på något annat med vilket ju passar perfekt nu när jag åker upp till sthlm! Tungan ute För det är inte lätt att spara eller ha pengar över när man är sjukskriven, så något roligt kan jag få hitta på!

Det underlättar ju något extremt inom bakning med en köksassistent öht, vare sig man har ont i leder och kringliggande muskler pga sjukdom som mig eller inte. För man kan vispa maräng, grädde eller smörkräm, knåda degar, röra ihop kakdegar och annat samtidigt som man gör något helt annat också! Så vi får vispa och greja oss tokiga sen! Flört Sen så finns det ju otroliga mängder tillbehör till Kitchen Aid så den kan ju vara allt från köksassistent till köttkvarn eller kaksprits till mördegskakor eller varför inte en mixer eller riva grönsaker! Det finns en hel del liknande till Ankarsrum assistenterna också så det blir till att köpa en mjölkvarn, mixer, grönsaksstrimlare och liknande allt eftersom också tror jag! Tänk vad dom ska underlätta i köket både vid matlagning och bakning!

Grattis igen till ett superbra köp till superbra pris! Glad

/T

powderpuff
0

Ett stort grattis på din fördelsedag Skrattande

Denna KitchenAid kommer ifrån USA men jag tror inte de spelar någon roll var man köper. De är i och för sig bara 1 år garanti men hör med henne på Tradera om de har björnbärsfärgad till samma pris för hon har många färger på Tradera.

Tessen
0

Tack så mycket :D

Det kan hända att du behöver en grej mellan sladden och uttaget pga olika uttag i Sverige och USA! Men annars är det ju precis samma maskin fast till ett bra mycket bättre pris!
Nej men jag fick ju min rosa Assistent Original Ankarsrum igår så jag är så nöjd så, så mycket grejar jag inte att jag behöver två köksassistent Flört

/T

powderpuff
0

De fixar nog de som jag köpte den av, hoppas jag =)

Jag såg de sedan efter jag skrev här Flört Jag var lite inne på den för jag har en stenåldersmaskin av den modellen du fick, den är nog runt 20 år och funkar jätte bra fortfarande.

Tessen
0

Ja vi får håll tummarna för att dom fixar det åt dig innan den skickas!

Ja mammas är 45 år gammal(hon fick den av en vän för ca 20 år sen) och jag brukar baka bullar med den och den klarar stora saffransbulldegar utan problem så en ny ännu starkare så är det ju superbra. Nu är dom ju "lite" mindre nedtill trots att det fortf är 7liters-bunke och jag tycker den rosa är snygg så även den går ju att ha stående framme på bänken! Det är bara sån och Kitchen Aid jag skulle kunna tänka mig. Alla andra är ju så otroligt fyrkantiga och tråkiga, vissa är så kantiga att dom nästan ser ut som en liten transformer så jag struntar i om dom är bra, dom är fula och får inte stå framme i mitt kök Flört

/T

powderpuff
0

Jag hoppas de nya är lika hållbara. Jag valde mellan den du fick och en KA men priset avgjorde så klart.

Den kommer om ca 7-9 dagar så jag längtar så Glad

Tessen
0

Jadå det tror jag allt att dom är. Bara att den är lite mindre undertill eftersom tekniken gått en liiiten bit framåt dom senaste 40 åren Flört Så det är i stort sett exakt samma köksassistent bara det att dom kan göra det inuti den nu mindre än dom kunde då. Så den ska nog hänga med ett tag! Glad

Ja jag valde mellan denna och den björnbärsfärgade KA'n men min kära mor tyckte ju inte att en köksassistent med motor på ynka 300watt kan hålla särskilt länge så mycket jag bakar och att motorn kommer bränna inom ett år.
Haha nja lite mer hållbara än så är dom nog Flört Det hade gott räckt med en sån åt mig, men jag tackar ju absolut inte nej till en Ankarsrum assistent heller för dom vet jag redan exakt hur dom fungerar också (eller ja, dom som är 40 - 45 år gamla). Sen så gillar jag att det är steglös hastighet och timer på den. 
Jag skulle ju kunna få min imorgon men det känns så onödigt att mamma ska behöva åka fram och tillbaks för att lämna den (det är ju iaf 6 mil fram och tillbaks från henne till mig) när jag åker till Sthlm på onsdag och kommer hem nästa måndag igen. Så jag får den då ist och kan börja testa den. Har hittat lite tillbehör som jag ska köpa också som kommer underlätta väldans mycket för mig i köket. Så det är bra att det finns så mycket tillbehör till dom båda Glad

/T

Tessen
0

Har du fått hem din rosa fina hjälpreda till köket än och kunnat testa den? Var sladden fixad också så det var rätt typ av uttag? Glad

/T

powderpuff
0

Jo då jag fick hem den igår och jag fick även en adapter till kontakten. De hela började med att den ena svarta "knoppen" var trasig. När jag satte i kontakten och startade maskinen så smälde de till i den och sedan blixtrade de till Rynkar på näsan

Mejlade säljaren och då säjer de att de har en transformator som jag kan få köpta till. Normalpriset på den är 1100 kr men jag kunde få köpa den för 499 kr.

