Skulle köpa mandelmjöl..
Ja det var mandelmjöl och rosa Candy Melts jag skulle ha. Nu när jag gjort beställningen så inser jag att det vart lite mer än så! Det är ju så lätt hänt!
Det blev detta;
125gram Mandelmjöl
397gram rosa Candy Melts
sen slank det även med lite annat som
50g lila glittrigt strössel
2st paket LorAnns Pipetter 4st till små flaskor
1st LorAnn Oils Bubble Gum
1st LorAnn Oils Tutti Frutti
1st LorAnn Oils Butterscotch
1st LorAnn Oils Peppermint
1st LorAnn Oils Mango
1st LorAnn Oils Peach
1st LorAnn Oils Pineapple
1st LorAnn Oils Strawberry
Ja precis, det råkade slinka med lite strössel, 8 nya essenser som är väldigt koncentrerade så det råkade också åka med en pipett till varje som även fungerar som lock på flaskorna. Jag valde såna smaker som är svåra att få fram själv som godis och mint-smakerna. Fruktsmakerna är såna som man ofta får använda fryst eller inlagd frukt/bär och jag tycker inte det får tillräckligt med smak då. Så nu kan jag smaksätta lite extra när jag tycker det får tråkig och inte tillräcklig smak! Men jag har 3st sen innan också(päron, hallon och cocos) och det lär väl slinka med fler i framtiden. Jag tycker essenser är ett otroligt smidigt sätt att förstärka smaker på och dom som jag beställde nu behöver jag högst en tredjedel av mot vad jag använder av dom från Borgeby Kryddgård. Så dom räcker nog ett tag trots att flaskorna är ganska små. Jag är nöjd, trots att jag slant och köpte mer än dom 2 saker jag skulle ha
Sen så läste jag nyligen att dom har väldigt finmalt mandelmjöl på Lidl i 200grams påsar för 19.90kr/st vilket är väldigt billigt! Så dit får jag ta en sväng och kika någon dag tror jag för mandelmjöl håller sig ganska länge i frysen och mina macarons hade tydligen försvunnit alla 30 redan igår, samma dag som mamma hämtade dom. Så det blir nog till att fortsätta öva på att göra ännu finare macarons både efter det enkla receptet jag använde och ett lite krångligare med fransk maräng som verkar bli finare för det mesta!
Roligt när bakverk man aldrig gjort innan och bara chansar på blir så otroligt omtyckt, jag blir peppad att testa ännu fler nya bakverk och nya recept då, vilket jag ju ska göra till mitt dessertbord!
/T
Hihi ja det är lätt hänt att det ligger lite mer i påsen än vad som stod på shoppninglistan! 
Vilken sida har du beställt ifrån?
/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus
Jag beställde ifrån Strössel & Annat. Har beställt saker där ifrån 2 gånger tidigare och så fort dom fått in pengarna brukar dom vara snabba på att skicka varorna. 
Jordgubbsessensen kan nog komma till nytta redan i ena frostingen nästa vecka om jag tycker det blir dåligt med smak. Men jag ska ju absolut ha i färska jordgubbar också! Ska nog mosa ihop dom med lite florsocker, rivet limeskal och lite pressad lime. Sen smälta något gelatinblad eller två ihop med en sked av jordgubbsröran sen vispa ihop allt ganska så fort så det inte blir klumpar så att alltihop blir mer som en sylt utan att jag har värmt upp mer än en sked utav det för jag tycker att värme lätt förstör smaken på färska jordgubbar! Men blir det dåligt med lime-smak är det ju bara pressa i lite mer lime, blir det dåligt med jordgubbssmak kan man ju inte bara lägga i en massa fler jordgubbar utan att det påverkar konsistensen så om det är dålig jordgubbssmak så får det bli några få droppar essens.
Man skulle även såklart kunna koka ihop en jordgubbscurd och använda originalreceptet. Men jag vill nog helst ha så mycket smak av färska jordgubbar som går 
/T
Köpte mandelmjöl på Lidl i julas till macarons men det vart ingen höjdare. Tyckte det inte alls var så finmalt som det först såg ut. Mitt hemmamalda är mycket finare.
Inget mandelmjöl brukar vara sådär jättefinmalt som man vill ha det. Det är bra pris iaf, bättre än på Maxi och mycket bättre än på webbutikerna. Så jag ska nog köpa ett kilo att ha i frysen för när jag känner för att baka macarons eller något annat med mandelmjöl i :)
Det är klart det alltid blir mer finmalt med det man själv mal mandeln i en mandelkvarn. Men jag är högerhänt och min högra axeln är riktigt dålig efter en avkastning från häst i vintras där jag landade med hela vikten på höger axel ute på en frusen åker. Har känt av det litegrann hela tiden men nu när jag bakat mer det senaste och framförallt hållit i elvispen längre stunder så har axeln gått helt åt skogen. Så jag kan nog inte ens dra runt en sån mandelkvarn just nu. Då blir det enklare och snällare mot kroppen att köpa någorlunda fint och sen köra i matberedare ihop med florsockret om man vill att det ska bli som ett puder alltihop och få riktigt släta macarons
Jag siktar alltid sånt minst 2 ggr och med så bra pris har man råd om det är lite av det som är grovt och försvinner emellan varven när det siktas. Sen om jag skulle vara hemma hos mamma någon gång och baka så hade jag nog använt matberedaren för att få det slätare.
/T
Om man mal mandel själv. Hur mycket florsocker ska man ha till en påse mandel då, vet du de?
Var lite om jag skulle göra eget mandelmjöl.
Mandelmjöl är gjort på endast sötmandel? Det är när jag ska göra macarons igen som jag ska köra det i matberedare ihop med florsockret som också ska vara i macaron-smeten. Bara för att få dom slätare. Även om jag inte direkt har ont av om dom har lite skrovlig yta! :)
/T
Aha, då är jag med. Bara till att köpa sötmandel och mala för glatta livet då 
Ja men först får du ju skålla och skala dom, sen låta dom torka på en kökshandduk över natten så att dom är 100% torra. Man vill inte ha skal i mjölet 
Men annars ja, bara att vrida runt mandelkvarnen så mycket du orkar och blir mjölet minsta grovt så mal det en gång till 
Tänk på vilka armmuskler du kommer få om du bara bakar med mandelmjöl från och med nu! Haha fast med tanke på allt malande kommer du knappt ha tid för bakning då.
/T
De funkar att köra med en matberedare också
Min svärtmor gör alltid swartswald tårtor (stavning??) och hon har alltid stått och mald för hand men så tg jag hem nötterna och körde i matberedarn och de funkade kanon bra. Där ska nötterna också vara finmalda i de receptet hon har 
Okej. Ja det är ju betydligt snällare mot kroppen iaf än att stå och mala i en mandelkvarn!
/T