Min första SP-tårta
Denna bakade jag till min mamma på hennes 50-årsdag. Det var första gången jag använde SP. Tyvärr hade jag alldeles för lite så jag fick kavla som en dåre (hihi) och det blev lite väl tunt men jag blev rätt nöjd ändå. Det var trots allt första försöket och inte hade jag några "verktyg" heller.
Den innehöll chokladbotten, dumlefluff, rårörda hallon, spacklad med chokladsmörkräm, täckt med SP och dekorerad med silversockerkulor och syrener.
Fred och god växt!
Den blev jättefin!! :)
Den blev jättefin :)
Måste bara fråga hur du har gjort kanten? Tycker den är jättefin, har sett flera som har gjort så och har undrat hur man gör, tycker som sagt det är jättefint :)
Min blogg: http://jessikashundliv.blogspot.se/
Tack =)
#2 Jag gjorde det på fri hand med en smörkniv i trä. Det finns dock ett speciellt verktyg som heter Diamond någonting som man kan köpa, då blir det ju jämt och fint ;) Men som sagt, nåt som inte är för vasst funkar också :)
Fred och god växt!
Så du drog linjerna med en smörkniv ocn sen satte du bara dit silverkulorna?
Ska bokmärka tråden så jag kommer ihåg det här om jag täcker en tårta någon gång i framtiden :)
Min blogg: http://jessikashundliv.blogspot.se/
Jättefin :)
#4 - Verktyget är ett patchwork tool och heter Diamond Side Embosser. Jag har precis köpt ett själv och inte hunnit testa än, man får även med små droppar och rosor bland annat som man kan göra avtryck med i eller i överkant av diamantmönstret. Det blir väldigt stilrent och vackert om man gör en riktigt hög tårta i vitt, inte har så mycket andra dekorationer och gör sånt sen sätter fast sockerpärlor i valfri färg (finns i allt från guld och silver till pastellfärger) på sidorna, sen kanske bara lägger på ett litet arrangemang av flowerpaste-blommor ovanpå eller skriver något, antingen gör bokstäverna med en bokstavslinjal som jag använder, eller om man inte vill investera för mycket pengar och därför kör lite på frihand. :)
#0 - Du måste kavlat otroligt tunt! För mig skulle det inte räcka då jag älskar höga tårtor. Men din var himla söt, och fint gjort för att vara din första SP-tårta. Nästa gång så om du lägger ner ganska mycket tid på spackling(underjobbet är verkligen a och o för en slät tårta) och har 500gram SP så att du inte kavlar så extremt tunt, då ska du se att du enklare kan slippa dom där små bubblorna också. Som sagt, övning ger färdighet och det är ju bara din första SP-tårta så nu kan det ju bara bli ännu bättre! :)
/T
#4 Japp, med lätt hand kan tilläggas =)
#6 Hade 250 gram och det var lite väl lite. Är dock impad över att jag faktiskt fick den att räcka till en 24 cm tårta ändå. Efter att ha haft samma mängd när jag gjort minitårtor efteråt insåg jag hur lite det faktiskt var. Den blev ju inte så hög eftersom recepet var till en mindre form. Men tårtan blev god och släkten imponerad så jag ska inte klaga.
Och spackling är fan det tråkigaste i hela processen. Nån får uppfinna självspacklande SP eller nåt, det hade varit en skänk från ovan :P
Fred och god växt!
#7 äsch. Får man bara in tekniken på att spackla så är det inte så hemskt sen :)
Nej du bör verkligen inte klaga. Det var en riktigt fin första-tårta och den lät god 
/T