Så nu sitter jag här och vet inte vad jag ska göra. Jag får skicka tillbaka den men de skulle gå på ca 1000 kr…

Jag vill ju skicka tillbaka den men vet inte hur de blir med tuillen och momesn då?!

Så man andra ord är jag sååå arg, ledsen och besviken för jag vill ju ha den och den rosa färgen var sååå snygg

Tessen
0

Men fyyyy! Jag skulle vara lika arg, besviken och ledsen som dig!

Jag som var förbannad på Net on Net(och aldrig mer ska handla där) för att dom var flera veckor över att hålla dom leveranstider dom lovar på sin hemsida. Men efter en hel del telefonsamtal och till slut hot om anmälningar via mail från mamma så skickades den iaf i torsdags, mamma hämtade den i fredags och lämnade här i måndags. Visst, jag har inte testat den än då jag inte är helt 100 pigg och kry och ska till sjukhuset imorgon igen.

Men jag har ju verkligen inte ditt dilemma där och tvingas betala dom priserna för att antingen lämna tillbaks den för att den smällde direkt eller tvingas lägga mer pengar på nån transformator, som kanske inte ens löser problemet? Jag skulle ju få min fixad alt en ny gratis om något sånt hände men nae fy att dom har mage att ta såna priser!
Usch, jag blir ju arg och besviken för din skull också :(

/T

powderpuff
0

Tycker att de kunde de upplyst om innan att man ev behöve en tranformator och att de inte ingick i priset. Vet itne om man kan höra med konsumentverket och se vad de säger men de är kanske andra regelr som gäller när man beställer utomlands.

De är så förbaskat typiskt att de ska hända just mig så nu är de slut handlat ifrån utlandet . De blir en dyr lärdom av detta  Rynkar på näsanSkrikandes

Jag har mejlat en Kithen Aid återförsäljare här i mina trakter och ska höra om garantin om man köper i utlandet, ska bli spännande att se om de tar garanti ärenden.

Tessen
0

Väldigt dyra saker och elektronik ska man nog inte köpa från utlandet kanske. Fy vad tråkigt. Hoppas att det löser sig på billigaste sätt möjligast!!

Ja det vore ju bra om garantin gällde även om det är utlandsköp!
På tal om garanti ska jag registrera min assisten så jag får min gratis 5års garanti säkrad innan jag kör igång den, ifall det skulle smälla ut halva köket vilket inte skulle vara en omöjlighet med min vanliga "tur" >.<

/T

powderpuff
0

Enligt de som sålde de gäller garantin. Ska bli kul att höra vad återförförsäljaren säger.

Har fått svar ifrån säljaren att bestämmer jag mig för transformator och det inte fungerar ändå så står de för frakten tillbaka för transformatorn men itne för assistenten SkrikandesRynkar på näsan

Tessen
0

Ja det är bara hålla tummarna för garantin då och hoppas på en snäll återförsäljare! Skrikandes

Säljana verkar ju lite sisådär! Dom borde ju talat omatt en transformator kan behövas redan från början! Jag blir ju arg på dom. Jäkla lurendrejeri där dom säljer en sak sen funkar den inte "nej men du skulle kunna behöva denna också" ÅÅH!

/T

powderpuff
0

De tycker jag också de kunde stått i annonsen för då hade man haft en valmöjlighet redan från början men nu blir man ju tvungen att köpa en…

Jäkla mardröm detta Skrikandes

Tessen
0

Ja jag är helt med dig där. Dom ska skriva allt som kan komma att behövas när den används i andra länder än det där den skickas ifrån! Så sjukt dålig stil och dom försöker ju bara tjäna pengar genom att luras!
Så tråkigt att det vart såhär när du var så glad över din rosa KitchenAid! :(

/T

powderpuff
0

Jag uppdaterar så fort jag vet mer om hur jag ska göra Glad

Tessen
0

Ja det tycker jag absolut att du ska göra så håller jag tummarna för att det ska lösa sig på billigaste sätt möjlig!

