Pastafärg vs pulverfärg
Nu får någon förklara för mig vad man använder till vad och vad man kan färga med vad. Blir ju alldeles snurrig.
Undrar också hur man får till sådan där stark och fin färg på bland annat SP. Jag har vanliga pastafärger och det blir alltid en hint av blekt trots jag har i MYCKEt färg!
Någon som kanske känner sig manad att skriva en artikel om att färga olika saker ? 
Heh ja det finns ju en halv djungel av färger. Pulverfärger går ju borsta på blommor t ex torrt bara så att antingen ytterst eller mitten på blomman får en lite annan färg och ev lite skimmrande glittrigt för det finns väldigt mkt olika pulverfärger. Sen så kan man blanda pulverfärger med några få droppar genomskinlig alkohol till lagom konsistens och måla med, vissa inte för ljusa skimmrande utan lite mer mörka färger blir heltäckande så att man kan måla på något man modellerat t ex om man inte vill hålla på och färga småbitar av pastan i olika nyanser innan.
Man kan även bland pastafärg med någon droppe alkohol och måla med.
Sen så finns det ju väldigt olika ljusa/klara/starka nyanser av pastafärger och för att färga ett helt täcke så tycker jag det är enklast att man ju först färgar en liten boll (lite mindre än en tennisboll kanske) och knådar in färg tills den är mörkare än man vill ha täcket, sen knådar ihop den med resterande massa. Är man fortfarande inte nöjd så tar man en ny liten boll och färgar in ännu mer och sen knådar ihop allt tills man fått en bra färg. Men riktigt, riktigt starka färger är svårt att få och kräver mängder av färg! Om man ska göra en tårta där man vill ha riktigt mörk färg så kan man ju köpa en redan färgad sugarpaste och sen knåda i ännu mera färg!
Men allt för blekt tycker jag inte det blir, förutom om man ger sig på rött eller svart som man gör bäst i att köpa färdigfärgad om man inte vill skrika och kasta saker i köket
Vilket märke och vilka färger är det du har?
Jag kanske skulle kunna göra en artikel lite längre fram om jag ändå ska färga pasta, just nu har jag bara FP och färdigfärgad röd SP hemma. Likaså ta lite bilder när jag använder mig av pulverfärgerna och liknande så jag får ihop till en. Men ska kolla för jag misstänker att det står lite i en artikel om olika färger. Isf länkar jag den till dig här!
/T