/T

powderpuff
0

Tack, de kan behövas =)

Tessen
0

Håller tår och kattens tassar också Flört För det lär nog behövas alltihop för att lösa allt så billigt som möjligt. >.<

/T

powderpuff
1

Skrattande

Kommer precis ifrån maries Hobby Corner och hon hade 1 st Satin Ice choklad och 1 st Satin Ivory hemma. Kostar 109 kr Flört

Tessen
0

Styck antar jag? Men jag förstår att du blir på bättre humör av det faktum för den är faktiskt god (och vilken SP annars är GOD förutom den med frukt i?) och helt super att jobba med.
Jag får ev sån i mitten av september, med köpt av en vän här på bakverk som bor där i närheten någonstans som ska till Uddevalla då och mitt busskort funkar dit så betalar ingen "frakt" för SP'n eller mig själv då Flört Eller jag bjuder säkerligen kompisen på fika för att hon släpar med den upp om det blir så!

Jag har inte köpt något att täcka med på dop-tårtorna än för jag vet inte ifall dom vill ha SP eller Marsipan på doptårtorna. Mamma svarar typ "Ta det som är enklast att använda" Eeh ja okej, riktig bra kavelmarsipan som den från Örebro Bagerivaror som jag köper om jag ska täcka med Marsipan är lika enkel att kavla och täcka med som SP?
Jag ska ju täcka 2st 20cm/tårtor.. funderar på om jag ska köpa 1kg färdigfärgad(om dom vill ha Marsipan dvs) eller om 750 gram räcker (viket man kan köpa av SP) Men jag betalar ju inte marsipanen/SP'n själv så kanske 1kg färgad för säkerhets skull till att täcka så är det bara att plasta in det överblivna. Behöver en liten paket(250g) med extravit eller vanlig vit att ha och färga i 4 olika färger för ska ha 4 eller 5 band på sidorna på båda dop-tårtorna för att det liksom ska vara någon likhet mer än färgen för jag ska ju ha helt olika dekor på dom och bara baby blått är ju lite tråkigt (och sexistiskt ^^)
Dom har inte valt smaker heller, frågade mamma om jag skulle skriva ny lista eftersom jag hittat några och gjort några nya recept sen listan hon fick vid påsk, fick ett snabbt svar då "Nejtack det finns nog att välja på ändå (skickade ca 40 smakval till henne men har över 100 recept på fyllningar)

Det blir enkelt och bra att göra Polly's 1års-tårta sen till första helgen i oktober. Ljusa bottnar(vanlig24cm) saftade med lite mjölk, en neutral lätt vaniljsmakande mousse med reducerad sockerhalt smaksatt med gräddkola-essens som jag har från LorAnn Oils, sen bananmousse med reducerad sockerhalt som andra fyllning. Spacklad med en vaniljsmörkräm med så lite Socker som möjligt i, ev lite lite essens eller så får den vara lätt vaniljsmakande.
Täcka med Marsipan, hittar jag bara genomskinlig vaxduk så jag kan köpa 2 bitar så kan jag göra som jag tänkt och göra den melerad i babyrosa och ljuslila. Hittar jag inte genomskinlig vaxduk får det bli ljuslila täcke, rosa prinsesskrona, rosa kantdekor och text, lite pastellfärgade blommor och lite mjuka pärlemofärgade sockerpärlor på prinsesskronan. :) Fick fria händer och föreslog till och med smakerna ^^

Har fria händer i utseendet på dop-tårtorna iaf, men inte smakerna.

/T

powderpuff
0

Liten uppdatering.

Maskinen ska åka tillbaka och jag får blir ca 1200 kr fattigare och hoppas jag får tillbaka mina pengarRynkar på näsanSkrikandes

Hur f*n kan man garantera något man itne begriper sig på.

Jag köpte ju transformatorn också och när vi satte den i maskinen så gick säkringen med en gång i den Skrikandes

Tessen
0

Men fy vad dåligt! Du måste ju vara sjukt frustrerad och arg på dom som säljer och sen håller på så här efter!

Jag är iaf arg för man beter sig inte så. Kul att det ska ha kostat någon 1200kr för en massa krångel och ångest! Usch :( Lider med dig, inte roligt att behöva stå ut med att det ska bli sådär.

/T

powderpuff
0

Ja verkligen. ett normalt och seriöst företag hade tagit på sig kostnaden för returen i och med den itne fungerade.

Det är sura lärdomspengar Rynkar på näsan

Tessen
0

Ja precis, dom är inte seriösa öht! Tråkigt att det blev såhär :(

Verkligen sura lärdomspengar!

/T

powderpuff
0

Ska försöka få iväg den imorgon… Sedan är de bara att vänta Obestämd

Tessen
0

Tråkigt att det blev så. Bara hålla tummarna för att dom betalar tillbaks dina pengar snarast då!

/T

powderpuff
0

Ja de tycker jag också Rynkar på näsan Blir nog jag köper en ny härifrån Svergie men de blir nog en annan färg då denna rosa ofta kostar runt 6500 kr och de tycker jag är för dyrt alt blir de en sådan du fick när du fyllde år Glad

Tessen
0

Jag är verkligen suupernöjd med min och den tog mycket mindre plats än jag trodde :)

/T

[Älskamig]
0

Hade gärna velat ha den :o Haha! :D Avundsjuk långt ut i fingertopparna.

powderpuff
0

Liten uppdatering…

Nu är min KA iväg skickad till säljaren igen då den inte fungerade. Inte ens med tranformatorn de lovade att den skulle fungera med.

MEN jag har beställt en ny och denna gången var jag inte dumsnål så den blev lite dyrare och jag tog färgen Hallonröd Glad

Tessen
0

Okej :) Det blen ingen Ankarsrum alltså? Men är glad för din skull! Färgen är supersnygg! Vill själv ha en björnbärsfärgad om jag skaffat en KA men fick ju min Ankarsrumsom jag ändå är riktigt nöjd med :)

Vart köpte du den nu? Flatblandaren är superbra när man gör smörkräm för det ska eg blandas med sån, inte vispas för med en flatblandare kommer det inte i massa stora luftbubblor! :)
Och såntdär riv/strimlings-grejs ska jag önska mig i julklapp till min Ankarsrum + en Mixer. Det är guld värt! Slippa riva grönsaker tills man gråter av att handlederna värker och att kunna mixa smoothies med krossad is i utan att motorn bränner. (motorn brände på min förra mixer när jag bara gjorde en vanlig smoothie)

Och fick du tillbaks dina pengar fort för den andra? Och vad gav du för denna? -nyfikna tjejen- Flört

/T

Tessen
0

PS: Den hallonröda var snyggare än den rosa faktiskt! Flört

/T

powderpuff
0

Nej de blev ingen Ankarsrum, har en företrädare till den som är en ca 25 år ung Flört Har ärvt den efter min farmor så den kan jag ha när jag gör större och tyngre degar.

Jag beställde den på Bagaren och Kocken igår och jag tror den kommer redan imorgon för den var skickad idag.

Jag fick betala 5995 för hela paketet vilket jag tycker var ett rätt bra pris med tanke på att "riv-sätet" kostar ca 1300 kr och flatblandaren ca 400 kr.

Nej jag har inte fått mina pengar än men hoppas jag får de sedan. De lovar att man ska få de.

Jag gillade också färgen, har föt mycket dålig erfarenhet av den ljusrosa så jag ville itne ha en sådan till Flört

De har kommit med en clear blur också som är skitsnygg färg.

Tessen
0

Bara 25 år ung, då har den en sådär 10 - 15 år kvar! :D

Ja det var ett bra pris för paketet och det är ju allraminst ett seriöst företag så den lär du få imorgon eller senast på onsdag så är det bara att köra igång och baka som en galning sen utan att det smäller och slutar funka!

Håller tummar och tassar här hemma att pengarna kommer snart!

/T

powderpuff
0

Ja jag tyckte de kändes rätt bra att beställa där ifrån. Min KA var i Malmö inatt så den bör komma idag Tungan ute

Tessen
0

Kul att du får den snart då! :)

/T

powderpuff
1

Nu är den här och är uppackad Skrattande Såååå snygg färg de är på den Tungan ute

Tessen
0

Ååh snyggingen!
Har du provkört så det inte smäller? Flört

Ett litet varningens ord bara så du inte gör misstaget många andra gjort, när du släpper på låset och lyfter upp vispen, flatblandaren eller vad du har i, gör det långsamt för det är många som tippat bakåt eftersom det är metall rakt igenom så dom blir baktunga om den åker upp för fort och då har man tråkiga repor sen eller om det går riktigt illa åker den i golvet och går det ännu sämre har man 11kg metall på tårna och fullt med t ex smörkräm på kläder och golv >.< Så var lite försiktig i början innan du fått in den tekniken helt 100% :)

/T

powderpuff
0

Visst är den fiiiinSkrattande

Ok tack för tipset. Är så sugen på att baka något å de blir väl imorgon

Tessen
0

Jaa verkligen en riktig skönhet Flört

Det var så lite så. Vill ju inte att du ska råka ut för en olycka det första du gör! Dom är ju tungviktare om man säger så med tanke på att dom är metall rakt igenom.
Ååh jag förstår det!

Jag har faktiskt inte testat degrullen, kantskrapan, degkroken eller mördegsvisparna i min leksak än, Rynkar på näsan har bara testat dubbelvispen till tårtbottnar (dom blev högre än vanligt!) och till smörkräm men där får man vara med och skrapa ner på kanterna hela tiden, det är ett stor + med den extra flatvispen du fick i setet för den skrapar sidorna och flatblandar samtidigt och smörkrämer ska ju eg flatblandas, inte vispas! 

Men tror jag ska testa mördegsvisparna och göra Cookies typ snarast.

Men visst är den ganska fin min också? <3

/T